آفتاب

حجت‌الاسلام تقی رهبر: ناطق‌نوری و لاریجانی برای نظام زحمت کشیده‌اند/تخریب دلسوزان نظام، پسندیده نیست

حجت‌الاسلام تقی رهبر: ناطق‌نوری و لاریجانی برای نظام زحمت کشیده‌اند/تخریب دلسوزان نظام، پسندیده نیست

رئیس فراکسیون روحانیون مجلس هشتم می گوید: افرادی همچون علی‌اکبر ناطق نوری و علی لاریجانی روسای اسبق و فعلی مجلس که برای نظام زحمت کشیده اند، نباید از سوی تندروها مورد هجمه قرار بگیرند.

عبدالله احمدی: حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی رهبر نماینده مردم شهر اصفهان در مجلس هفتم و هشتم و عضو کمیسیون های فرهنگی و قضایی مجلس بوده و در حال حاضر نیز امام جمعه موقت اصفهان و مشاور فرهنگی مجلس است.

وی پیش از این و در طول سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و حج و زیارت حضور داشته و در دانشگاه امام صادق و سازمان سمت (تدوین کتب درسی) به تحقیق، تدریس و مطالعه پرداخته که حاصل آن بیش از سی جلد کتاب است که برخی از آنها در دانشگاهها تدریس می شود.

اين نماینده سابق مجلس که از منتقدان جدی محمود احمدی نژاد و از امضا کنندگان طرح سوال از رئيس جمهور بود، چندی پیش مهمان کافه خبر بود. او درباره انتخابات هفتم اسفندماه مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: معتقدم که تب جناح گرایی را نباید خیلی در کشور بالا ببریم.

این نماینده ادوار مجلس همچنین بدون اشاره مستقیم به اتفاقاتی که در مناظره های انتخاباتی سال 88 افتاد و «بگم بگم»های معروف رئيس جمهور سابق، تاکید کرد: در انتخابات نباید تخریب وجود داشته باشد، نامزدها نبايد به یکدیگر نسبت ناروا بدهند. متاسفانه گه گاه شاهد رفتارهایی هستیم که با اخلاق اسلامی سازگار نیست.

وی که در دوره هشتم مجلس رئیس فراکسیون روحانیون بود در خصوص فرهنگ سازی برای حجاب در جامعه هم تصریح کرد: ما نباید برای نهادینه کردن حجاب و عفاف، مدام از روش های سلبی از جمله «گشت ارشاد» استفاده کنیم؛ بلکه روش های ایجابی همچون «نمره دادن به حجاب یک دختر دانشجو» توسط استاد در دانشگاه نیز می تواند او را به حفظ حجاب تشویق کند.

مشروح گفت و گو با وي را در ادامه بخوانيد:

در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ليست مورد حمايت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معمولا محبوبترين و موثرترين ليست است. شما در جریان هستید که در این دوره از انتخابات آیا جامعتین برای هر 88 کرسی انتخابات نامزد دارند یا نه؟

کسانی که در یک کاروان حرکت می کنند و زحمت کشیده اند به هیچ عنوان نباید تخریب بشوند.این تخریب ها اشتباه است و روش پسندیده ای نیست و درست همان چیزی است که دشمن می خواهد.

من جزئیاتش را نمی دانم. ضمن اینکه چند وقت قبل از کسانی که می خواستند جدید وارد شوند امتحانی گرفتند و بیش از 150 نفر ثبت نام کرده بودند. از این افراد گویا 20 نفر در مرحله اول پذیرفته شده اند اما اینکه لیست شان را بسته اند یا خیر، من خبر ندارم.

