آفتاب

بازتاب دستور روحانی برای توسعه توان موشکی در رسانه‌های خارجی

بازتاب دستور روحانی برای توسعه توان موشکی در رسانه‌های خارجی

پس از اعلام آمریکا برای اعمال تحریم‌های موشکی جدید علیه ایران، دستور رییس‌جمهور برای تسریع توسعه توانایی‌های موشکی کشورمان در رسانه‌های مطرح خارجی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشت: اختلاف پیش آمده در اعمال تحریم‌های جدید درست در زمانی رخ داده است که واشنگتن آماده می‌شود تا تحریم‌های پیشین مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را بردارد.


هم‌چنین تهران اخیرا حدود 12 تن از مواد مربوط به اورانیوم غنی شده را به روسیه ارسال کرده است و اخیرا نیز این موضوع که ایران به درستی در حال اجرای کامل تعهدات خود در توافق هسته‌ای برجام است به تایید وزارتخانه‌های خارجه آمریکا و روسیه نیز رسیده است.


اگرچه مشخص نیست که تنش‌های اخیر به وجود آمده میان ایران و آمریکا می‌تواند در روند اجرای برجام تداخل ایجاد کند اما این اختلاف‌ها نشان‌دهنده آن است که چند دهه بی‌اعتمادی میان دو طرف به‌زودی از بین نخواهد رفت.


سخنان رییس‌جمهور هم‌چنین در خبرگزاری رویترز نیز بازتاب داشت. این خبرگزاری برای بازتاب سخنان روحانی از تیتر "با وجود احتمال تحریم‌های جدید آمریکا، روحانی بر توسعه توان موشکی ایران تاکید کرد"، استفاده کرد.


هم‌چنین روزنامه نیویورک تایمز درباره سخنان روحانی نوشت: سخنان اخیر روحانی در واکنش به افزایش تنش‌ها میان دو طرف بیان شده است. این اختلافات به نظر می‌رسد امیدها را برای از میان برداشتن اختلافات در آینده نزدیک که نیازمند همکاری نزدیک دیپلمات‌های دو کشور است حتی با وجود توافق جامع هسته‌ای که تابستان میان ایران و کشورهای 1+5 به دست آمد را از بین برده است.


به گزارش ایسنا، رییس جمهور در نامه‌ای به وزیر دفاع با اشاره به تداوم سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع آمریکا در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی ایران، دستور داد که در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیش‌تری ادامه یابد.


متن دستور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به دکتر حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به این شرح است:


«بسمه تعالی


سردار سرتیپ پاسدار، جناب آقای دکتر حسین دهقان


وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح


سلام علیکم


از آنجا که ظاهراً دولت آمریکا در نظر دارد، در ادامه سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی خود در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، اقدام به افزودن افراد و مؤسسات جدیدی در فهرست تحریم‌های ظالمانه قبلی کند؛ لازم است در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیش‌تری ادامه یابد.


همچنین در صورت تکرار این‌گونه اقدامات غلط و مداخله‌جویانه از سوی آمریکا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است با استفاده از کلیه امکانات، برنامه‌ریزی جدیدی برای گسترش توانمندی‌های موشکی کشور، به‌عمل آورد.


باید تأکید کنم که توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران عامل ثبات و امنیت منطقه بوده و نه تنها تهدیدی علیه دیگران نیست، بلکه صرفاً برای پاسداری از حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور و مبارزه با پدیده شوم تروریسم و افراط و در جهت منافع مشترک منطقه‌ای و جهانی است.


دولت جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده است که هیچ‌گاه پیرامون قدرت دفاعی مشروع کشور و از جمله برنامه موشکی خود با کسی مذاکره نکرده، و با تأکید بر حق دفاع مشروع خویش، هیچ محدودیتی را در این حوزه نخواهد پذیرفت.


روشن است که برنامه موشکی ایران به‌هیچ‌وجه جزئی از برجام نبوده، که مقامات رسمی آمریکایی نیز بر آن اذعان دارند. همان‌طور که بارها اعلام شده است سلاح هسته‌ای جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و لذا توسعه و تولید موشک‌های بالستیک ایران که هیچ‌گاه برای قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای طراحی نشده‌اند، به‌ عنوان ابزاری مهم و متعارف برای دفاع از کشور با قدرت و صلابت ادامه خواهد یافت.


حسن روحانی


رییس‌جمهور»


انتهای پیام
کد N1087856

وبگردی