آفتاب

فعالیت و همکاری تروریست‌ها در شمال آفریقا تشدید شده است

فعالیت و همکاری تروریست‌ها در شمال آفریقا تشدید شده است

فرانسه در شمال نیجر با هدف ایجاد مانع در برابر پیشروی‌های افراطگرایان از لیبی صدها نیرو مستقر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، تعدادی از خودروهای زرهی سبک به عنوان بخشی از یکی از بزرگترین گروه‌های ارتش فرانسه که از دوران استعماری در نیجر مستقر شده‌اند، در منطقه صحرا گشت‌زنی می‌کنند. ماموریت این گروه روز به روز مهم‌تر و ضروری‌تر می‌شود چرا که باید مسیرهایی را که افراطگرایان از آن‌ها برای قاچاق استفاده می‌کنند، مسدود کنند و این افراطگرایان این منطقه را به چالشی امنیتی برای نیروهای بین‌المللی و آفریقایی تبدیل کرده‌اند.

بسیاری از این گروه‌های افراطگرا شاخه‌های القاعده هستند که از دهه 1990 میلادی در شمال آفریقا ریشه داشته‌اند و با ظهور شاخه‌های داعش اقدامات افراطگرایان افزایش یافته وگاهی حالت رقابتی به خود گرفته است اما تحلیلگران و مقامات نظامی می‌گویند، همکاری تعمیق یافته‌ای نیز در میان گروه‌هایی که از سیستم‌های ارتباطی مدرن و سیستم پیچیده مربیان بسیاری برای تشریک تاکتیک‌های نظامی، استراتژی‌های رسانه‌ای و راه‌های انتقال پول استفاده می‌کنند، وجود دارد.

تهدید این گروه‌ها همزمان با آن افزایش یافته که لیبی با داشتن مناطق ناآرام نفت، بنادر و همجواری با اروپا و خاورمیانه به کانون جدید عملیات‌های القاعده و داعش برای دسترسی عمیق‌تر و بیشتر به آفریقا تبدیل شده است و از آنجایی که افراطگرایان آفریقا زیر بال حامیان قدرتمندتر و خشن‌تر قرار گرفته‌اند، مقامات می‌ترسند که آن‌ها در حال توسعه دست درازی‌های خود و پیوند زدن جاه طلبی‌هایشان و تبدیل بازیگرانی که زمانی محلی بودند به تهدیدهای پان ناسیونال باشند.

حمله 20 نوامبر سال 2015 میلادی به هتل "ردیسون بلو" در باماکو، پایتخت کشور مالی که در آن 19 تن کشته شدند تنها یکی از چندین نمونه قابل توجه اخیر از توانایی این گروه‌ها برای نمایش حملات کشنده و مرگبار بود. در جریان سال گذشته میلادی صدها تن در سراسر این منطقه در حملات تروریستی کشته شدند.

ژنرال دیوید رودریگز، فرمانده مرکز فرماندهی نیروهای آمریکایی در آفریقا مارس سال گذشته میلادی در بیانیه‌ای خطاب به کنگره نسبت به یک شبکه کاملا منسجم از شاخه‌های القاعده و طرفداران که به سوء استفاده از مناطق ناآرام و مرزهای نفوذپذیر آفریقا برای آموزش و انجام حملات ادامه می‌دهند، هشدار داد.

وی ماه‌ها پیش از وقوع حمله در مالی هشدار داد: تروریست‌ها با بیعت با گروه‌های مختلف در حال توسعه همکاری‌هایشان در زمینه‌های سربازگیری، تامین مالی، آموزش و انجام عملیات هم در داخل آفریقا و هم فرامنطقه‌ای هستند.

انتهای پیام

کد N1089513

وبگردی