آفتاب
در یک شرکت دانش بنیان؛

دستگاه لیزری سنجش ناهمواری سطوح با دقت بالا ساخته شد

دستگاه لیزری سنجش ناهمواری سطوح با دقت بالا ساخته شد

محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت دستگاه لیزری سنجش ناهمواری سطوح شدند که از دقت بالایی برخوردار است.

کوروش دلاوری یکی از محققان در یک شرکت دانش بنیان در خصوص «دستگاه سنجش ناهمواری سطوح لیزری» ساخته شده در این شرکت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این دستگاه، دستگاهی لیزری برای سنجش ناهمواری سطوح است که از دقت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه این دستگاه در کنترل کیفیت آزمایشگاهها در دانشگاهها و صنعت مورد استفاده قرار  می گیرد، گفت: دقت این دستگاه در موقعیت طول و عرض در حد ۲۵ میکرومتر به بالا و در موقعیت ارتفاع در حد ۲۵۰ نانومتر است.

به گفته دلاوری، تا کنون نمونه داخلی و خارجی چنین دستگاهی ساخته نشده است.

وی اظهار داشت: پیش از این از میکروسکوپ اتمی که می تواند ناهمواری سطوح را اندازه گیری کند به جای این دستگاه استفاده می شد. میکروسکوپ اتمی نمونه خارجی دارد و در کشور ما نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه میکروسکوپ اتمی قیمتی برابر با ۶۰ میلیون تومان دارد، افزود: این در حالی است که قیمت دستگاه سنجش ناهمواری سطح لیزری یک دوم میکروسکوپ های اتمی است.

دلاوری با بیان اینکه تا کنون برای سنجش همواری پارچه از این دستگاه استفاده شده است، افزود: از این دستگاه می توان برای سنجش ناهمواری فیلترها، منسوجات پزشکی، سنگ، فلزات، پلیمر و .... استفاده کرد.

به گزارش مهر، این دستگاه توسط دارویش سمنانی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان و با همکاری مهدی حاجیان فر و کوروش دلاوری ساخته و ثبت اختراع شده است.

کد N1088559

وبگردی