آفتاب

اردوغان: آلمان هیتلری نمونه موثر بودن نظام ریاست جمهوری است

اردوغان: آلمان هیتلری نمونه موثر بودن نظام ریاست جمهوری است

تسنیم نوشت: رئیس جمهور ترکیه برای دفاع از اقدام جنجالی خود با هدف افزایش قدرت و اختیارات رئیس جمهور، به آلمان نازی در دوره حاکمیت آدولف هیتلر اشاره کرده است.

 

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه امروز جمعه در سخنانی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در یک نظام واحد (مانند ترکیه)، یک نظام ریاست جمهوری می تواند به طور کامل عمل کند.

وی در بازگشت از عربستان سعودی، تاکید کرد: نمونه هایی از این دست در جهان و تاریخ وجود دارد. شما می توانید این مساله را در آلمان هیتلر مشاهده کنید.

اردوغان بیش از ده سال است که عرصه قدرت سیاسی در ترکیه را در اختیار دارد و اکنون قصد دارد با تصویب قانون اساسی جدیدی، قدرت و اختیارات رئیس جمهور را افزایش دهد. اردوغان قصد دارد نظام سیاسی ترکیه را از پارلمانی به ریاست جمهوری، چیزی شبیه آمریکا تغییر دهد.

اردوغان پیشنهاد برگزاری همه پرسی سراسری را در خصوص اصلاح قانون اساسی مطرح کرده است. احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه نیز هفته گذشته رایزنی هایی را با سایر احزاب سیاسی آغاز کرده تا قانون اساسی جدیدی جایگزین قانون اساسی 1980 میلادی شود که پس از یک کودتای نظامی مورد تصویب قرار گرفته است.

حزب عدالت و توسعه علی رغم کسب اکثریت کرسی های پارلمان در انتخابات نوامبر، قادر به کسب حمایت دو سوم نمایندگان پارلمان برای تغییر قانون اساسی نیست. تغییر قانون اساسی نیازمند حمایت حداقل دو سوم نمایندگان پارلمان است.

منتقدان بر این باورند که اردوغان قصد دارد با تغییر قانون اساسی و افزایش قدرت و اختیارات خود، رفتارهای اقتدارگرایانه علیه مخالفانش را گسترش دهد.

4949

کد N1088341

وبگردی