آفتاب

تخریب دیوارهای کنسولگری ایران در هرات/ خدمات کنسولی متوقف می شود

تخریب دیوارهای کنسولگری ایران در هرات/ خدمات کنسولی متوقف می شود

سرکنسول ایران در هرات اعلام کرد که در پی تخریب دیواره‌های حفاظتی این نمایندگی سیاسی توسط شهرداری هرات، تمام خدمات کنسولی ایران در این ولایت از فردا (۱۲ دی ماه) متوقف خواهد شد.

 

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «محمود افخمی رشیدی» سرکنسول ایران در ولایت هرات، در پی اقدام شهرداری هرات در تخریب دیواره‌های حفاظتی این نمایندگی سیاسی، گفت: از فردا (12 دی ماه) تمامی خدمات کنسولی ایران در هرات قطع خواهد شد.

شهرداری هرات روز گذشته بدون هماهنگی با مقامات محلی و کنسولگری ایران، دیواره های حفاظتی و برخی از امکانات این کنسولگری را تخریب کرد.

رشیدی در یک نشست خبری صبح امروز از مقامات افغانستان خواست تا ضمن به محاکمه کردن عاملان این حادثه، از مردمی که خواستار خدمات کنسولگری ایران در هرات هستند، عذرخواهی کنند.

وی ادامه داد: در این حادثه، ضمن از بین رفتن کامل دیوار محافظتی - امنیتی، مقداری از دیوار اصلی ساختمان کنسولگری هم آسیب دیده که شهرداری هرات باید هزینه این خسارت‌ها را پرداخت کند.

افخمی اظهار داشت: این مسئله باید از طریق مراجع سیاسی ایران و افغانستان پیگیری شود و پس از مذاکرات امکانات آسیب دیده باید بازسازی گردد و تا آن زمان کنسولگری ایران در هرات، هیچگونه خدماتی را ارائه نخواهد داد.

سرکنسول ایران در هرات همچنین در خصوص زمان آغاز مجدد خدمات کنسولی در هرات اظهار نظر نکرد.

وی اقدام شهرداری هرات را خلاف تمامی اصول دیپلماتیک و حسن همجواری دو کشور بیان کرده و افزود: در خصوص تخریب دیواره‌های حفاظتی کنسولگری ایران در هرات، کوچکترین هماهنگی با ادارات دولت افغانستان و یا با نمایندگی سیاسی ایران در هرات صورت نگرفته است.

به گزارش خبرگزاری جمهور، افخمی گفت: این عمل خودسرانه بوده و از روز گذشته تاکنون، مقامات عالی‌رتبه افغانستان از جمله مسئولین حکومت وحدت ملی این اقدام را محکوم کرده‌اند.

روز گذشته دفتر والی هرات بلافاصله پس از اقدام شهرداری هرات، ضمن انتقاد، این کار را خلاف تمامی اصول اداری و مقرراتی دانست.

«احسان الله حیات» سخنگوی والی هرات، گفت: هیئتی را برای رسیدگی به این مسئله تشکیل داده و در اولین فرصت، عاملین این اقدام خودسرانه را به دستگاه‌های عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: شهرداری هرات موظف است تا هزینه تمامی خسارات به بار آمده به کنسولگری ایران را پرداخت کند.

«غلام غوث نیک‌بین» معاون شهرداری هرات، نیز در خصوص این حادثه گفت: اداره‌اش آماده است تا بنابر قوانین و تصمیم‌گیری مسئولین اداره محلی، عمل کند.

4949

کد N1088342

وبگردی