آفتاب

ناطق نوری با رد همکاری‌اش با «جریان سیاسی خاص»، گفته‌های چه کسانی را تکذیب کرد؟

ناطق نوری با رد همکاری‌اش با «جریان سیاسی خاص»، گفته‌های چه کسانی را تکذیب کرد؟

عصر امروز دفتر رییس بازرسی دفتر مقام معظم رهبری با صدور بیانیه‌ای همکاری حجت الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری با «جریان سیاسی خاص» را تکذیب کرد.

نسرين وزيري: در اين بيانيه که بر حضور همه گروه‌ها در انتخابات تاکيد داشت، آمده بود: در پی انتشار برخی اخبار در خصوص حضور و حمایت حجت‌الاسلام ناطق نوری از جریان خاص سیاسی، دفتر ایشان ضمن تکذیب اینگونه اخبار تاکید می‌کند که ایشان همچون دوره‌های مختلف تمامی تلاش خود را بر مشارکت حداکثری ملت شریف ایران و همچنین حضور و رقابت گروه‌های مختلف و متنوع سیاسی که به اصل نظام و ولایت فقیه اعتقاد دارند معطوف داشته و دارد و از هیچ گروه سیاسی خاص حمایت نکرده و همکاری ندارند.

اين تکذيبيه ظرف مدت کوتاهي در تمامي خبرگزاري‌ها و سايت‌هاي خبري انعکاس يافت. اين در حالي است که از چند ماه پيش تا کنون هر يک از دو جريان سياسي اصلاح طلب و اصولگرا، در پي آن بودند که خود را طرف مشورت حجت الاسلام ناطق نوري نشان داده و دست کم از خوش نامي ايشان براي مطرح کردن جريان خود بهره ببرند. اما به نظر مي رسيد شيخ معتدل اصولگرا که مشورت‌هايش در راس «شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب» در آستانه انتخابات رياست جمهوري سال 84، مورد توجه اصولگرايان قرار نگرفت، ديگر رغبتي به حضور در اين عرصه ندارد. 10 سال پيش، او به عنوان رياست اين شورا که در پي وحدت اصولگرايان بود، اعلام کرد که از نامزدي علي لاريجاني در نهمين انتخابات رياست جمهوري به عنوان نامزد واحد اين جريان حمايت شود. اما تنها سه نفر از نامزدهاي آن جريان -آقايان احمد توکلي، علي اکبر ولايتي و محسن رضايي- از نامزدي انصراف داده و ديگران - محمود احمدي نژاد و محمدباقر قاليباف- همچنان به رقابت خود با نامزد همسويشان لاريجاني و نامزدهاي رقيب، - مهدي کروبي، مصطفي معين و مهرعليزاده- ادامه دادند.

پس از آن در انتخابات‌هاي مجلس و رياست جمهوري، حجت الاسلام ناطق نوري ديگر نپذيرفت در راس جبهه متحد اصولگرايان قرار گيرد، چه آنکه به وفاي عهد برخي از آنان اطمينان نداشت. در عوض مرحوم آيت الله مهدوي کني دبيرکل جامعه روحانيت مبارز اين مسئوليت را پذيرفت که به گفته حجت الاسلام حسين ابراهيمي ديگر عضو اين تشکل روحاني، از عدم همکاري گروه هاي مختلف اصولگرا در جريان انتخابات رياست جمهوري سال 92، «رنجيده» بود. {اينجا}

با اين حال دعوت از حجت الاسلام ناطق نوري براي نقش آفريني در عرصه انتخابات، دست کم هر دو سال يکبار در آستانه دو انتخابات رياست جمهوري و مجلس، تکرار مي شود و هر يک از دو جريان مي کوشند تا خودشان را نزديک به او معرفي کنند. کما اينکه غلامعلي حدادعادل که 10 سال پيش در بيرون آوردن دود سفيد از اردوگاه اصولگرايان ناکام بود و امروزه سخنگوي ائتلاف اصولگرايان است، در نشست خبري هفته گذشته خود گفته بود: جناب آقای ناطق با اصولگرایان است و کمک و مساعدت لازم را صورت می‌دهد. {اينجا}

همزمان حجت الاسلام عبدالواحد موسوي لاري در گفت و گويي که با روزنامه شرق داشت، از رايزني هاي اصلاح طلبان با چهره هاي مختلف از جمله ناطق نوري خبر داده و گفته بود: با آقای ناطق دوستان به‌صورت مرتب در تماس بوده و هستند و دیدگاه‌های آقای ناطق هم خیلی در این رابطه با ما نزدیک است؛ یعنی بالاخره باید یک فضای منطقی بر جریان انتخابات حاکم شود، آقای ناطق کاملا با جمع و جماعت دوستان ما همراه و واقعا هم‌فکر است.

برخي گمانه زني‌هاي رسانه‌اي جريانات تندرو را هم بايد به اين جمع افزود. کما اينکه روزنامه جوان در تحليلي از تلاش آيت الله هاشمي رفسنجاني براي نزديکي به جريان اصلاح طلب با همکاري حجج اسلام حسن خميني و علي‌اکبر ناطق‌نوري نوشته بود. سايت‎هاي مشرق و جهان نيوز هم مدعي شده بودند که ناطق نوري آماده حضور در رقابت‌هاي مجلس است و در حال بررسي است که با وجود نامزدي قطعي علي لاريجاني و غلامعلي حدادعادل، شانس تکيه زدن بر کرسي رياست مجلس را دارد؟!!

اين در حالي است که احمد ناطق نوري برادر وي در چندين گفت و گو با رسانه هاي مختلف از بي تمايلي حجت الاسلام ناطق نوري براي کانديداتوري در هيچ انتخاباتي خبر داده بود.

تا پيش از تکذيبيه امروز دفتر حجت الاسلام ناطق نوري که مي تواند مخاطبيني در هر دو جريان سياسي کشور داشته باشد نيز تنها موضع گيري انتخاباتي وي به سخنرانيش در همایش «راهکارهای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات» در استانداری خوزستان برمي‌گردد که با سهم 30 درصدي زنان در مجلس آینده مخالفت کرده و گفته بود: نباید خانم‏‌ها را محدود کنیم و نباید تفاوتی بین زنان و مردان قائل باشیم. ممکن است که مردم به بیش از این تعداد رای دهند و بیش از 30 درصد از زنان و وارد مجلس شوند. نباید تبعیضی در این خصوص قائل شویم. او حتي حضور و نامزدي زنان در انتخابات مجلس خبرگان را نيز بلامانع دانسته بود. {اينجا}

اگرچه شيخ اعتدالگراي هفتاد و دو ساله به گفته حجت الاسلام محمدتقي رهبر از دلسوزان نظام است که براي انقلاب بسيار زحمت کشيده اما به گفته علي لاريجاني مايملک جريان سياسي خاصي نيست که آن را مصادره کنند .

2727

 

 

کد N1088211

وبگردی