آفتاب

رویترز: عربستان تاب تحمل شیعه و سنی را ندارد

رویترز: عربستان تاب تحمل شیعه و سنی را ندارد

ایرنا نوشت: خبرگزاری رویترز از ریاض گزارش داد: عربستان روز شنبه یک شیخ برجسته شیعی و ده ها سنی را اعدام کرد و این امر نشان داد، ریاض تاب تحمل شیعه و سنی را ندارد و صرفا به خشم فرقه ای در کل منطقه دامن می زند.

براساس این گزارش، جمعیتی از شیعیان در منطقه قطیف در شرق عربستان در اعتراض به اعدام شهید نمر باقر النمر تظاهرات کردند و شعار «مرگ بر آل سعود» سر دادند.
بیشتر 47 فرد اعدام شده در روز جاری (شنبه) در عربستان، سنی و 4 نفرشان از جمله آیت الله النمر شیعه بودند.
رویترز یادآور شد که ایران و متحدانش بلافاصله به اعدام شهید النمر واکنش نشان دادند و پلیس عربستان نیز سطح تدابیر امنیتی را در منطقه ای که اکثریت شیعه ساکن آن هستند، افزایش داد.
این خبرگزاری در ادامه نوشت: خاندان آل سعود حاکم بر عربستان در سال های اخیر به واسطه قدرت گرفتن گروه های تندرو سنی در پی ناآرامی در کل منطقه خاورمیانه به ویژه عراق و سوریه، به طور روزافزونی مشوش شده است. این گروه ها خواستار سرنگونی حکومت عربستان هستند.
اما اعدام همزمان 47 نفر شامل 45 سعودی، یک مصری و یک تبعه چاد، برجسته ترین اعدام گروهی در عربستان از سال 1980 تا کنون بوده است.
منتقدان آل سعودی گفته اند که این خاندان به قدر کافی برای مقابله با تعصبات و حساسیت های فرقه ای تلاش نکرده است.
تحلیل گران گمانی زنی کرده اند که اعدام 4 پیرو مذهب شیعه در عربستان، حاوی این پیام برای اکثریت سنی این کشور بود که دولت تفاوتی بین آنچه به اصطلاح ارتکاب خشونت سیاسی از سوی اعضای دو فرقه خوانده شده، قائل نشده است.
در این میان، گروه های مدافع حقوق بشر در واکنش به اعدام های امروز، رویه قضایی در عربستان را ناعادلانه خوانده و به مساله اعتراف گیری زیر شکنجه و محروم کردن متهمان از داشتن وکیل مدافع اشاره کرده اند.
ریاض با این حال مدعی است که دست به شکنجه نبرده است و سیستم قضایی اش، مستقل عمل می کند.
در همین حال اعضای خانواده شیعیان اعدامی ادعای دست داشتن این افراد در حملات خشونت بار را رد کرده و گفته اند که آنها در تظاهرات مسالمت آمیز در اعتراض به تبعیض فرقه ای در عربستان شرکت داشته اند.
رویترز در پایان آورده است: اعدام های امروز در عربستان، اولین اعدام های این کشور در سال جدید میلادی بود. دستکم یکصد و 57 نفر سال گذشته میلادی در عربستان اعدام شدند که در مقایسه با 90 مورد اعدام سال 2014، رقم چشمگیری بود.
وزارت کشور عربستان سعودی در بیانیه ای رسمی از اجرای حکم اعدام 47 نفر به اتهام های امنیتی خبر داد که آیت الله نمر باقر النمر نیز در زمره این اعدام شدگان بود.
براساس این بیانیه، این افراد صبح امروز (شنبه) در 12 منطقه ریاض، مکه، مدینه، الشرقیه، القصیم، حائل، الحدود الشمالیه، عسیر، الجوف، نجران، الباحه و تبوک اعدام شدند.

49310

کد N1089692

وبگردی