از میان نامزدهایی که برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان ثبت نام کرده اند، به طور مشخص نظرتان درباره نامزدی مجدد آقای هاشمی رفسنجانی و همچنین ثبت نام سید حسن خمینی چیست؟ همانطور که می دانید بعضی ها نگران عدم احراز صلاحیت آقای هاشمی هستند؛ به نظر شما این اتفاق خواهد افتاد؟

این مسائل را به تصمیم شورای نگهبان واگذار می کنیم و نمی خواهیم و نباید در این مورد پیش داروی کنیم. چون وارد شدن در بحثی که نه درد ما را درمان می کند و نه مفید است و گاهی هم تنش زاست، فایده ای ندارد. درباره سید حسن خمینی نیز باید بگویم که ایشان هم مثل دیگر کاندیداهاست و ما بهتر است که قضاوتی در این زمینه نداشته باشیم. ممکن است که دیدگاهها مختلف باشد اما باز هم تصمیمات این چنینی را به شورای نگهبان واگذار می کنیم.

در دوره قبلی که در مجلس حضور داشتید به این اندازه محافظه کار نبودید، به نظر می رسد کمی روحیات‌تان تغییر کرده است؟

من معتقدم آنجایی که واقعا لازم است، باید حرف زد و الان هم اگر لازم باشد، حرف خودمان را می زنیم اما درباره اشخاص صحبت نمی کنم. آن هم درباره فردی همچون سید حسن خمینی که متعلق به بیت امام (ره) است. ضمن اینکه هرچه شورای نگهبان تشخیص دهد، به همان عمل می کند.

در این چند ساله گزارشی از عملکرد مجلس خبرگان منتشر نشده است. به نظر شما این نهاد نباید در ازای وظایفی که برعهده دارد، گزارش کاری به مردم ارائه دهد؟

وظایف مجلس خبرگان را قانون مشخص کرده است که می طلبد اين مجلس برای ملت و موکلین خود پیام و گزارشی داشته باشد. حتی می طلبد که اعضای خبرگان در میان مردم رفت و آمد بیشتری داشته باشند. در برخی شهرها نماینده ای داشته ایم که در دوره هشت ساله عضويت در خبرگان، یک بار هم مردم، او را ندیده اند! مردم می گویند پس شما که رابط بین ولی فقیه و مردم هستید، چرا در دسترس نیستید؟! بنابراین برای دلگرمی و حل مشکلات مردم، جا دارد که آقایان قدری در بین مردم بیشتر حضور داشته باشند. مردم نباید احساس کنند که ما چیزی را از آن ها پنهان می کنیم و باید در همه مسائل حضور خود را مشاهده کنند.

مردم به نمایندگان خبرگان رای داده و مایل هستند ببینند که نمایندگان شان در طول این چند سال چه کرده اند.آن ها ناظرند و عملکردها را می بینند. مردم انتظار دارند و خوب است که مجلس خبرگان هم یک گزارش برای ملت در پایان کار خود در هر دوره ای داشته باشد. چرا که گزارش کار به مردم دادن خوب است و موجب اعتماد بیشتر مردم به مسئولان و مقامات کشور می شود.

چهره های مختلفی از جمله آقایان جنتی و باهنر راجع به احتمال نفوذ یک جریان خاص در انتخابات خبرگان آتی، ابراز نگرانی کرده بودند. شما نیز این نگرانی را جدی می دانید؟

دیر زمانی است که یک عده راجع به خبرگان رهبری صحبت هایی دارند، مثل اینکه باید جوانگرایی و تحول در خبرگان بشود و امثالهم. همان عده ای که به نوعی با ولایت و مسئله ولایت فقیه و اختیارات ولی امر ناهماهنگی هایی دارند. این مسائل در دوره اصلاحات هم مطرح می شد که باید در مسئله ولی فقیه نظارت کرد، بايد رهبري «شورایی» بشود، ولی فقیه به این اندازه اختیار نداشته باشد یا شورای نگهبان نظارت استصوابی نداشته باشد. این حرف ها که در گذشته بود، در این دوره بیشتر شده است و از این سو و آن سو شنیده می شود که نسبت به مجلس خبرگان و نگاه شان به رهبری و ولی فقیه، بعضی توطئه ها در حال شکل گیری است. لذا آنچه آقای جنتی و دیگران گفته اند که بعضی ها می خواهند چنین و چنان کنند، بی حساب هم نیست.

