آفتاب

توافق آتش بس میان دو جناح مخالف در طالبان افغانستان

توافق آتش بس میان دو جناح مخالف در طالبان افغانستان

بر اساس گزارش‌ها دو جناح رقیب در داخل گروه شبه نظامی طالبان پاکستان به توافق آتش‌بس با یکدیگر دست یافته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دو جناح مخالف در طالبان افغانستان بر سر یک آتش‌بس توافق کردند که این امر منجر به متوقف شدن درگیری‌های داخلی مرگبار در داخل این گروه شبه نظامی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، درگیری‌های داخلی در طالبان افغانستان در ژوئیه 2015 بعد از آن که مرگ ملا عمر، رهبر سابق این گروه تایید شد، آغاز شدند.

بعد از اعلام این خبر گروهی در داخل طالبان ملا اختر منصور را به عنوان جانشین ملا عمر اعلام کردند که در پی آن گروهی دیگر از اعضای طالبان از پذیرش رهبری وی سرباز زدند و این باعث بالا گرفتن تنشهای داخلی در طالبان شد. چندی پیش برخی گزارش‌های تایید نشده از مرگ ملا اختر منصور در دسامبر 2015 خبر دادند.

بر اساس این گزارش توافق آتش‌بس اخیر در روز جمعه میان نمایندگان شاخه تحت رهبری ملا محمد رسول آخوند مشهور به شاخه علما و شبه‌نظامیان در تبعید تحت رهبری ملا اختر منصور حاصل شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از ملا عبدالمنان نیازی، معاون ملا محمد رسول آخوند گزارش داد: ما بر سر آتش‌بس و تبادل زندانیان توافق کردیم اما شاخه علما به منصور دسترسی پیدا نکردند.

گروه شبه نظامی طالبان همچنان در حال تشدید حملات خود به منظور بازپس گرفتن کنترل افغانستان از دولت فعلی این کشور است اما در عین حال با اعضای شاخه وابسته به گروه تروریستی داعش در افغانستان نیز درگیر است.

در ماه دسامبر مقامهای سازمان ملل گفتند طالبان تنها در صورتی به رسمیت شناخته خواهد شد که بخشی از فرآیند حل‌وفصل صلح آمیز درگیری باشد.

انتهای پیام

کد N1089274

وبگردی