آفتاب

کارشناس نظامی روس: پرتاب موشک‌های "کالیبر" روسیه از ناوهای مستقر در دریای خزر غافلگیرکننده بود

کارشناس نظامی روس: پرتاب موشک‌های "کالیبر" روسیه از ناوهای مستقر در دریای خزر غافلگیرکننده بود

ایرنا نوشت: یک رسانه روسی اعلام کرد: موشک های بالدار جدید «کالیبر-ان.کا» روسیه، آمریکا را به وحشت انداخته و این کشور را در اقدام های خود درباره مسکو غافلگیر کرده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری روسیا سگودنیا روز جمعه در مقاله ای نوشت: مقام های آمریکایی هیچگاه تصور نمی کردند روسیه تسلیحات پیشرفته همچون موشک های بالدار «کالیبر-ان.کا» در اختیار داشته باشد و بتواند از فاصله چند هزار کیلومتری هدف را نابود کند.

«آلکساندر خرولنکو» کارشناس نظامی این خبرگزاری در این مقاله نوشت: روسیه برای نخستین بار در ماه اکتبر 2015 موشک های «کالیبر-ان.کا» خود را در جریان حمله موشکی به مراکز تروریست ها در سوریه از ناوهای مستقرش در دریای خزر به جهان نشان داد.

'پرتاب این موشک ها نشان داد روسیه به عرصه ژئوپلیتیکی جهانی بازمی گردد و از قدرت و توانایی لازم برای دفاع از مواضع خود برخوردار است.'

'26 موشک بالدار که از ناوهای روسیه در دریای خزر پرتاب شد با طی مسیری حدود 1500 کیلومتر به طور دقیق به اهداف تعیین شده در سوریه اصابت کرد و نابودی 11 مرکز عمده گروه تروریستی داعش از آن جمله بود.'

رسانه روسی نوشت: واحدهای هوافضای روسیه با استفاده از سامانه جهت یابی گلوناس روسیه توانستند دقت عمل بالا را برای موشک های پرتاب شده به سوی مراکز تروریست ها فراهم کنند.

کارشناس روس خاطرنشان کرد: اهدافی که برای موشک های روسی تعیین شده بود با مشارکت واحدهای تجسسی ا ایران، سوریه و عراق شناسایی شده و چهار کشور در این زمینه همکاری نزدیک داشتند.

به گفته وی، اهداف فقط از زیرساخت های تروریست ها در سوریه انتخاب شده بود و از آن زمان اوضاع بسیار تغییر کرده است.
موشک های کالیبر حتی برای کارشناسان نیروی دریایی روسیه هم غیرمنتظره بودند و هیچکس حتی در جهان تصور نمی کرد ناوهای نه چندان بزرگ با طول حدود 70 متر می توانند سلاح های استراتژیکی پرقدرتی مانند موشک های بالدار کالیبر حمل کنند که قادر است از فاصله دور و در هر شرایط جوی اهداف را با دقت بسیار بالا مورد اصابت قرار دهد.

رسانه روسی در این گزارش افزود: موشک های کالیبر دارای برد 4500 کیلومتر هم می توانند با بمب افکن های راهبردی حمل شوند و رئیس جمهوری روسیه اخیرا به این توانمندی کشورش اشاره کرد.

در گزارش امده است: این موشک های بالدار چالش جدی برای آمریکا به شمار می رود و واشنگتن پی برده است که سامانه پدافند موشکی آن در برابر موشک های جدید روسی ناتوان است.
اکنون چندین ناو روسی در دریای خزر، بالتیک و سیاه به موشک های کالیبر مجهز شده اند و روسیه برنامه تجهیز واحدهای خود را به تسلیحات پیشرفته از جمله این موشک ها اجرا می کند.

رسانه روسی خاطر نشان کرد: روسیه در شرایط کنونی که محدودیت هایی را در توسعه برنامه موشکی زمینی خود با توجه به قرارداد موجود با آمریکا تجربه می کند، به توسعه موشک های هوایی و دریایی دوربرد خودکه شامل این محدودیت ها نمی شود ، می پردازد.

خرولنکو در مقاله خود نوشت: آمریکا از موشک های بالدار جدید روسیه به شدت نگران شده است و اخیرا آدمیرال ویلیام گورتنی فرمانده پدافند هوایی فضایی شمال آمریکا اعلام کرد موشک های بالدار جدید هوایی روسیه چالش جدی برای آمریکا هستند زیرا بمب افکن های راهبردی روسی می توانند بدون خروج از حریم هوایی این کشور مناطق شمال آمریکا را هدف قرار دهند.

5252

کد N1087984

وبگردی