مشی آقای لاریجانی این است که تفاهم برقرار شود و تنش ها کم شود.اگر این طور باشد که من فلانی را تخریب کنم و او من را تخریب کند، غلط است.

در مقابل این تفکر باید شورای نگهبان عزم خود را جزم کند و با کسی رودربایستی نداشته باشد. اين شورا بايد درباره کسانی که تجربه زندگی شان و رفتار سیاسی آن ها گواهی می دهد که در نوسانات عرصه های حساس سیاسی، لغزش هایی به این سو و آن سو داشته اند، دقت بیشتری داشته باشد و بدون ملاحظه به بررسی وضعیت افرادی که شایستگی علمی، شخصیتی، سیاسی و جهان شناسی دارند اقدام کند.

پس به نظر شما مسئله ضرورت جوانگرایی در مجلس خبرگان یک بحث انحرافی است؟

ما واقعا در خبرگان بحث جوان و پیر نداریم، اما هر کس که شایسته بود بايد حضور پیدا کند؛ چون در اسلام ملاک، شایستگی است. اما باید ببینیم نیت کسانی که این صحبت ها را می کنند، چیست؟ چون اگر یک جوان 40- 35 ساله بیاید و واجد شرایط باشد و علمیت او احراز شده باشد، بینش اجتماعی، عملکرد سیاسی و جهان شناسی او ارزش بالایی داشته باشد، اشکالي ندارد که جوان باشد. اما آن هایی که این مسائل را مطرح می کنند، معلوم نیست که منظورشان این باشد. طرح کردن صحبت هایی از این دست،  کمی بوی فکرهای خاص می دهد. ما در مجلس خبرگان فعلی هم کسانی را داریم که جوان هستند و سن شان کمتر است اما چالشی نداشته اند.

نظرتان درباره نظارت خبرگان بر نهادهای تحت امر رهبری از جمله صداوسیما که از سوي برخي مطرح مي شود، چیست؟ آیا این نظارت انجام می شود؟

 مطلب خوبی را عنوان کردید، رهبری در اوج درایت، حکمت و نگاه جامع و گسترده ای که نسبت به مسائل دارند، واقعا از هر جهت قابل ستایش اند. و نه تنها خودی ها بلکه  بیگانگان نیز همین قضاوت را راجع به ایشان دارند.

 اما یکی از مسائلی که من اگر روزی خدمت آقا برسم به خود ایشان و یا دفترشان خواهم گفت این است که این فرمایشاتی که آقا می گویند، چقدر پیگیری می شود؟ و یا نمایندگانی که از طرف ایشان در اموري منصوب می شوند، چقدر به مسئولیت شان عمل می کنند؟

به عنوان مثال رهبر انقلاب درباره مسئله فرهنگ و یا دانشگاه مطالبی را چندین بار مطرح کرده و گفته اند که من نسبت به مسائل فرهنگی کشور نگرانم و حتی در یکی از تعبیرات گفته اند که «من خوابم نمی برد». آقایانی که این سخنان را می شنوند باید بدانند که این ها را ایشان برای "آفریقایی ها" نمی گویند! برای جامعه اسلامی و ملت ایران می گویند. سئوال اینجاست که ما چقدر به این فرمایشات پاسخ داده ایم، عمل کرده ایم و پیگیر فرمایشات رهبری بوده ایم؟

آقای ناطق، فردی است که سال ها در این کشور زحمت کشیده، در حوزه بوده، رئیس مجلس بوده، وزیر کشور بوده و الان هم در دفتر رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. این چه معنایی دارد که ما مدام بیاییم افراد را بدون دلیل مورد تهاجم قرار دهیم. این همان چیزی است که دشمن می خواهد.

