آفتاب

اعدام‌ها در عربستان به بالاترین سطح در دو دهه رسید

اعدام‌ها در عربستان به بالاترین سطح در دو دهه رسید

ایسنا نوشت: شمار افرادی که به "جرایم غیرکشنده" و جرایم مربوط به مواد مخدر در عربستان اعدام می‌شوند، به بالاترین حد خود رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، به گفته گروه‌های حقوق بشری ناظر بر مجازات اعدام در سراسر جهان، آل سعود در سال 2015 دست‌کم 157 تن را اعدام کرد که بالاترین میزان در دو دهه گذشته در این کشور است. این در حالی است که وزارت کشور عربستان در دومین روز از سال 2016 میلادی، امروز شنبه از اعدام 47 تن خبر داد و گفته می‌شود که شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه و از منتقدان اصلی دولت سعودی هم جزو اعدام‌شدگان است.

عفو بین‌الملل ماه نوامبر اعلام کرد، آل سعود دست‌کم 63 تن را از آغاز سال بابت جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام کرده است. این آمار دست‌کم 40 درصد از مجموع اعدام‌های سال 2015 را شامل می‌شود. سال 2010 کمتر از چهار درصد از اعدام‌ها مربوط به جرایم مواد مخدر بود.

براساس اعلام عفو بین‌الملل، عربستان سعودی در سال 1995 دارای رکورد 192 مورد اعدام بوده است.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است که از 100 زندانی اولی که سال 2015 در عربستان اعدام شدند، 56 تن از آنان براساس اختیارات قاضی به اعدام محکوم شدند و نه ارتکاب جرمی که در قوانین اسلامی مجازات مرگ داشته باشد.

آدام کولج، محقق دیده‌بان حقوق بشر در امور خاورمیانه می‌گوید که عربستان در سال 2015 در مجموع 158 تن را در مقایسه با 90 تن در سال پیش از آن اعدام کرده است. با این حال، کاترین هیگام، از فعالان ضد اعدام در سراسر جهان گفته است که سازمان وی اسناد مربوط به اعدام 157 تن را در عربستان در دست دارد. عربستان به صورت سالانه لیست اعدامی‌های خود را منتشر نمی‌کند.

نماینده آل سعود در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ماه مارس در دفاع از اقدامات کشورش مدعی شد که مجازات اعدام "تنها برای ارتکاب جرایم فجیع که امنیت را تهدید کند"، در نظر گرفته می‌شود.

52261

کد N1089102

وبگردی