آفتاب

اردوغان برای دفاع از طرح ریاست جمهوری به هیتلر متوسل شد

اردوغان برای دفاع از طرح ریاست جمهوری به هیتلر متوسل شد

رئیس‌جمهوری ترکیه برای دفاع از طرح جنجالی‌ خود با هدف گسترش اختیارات ریاست جمهوری، به آلمان نازی تحت رهبری آدولف هیتلر اشاره کرد؛ ادعایی که دفتر اردوغان تکذیب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که بیش از یک دهه از روی کار آمدن وی در عرصه سیاسی می‌گذرد، به دنبال تدوین قانون اساسی جدید است تا سمت خودش را به قدرتی اجرایی به سبک آمریکا تبدیل کند و می‌گوید که این سبک "ریاست جمهوری فوق‌العاده"، حکومتداری قدرتمندتری را ایجاد می‌کند.

رسانه‌های محلی گزارش دادند، اردوغان پنج‌شنبه در زمان بازگشت از عربستان در حضور خبرنگاران در استانبول گفته است: در یک سیستم واحد همانند آنچه ما در ترکیه داریم، یک سیستم ریاست جمهوری می‌تواند عالی عمل کند. نمونه‌هایی از این مورد در جهان و در تاریخ وجود دارد. شما می‌توانید این مساله را زمانی که به آلمان هیتلر نگاه می‌کنید، ببینید.

با این حال دفتر ریاست جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه‌ای گفت که تعبیر سخنان اردوغان به دفاع از نازیسم غیر قابل توجیه است. در این بیانیه آمده است: رئیس‌جمهوری ما گفت که هولوکاست و یهودی‌ستیزی در کنار اسلام‌هراسی جرایم علیه بشریت است. آلمان تحت رهبری هیتلر اثرات فاجعه‌باری بر روی سیستم سیاسی داشت و نمی‌توان از آن به عنوان یک مدل استفاده کرد.

جایگاه اردوغان پس از پیروزی قاطع حزب عدالت و توسعه وی در انتخابات ماه نوامبر به شدت تقویت شد و وی خواستار برگزاری رفراندومی بر سر اصلاحات قانون اساسی است. احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه هفته گذشته مذاکراتی را با احزاب سیاسی آغاز کرد تا فصل جدیدی را در قانون اساسی 1980 جایگزین کند. این قانون اساسی پس از کودتای همان سال به دست نظامیان تدوین شد.

انتهای پیام

کد N1088572

وبگردی