 من پیشنهادم این است که اصلا خود بیت و دفتر رهبری، هیات و تشکیلاتی را به عنوان «نظارت و پیگیری فرمایشات رهبری» داشته باشند. یعنی مثلا .قتي آقا راجع به فرهنگ مضوضوعي را گفتند، بعد از یکي دو ماه، بررسي کنند که نمایندگان ايشان در دانشگاه چه کرده اند؟ نماینده ولی فقیه در دانشگاهها باید کل این موارد را رصد کند. همان روزی که آقا درباره کنسرت و موسیقی های کذا صحبت کردند، من از رادیو شنيدم که در دانشگاهی کنسرت برگزار شده است! یعنی هنوز مرکب سخن رهبری خشک نشده است، این اتفاق می افتد. بعد که تماس می گیرند می گویند که ما این سالن را به غیر اجاره داده ایم! مثل این است که ما بگوییم مغازه خود را به یک شراب فروشی اجاره داده ایم و او هر چه می خواهد بفروشد!

من می خواهم بگویم که در مورد فرمایشات آقا باید یک نهادی قوی، دانا، شجاع، بصیر وآگاه و همانی که رهبری می خواهند، پیگیر حرف های ایشان باشند.

در حکمی که رهبری به آقای سرافراز به عنوان رئیس صداوسیما دادند، بر سبک زندگی اسلامی- ایرانی تاکيد شده بود؛ اما شاید الان حدود یک سال است که من هر چه منتظرم ببینم بالاخره این رسانه ملی راجع به سبک زندگی چه برنامه اي ساخته که پاسخی به مشکلات خانواده باشد، ندیده ام. به دنبال این فرمایشات آقا، ممکن است چندين مقاله و کتاب هم نوشته شود اما  ما می خواهیم این تئوری وارد جامعه شود. آیا در دانشگاه های ما آنچه که رهبری فرموده اند رعایت می شود؟ بنده سال ها در دانشگاهها تدریس کرده و کتاب اخلاق و تربیت اسلامی نوشته ام. اما سئوالم اين است که چرا در دانشگاه، اردوی مختلط، کنسرت و این آرایش ها هست؟ اصلا چرا دانشگاه مختلط باشد؟ مگر ضرورتی دارد؟

در جایی می خواندم که در خود آمریکا به این نتيجه رسیده اند که وقتي پسر و دختر با هم درس می خوانند، افت علمی دارند و وقتي که تفکیک شده اند، افت علمی شان کمتر بوده است. در کشوری که اصلا هیچ اعتقادی به این حرف ها ندارد، چنين نتيجه اي حاصل شده است. اما مسئولین ما شجاعتش را ندارند که روی اين موضوع بایستند، بحث و گفتگو کنند، نقد کنند و راه نشان بدهند.در دانشگاهمان، فیلممان، سینمایمان، مطبوعاتمان و ... متاسفانه شاهد سهل انگاری های فرهنگی بوده ایم که اعتراضات برخی از مراجع را نیز بر انگیخته است. باید ببنیم نهادهای نمایندگی رهبری در جاهای مختلف از جمله دانشگاه ها چه کرده اند؟ آن هاباید چشم ولایت باشند، چالش ها را ببینند، گزارش بدهند، هدایت و راهنمایی کنند.

چه ضرورتی دارد که مرد و زن باید با یکدیگر در یک فضا و با شرایط نامناسب کار کنند و درس بخوانند؟ حالا یک شرایط مناسب است، اشکالی ندارد؛ اما وقتی این آرایش ها و لباس های نامناسب هست، این سئوال بوجود می آید که آیا دانشگاه هاي ما اسلامی است؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی 26 دستگاه را برای تعمیق فرهنگ حجاب و عفاف مکلف و موظف کرده است. این 26 دستگاه جواب بدهند که چه کرده اند؟ مصوبه اين شورا روی میز من هست اما شما بروید در ادارات، ببینید اگر آن را پیدا کردید! یاد گرفته ایم که شعار بدهیم. مثلا رهبری سالي را سال فرهنگ و اقتصاد نام گذاري کرده اند، مسئولان باید در پایان سال گزارش بدهند تا مردم ببینند آن ها چه کرده اند. اینکه مدام بنر چاپ کنند، تابلو درست کنند و در و دیوار شهر را پر کنند و کلی هزینه درست کنند که صحیح نیست.

