آفتاب

قلیچداراوغلو: سیستم پارلمانی ترکیه باید تقویت شود

قلیچداراوغلو: سیستم پارلمانی ترکیه باید تقویت شود

رهبر اپوزیسیون اصلی ترکیه با اعلام اینکه حکومتداری کنونی در ترکیه ورشکسته شده است، خواستار تقویت سیستم پارلمانی کنونی این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه حریت، کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه با اشاره به ایجاد قانون اساسی جدید و قوانین لازم برای پروژه دموکراتیزه کردن ترکیه گفت: این کشور باید سیستم پارلمانی خود را که قدمتی 200 ساله دارد، از طریق یک قانون اساسی لیبرال بر پایه جدایی قدرتها و حکمرانی قوانین تقویت کند.

وی در مقاله‌ای در روزنامه جمهوریت که در اولین روز سال جدید میلادی منتشر شد، با اشاره به تمایل رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری این کشور مبنی بر ایجاد سیستم ریاست جمهوری به جای سیستم پارلمانی، نسبت به محاسبات تک نفره هشدار داد و آن را تهدیدی علیه پروژه دموکراتیزه کردن کشور دانست.

وی در ادامه به وجود کمبودهایی در فضای سیاسی کنونی ترکیه اشاره کرد.

قلیچداراوغلو گفت: حکومت‌داری کنونی در کشور، در راستای ایجاد قدرت مطلق، قطبی سازی و اعمال سیاست تقابلی است. با گذشت هر روز این نوع حکومتداری ترکیه را با مشکلات مزمن و گسترش درگیریهای اجتماعی روبه‌رو کرده است. امروز کشور ما با پنج مشکل اساسی مواجه است.

به نوشته این روزنامه، وی در بیانیه اخیر خود اعلام کرده بود که کشور با پنج مشکل اصلی در حوزه های تروریسم، اقتصاد، تحصیل، صلح بین‌المللی و قانون مواجه است.

وی در ادامه اعلام کرد: کسانیکه برای دیکتاتوری مشتاق هستند و سال 2016 را به عنوان سالی تلقی می‌کنند که در آن، آنها به آرزوهای خود دست می‌یابند، سخت در اشتباه هستند. اکنون ترکیه به محور ترور و خشونت کشانده شده و مکانیسم قضایی کشور استقلال خود را از دست داده است و اهالی رسانه همانند جان دوندار و اردم گول در زندان به سر می‌برند و در جهان منزوی شده است. اما این کشور در سال 2016 از این مشکلات رها خواهد شد. ما اکنون برای کودکانمان که جان خود را در سوروچ، آنکارا، جیزره و سیلوپی از دست دادند، سوگواری می‌کنیم، اما سال 2016 دوره جدیدی است که برای ما لبخند به ارمغان خواهد آورد و همه ما با یکدیگر خواهیم خندید.

انتهای پیام

کد N1088888

وبگردی