آفتاب

پیام‌های متضاد میان واشنگتن ـ مسکو؛ آیا این آخرین تحریم روسیه است؟

پیام‌های متضاد میان واشنگتن ـ مسکو؛ آیا این آخرین تحریم روسیه است؟

مسکو معتقد است تحریم های تازه آمریکا علیه این کشور خلاف پیام های مسالمت جویانه ای است که اخیرا از طرف واشنگتن برای مسکو ارسال شده و این کشور احساس می کند با این کار غافلگیر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، روزنامۀ روسیسکایا می نویسد: تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم های جدید علیه روسیه یک بار دیگر باعث شک و تردید درباره توافق پذیری واشنگتن شد.

این در حالی است که دولت باراک اوباما درباره ادامه گفتگو بین روسیه و ایالات متحده پیشتر پیام های متضادی فرستاده بود؛ مسئله ای که ناظران آنرا تصادفی نمی دانند؛ آنهم در حالی که تصحیح لیست تحریمهای ضد روسی آمریکا با تمدید شش ماهه تحریم های اروپایی علیه مسکو مصادف شده بود.

سیاستمداران اروپایی پیشتر به دفعات اعلام کرده بودند که این آخرین تمدید تحریم ها خواهد بود زیرا با توجه به گرم شدن روابط بین کرملین و کاخ سفید می توان تحریم ها را تضعیف کرد. ظاهراً از وضع تحریم های جدید اینگونه به نظر می رسد که واشنگتن نگران این روند شده و تصمیم گرفت مسأله را با قانون جدیدی دوباره شدت ببخشد.

رفتار وزارت دارایی آمریکا به اتحادیه اروپا نشان داد که با وجود نزدیکی مقطعی روابط بین مسکو و واشنگتن در برخی محورها، برخورد دولت آمریکا با مناقشه اوکراین تغییر نکرده است. در این شرایط روسیه نباید به توقف آمریکا و اتحادیه اروپا از تحریم ها امیدوار باشد. واشنگتن در تلاش خود برای آسوده خاطر کردن کی یف و متحدان خود در اتحادیه اروپا سعی می کند با بازنگری دوم در تحریم های ضد روسی آبروی سیاسی خود را حفظ کند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفاکس اظهار داشت که در پی این تصمیمات آمریکایی واقعیت روابط روسی - امریکایی تغییر خواهد کرد. مسکو با ادعاهای آمریکا مبنی بر اینکه تحریم ها گسترش نیافته و فقط تصحیح شده، موافق نیست زیرا اشخاص و شرکتهای جدید در لیست تحریم ها گنجانده شده است.

به عقیده کارشناسان، کاخ سفید سعی می کند به صنایع دفاعی روسیه لطمه بزند ولی با این حال تحریم های جدید امریکایی موجب قطع کامل گفتگوی دیپلماتیک با واشنگتن در زمینه هایی که منافع دو کشور با هم مطابقت دارد، نخواهد شد؛ به خصوص اینکه تعامل محدود در سوریه ادامه خواهد یافت.

با این حال برخی ناظران بر این باورند که این تعامل مقطعی بوده و فقط بر اساس منافع ملی دو کشور برقرار خواهد شد و بیش از این نمی توان به گرم شدن روابط دوجانبه تا پایان ریاست جمهوری باراک اوباما امیدوار بود. این همان واقعیت جدید روابط روسی - آمریکایی است که ریابکوف عنوان کرده بود.

آلکسی پوشکوف، رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه نیز در گفتگویی تأکید کرده بود که ایالات متحده بالاجبار فعالیت خود را در محور روسی گسترش داده زیرا واشنگتن احساس می کند که رهبری در سوریه را از دست می دهد. به گفته پوشکوف، روسیه در جامۀ رهبر جدید نظامی و سیاسی در خاور میانه ظاهر شده در حالیکه باراک اوباما به خود و دیگران اینگونه تلقین می کند که روسیه فقط یک قدرت کوچک منطقه ای است که اقتصاد آن رو به اضمحلال است.

رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه تأکید می کند که سیاست منزوی کردن روسیه شکست خورده و اگر آمریکا همکاری با روسیه را فعال تر نکند، می تواند از جریان اساسی حوادث در سوریه برکنار شود و ابتکار عمل را به مسکو بدهد. پوشکوف می گوید فعلاً آمریکا تنها در سوریه مایل است با روسیه همکاری کند ولی در محور اروپایی بر سیاست تحریم ها تأکید می نماید.
به عقیده پوشکوف، در این زمینه و پیرامون آینده بشار اسد تحول اصولی در موضع گیری آمریکا صورت نگرفته و تنها برخی حرکت های مقطعی و حسابگرانه مشاهده می شود.

در مجموع، پوشکوف معتقد است که عملیات روسی در سوریه باعث تعجب آمریکایی ها و اتحادیه اروپا شد ولی این تعجب بی دلیل است زیرا به تعبیر رئیس کمیته دوما، در مجمع عمومی سازمان ملل معلوم شد که سه کشور ایالات متحده، روسیه و چین می توانند تصمیمات مهم جهانی اتخاذ کنند و آمریکا برای اتخاذ یک تصمیم نباید فقط با لندن، پاریس و برلین مشورت کند بلکه کافی است که بعداً تصمیم اتخاذ شده را به آنها ابلاغ نماید. چرا که روسیه هم می تواند بدون هماهنگی با دیگران عملیات در سوریه را شروع کند.

رئیس کمیته امور بین الملل دومای روسیه پیرامون نقش عربستان سعودی و علل تشکیل ائتلاف اسلامی زیر نظر ریاض معتقد است که توان مالی عربستان،علت اساسی رهبری آن در ائتلاف اسلامی است و معلوم نیست عربستان سعودی می خواهد داعش را مغلوب کند یا در سوریه حضور یابد تا شرایط حل و فصل اوضاع این کشور را تعیین نماید.

4949

کد N1089898

وبگردی