وقتی  رهبری از سبک زندگی اسلامی- ایرانی سخن می گویند، لازم نیست که تنها به شعار بسنده کنیم. بلکه باید این سبک را در جامعه ، خانه، فرهنگ، مدارس، اقتصاد، ادارات و در تعامل مردم با یکدیگر پیاده سازی کنیم.الان سال همدلی و همزبانی است، شما بروید از مردمی که به ادارات دولتی مراجعه می کنند سئوال کنید که چقدر به درد دل های شما مسئولان رسیده اند؟ و چقدر به حرف های شما گوش می دهند؟

فلان آقای دکتر که ماهانه دهها ميليون تومان از دولت حقوق مي گيرد، کجا درس خوانده است؟ در دانشگاه این ملت با بودجه این ملت! اینکه از آسمان نیفتاده است! عیسای مسیح هم که نیست! عیسی هم که باشد، این حقوق های کذا براي چيست؟

36 سال از پیروزی انقلاب می گذرد، هر وقت بحث حجاب می شود، می گویند داریم فرهنگ سازی می کنیم! واقعا در این مدت، کدام فرهنگ سازی انجام شده است؟ وقتی می گوییم طرح حجاب و عفاف اجرا شود، منظورمان اين نيست که در خیابان شلاق روی مردم بکشند. تاکيد بر تعمیق فرهنگ حجاب و عفاف، برای این است که خانواده ها به این باور و یقین برسند که صلاح زندگی اش در همین است، و باور کنند که حجاب مصونیت، عزت و کرامت است. ما این فرهنگ سازی را نکرده ایم. مگر مردم برای حفظ حجاب بايد زور و فشاری را از جانب حکومت احساس کنند؟ حتما باید گشت ارشادی وجود داشته باشد که حجاب خود را حفظ کنند؟ گشت ارشاد و برخورد با هنجارشکنی بايد آخرين مرحله باشد. مثل یک زخم که اول پانسمان می کنند و مرهم می گذارند و آخرین مرحله اگر بهبود نیافت «داغ کردن زخم» است. ما نمی گوییم از ابتدا، برخورد آخر را انجام دهند. بعضی اوقات که این بحث ها را می کنیم مي گویند فلانی تند است. ما نمی گوییم که از ابتدا سخت برخورد کنند، بلکه می گوییم برخورد انتظامی باید در آخر کار باشد. ما نمی خواهیم چالش را به خیابان ها بکشیم. یک راه این است که مردم را به حفظ حجاب تشویق کنیم؛ مثلا يک استاد در دانشگاه بگوید سر کلاس به خانم های محجبه نمره می دهم. حرف من با نمایندگان رهبری در دانشگاهها همین است که آیا شما رفته اید با اساتید راجع به این موضوع صحبت کنید و بگویید که به دیانت دانشجویان، به قرآن خواندن شان، به اخلاق شان و به عفاف شان نمره بدهند؟ بیاییم برای تشویق، «نمره» بدهیم، چرا فقط  از تهدید استفاده مي کنیم؟ در اسلام تشویق و تهدید و انذار و تبشیر در کنار یکدیگر آمده است.

علاوه بر انتقادات فرهنگی اي که به گفته شما به صداوسیما وارد است، انتقادات سیاسی هم به اين رسانه می شود. به نظر شما عملکرد صداو سیما در این حوزه چگونه بوده است؟ اینکه بعضی ها رسانه ملی را رسانه میلی می دانند، درست است؟

مسئولیت اصلی صداوسیما این است که به خواست و صدای ملت پاسخ دهد. یعنی همه 75 میلیون نفر ملت ایران. اما در این ملت آنکه استوانه ارکان نظام است، آن کسی است که شهید داده است. آن کسی که ماشین کذا سوار می شود، می خواهد راضی باشد یا نباشد. ما مجبور نیستیم به خواست او عمل کنیم. در انتخابات، راهپیمایی، نماز جمعه و میدان شهادت و جانبازی چه کسانی در صحنه هستند؟ صداوسیما درست است که بايد صدای ملت را منعکس کند، اما در عین حال بايد ببنید آن طیفی که برای انقلاب و نظام اسلامی فداکاری کردند، چه می خواهند؟ ممکن است بعضی از جریان های سیاسی از عملکرد صداوسیما ناراضی باشند، اما به نظر من هم این عده در اقلیت هستند.

حرف من با نمایندگان رهبری در دانشگاهها همین است که آیا شما رفته اید با اساتید راجع به این موضوع صحبت کنید و بگویید که به دیانت دانشجویان، به قرآن خواندن شان، به اخلاق شان و به عفاف شان نمره بدهند؟ بیاییم برای تشویق، «نمره» بدهیم، چرا فقط  از تهدید استفاده مي کنیم؟

صداوسیما در عرصه انعکاس حرف ها، مسائل، مطالب، و چالش های جامعه، بد عمل نکرده است. آن توقعی که بعضی ها دارند، سیاسی است. صداو سیما باید به آن چیزی که بافکر و اندیشه اکثریت ملت هماهنگی دارد، دامن بزند. البته ما در صداوسیما کم و بیش می بینیم که در مصاحبه ها از افراد مختلف استفاده می شود که این سبک هم خوب است. بايد مناظره و گفتگو بگذارند و از هر دو طیف دعوت کنند؛ چون اين رسانه متعلق به همه است. اما اگر کسی بگوید که صداو سیما یکجانبه حرکت می کند، آن قدرها حرف درستي نیست و اگر مقداری هم باشد با سیاست توده ملت همخوانی دارد.

در عین حال، صداوسیما اگر فضا را باز کند، ملت می بینند و می شنوند و آگاهي مي يابند. کما اینکه شبکه های مختلف آن گفتگوهایی دارد که در این گفتگوها معمولا از دو طیف دعوت می کنند. این روش، روش خوبی است و در این میدان عملکرد صداوسیما قابل قبول است.

اوضاع اقتصادی کشور را با توجه به تاکید رهبری درباره اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی چگونه ارزیابی می کنید؟

در اقتصاد مقاومتی نباید چشم به راه بیگانه باشیم، بلکه باید از توانمندی های داخل کشور حداکثر استفاده  را کنیم. درهای کشور را باز کردیم و کالا وارد می کنیم، به طوری که بازار ما از کالاهای چینی، تایوانی و ترکی پر شده است؛ در حالیکه تکیه به درون، شرط اصلی مقاومت اقتصادی است.

در کشور ما سرمایه وجود دارد اما سرمایه گذاری که بانک برای دادن تسهیلات از او 28 درصد سود می گیرد، چگونه کار کند که بتواند آن را برآورده کند؟ باید تسهیلات را برای کسانی که تولید می کنند و کار آفرین هستند فراهم کنیم. دیگر اینکه به بازار بیگانه چه غرب و چه شرق میدان ندهیم. الان در این بازار 90 درصد  لباس ها ترک و چینی است. این ها از کدام گمرک می آید؟ همه آن ها که جنس قاچاق نیست. همین دو سه روز پیش جایی می خواندم و آماری را دیدم که نوشته بود درآمد سالیانه قاچاقچیان کالا و ارز معادل بودجه عمرانی دو سال کشور است.

تکیه بر درون را فراموش کرده ایم، در حالیکه استعداد ایرانی بالاست. الان با سرمایه گذاران غربی قرار داد می بندند و مدام کاروان هایشان  به کشور ما می آیند. این ها وقتی که به ایران می آیند، می خواهند به ما خدمت کنند یا می خواهند بیایند اینجا بازار برای خودشان درست کنند؟

از این سو و آن سو شنیده می شود که نسبت به مجلس خبرگان و نگاه شان به رهبری و ولی فقیه، بعضی توطئه ها در حال شکل گیری است. لذا آنچه آقای جنتی گفته اند که برخی می خواهند چنین و چنان کنند، بی حساب هم نیست.

من نگرانم از این مسائل، شاید دیگران هم نگران اینگونه معاملات اقتصادی با خارجي ها هستند. بايد از سرمایه گذاران داخلی هم برای سرمایه گذاری دعوت کنیم. نمی گوییم با خارج مطلقا قطع رابطه کنیم و درها را ببندیم چرا که نمی توانیم ارتباط برقرار نکنیم. اما نیازمند ارتباط منطقی با دنیا هستیم.

یک مسئله دیگر، مسئله پرداخت های حقوق و دستمزد در کشور ماست. آقای احمد توکلی می گوید که من به وزیر بهداشت گفتم که معاون شما هفته ای یک روز در بیمارستان است، یعنی ماهی 4 روز اما ماهانه 60 تا 70 میلیون حقوق می گیرد. حالا آیا لازم است که شما حقوق ایشان را به 200 میلیون برسانید؟ من می خواهم بگویم که این آقای دکتر کجا درس خوانده است؟ در دانشگاه این ملت با بودجه این ملت! اینکه از آسمان نیفتاده است! عیسای مسیح هم که نیست! عیسی هم که باشد، این حقوق های کذا براي چيست؟ یک بازنشسته دستگاه دولتی ماهانه 10 میلیون حقوق می گیرد، در حالیکه یک بازنشسته در فلان کارخانه یا شرکت ماهی 700 هزارتومان می گیرد، این بی عدالتی است.

نظرتان راجع به تخلفات مالی در دولت گذشته از جمله اختلاس 3 هزار میلیاردی چیست؟ این تخلفات مالی گسترده نگاه مردم به مسئولان کشور را بد نمی کند؟

 بله من هم با شما هم صدا هستم. براي ما این دولت و آن دولت فرقی نمی کند، هر جا تخلف صورت بگیرد، باید بگوییم. بالاخره هر دولتی نقاط مثبتی و منفی دارد ولی نقطه مشترک آنها در این است که نظارت بر آنها ضعیف است. مدیریت نظارتی ما ضعیف است. ما واقعا دستگاه نظارتی درستی نداریم.

تخلف هر جا که باشد تخلف است و ما هم گذشته را تقدیس نمی کنیم. حالا آن ها هم کارهای خوب و هم کارهای ضعیف داشته اند. خود من در مجلس هشتم از امضا کنندگان طرح سئوال از رئیس جمهور بودم. می خواهم بگویم ما تعصبی روی فرد یا گروه خاصی نداریم. دولت قبل قانون هدفمندی یارانه ها را پیگیری کرد اما چرا باید به آن ثروتمندی که ماشین میلیاردی سوار می شود و به آن پیکان سوار جنوب شهری به یک اندازه یارانه بدهیم؟ خشت این کار از ابتدا کج نهاده شد. خود من از جمله نمایندگانی بودم که در مجلس هشتم موافق نبودم که یارانه را به همه بدهند. باید یارانه را به قشر مستحق و کم درآمد بدهند.

حالا هر چه در گذشته بود تمام شد و امروز وقت آن است که از این گونه موارد جلوگیری کنیم. مثلا چرا باید قیمت بنزین برای یک ماشین قراضه با یک ماشین فوق مدرن یکسان باشد؟ کسی که استخر، ویلا و باغ خود را با آب و برق این مردم دایر می کند، باید پول آن را هم بدهد. عدالت اجتماعی این است که حضرت امیر (ع) فرمود اگر بیت المال را مهریه و کابین زنان خود کرده باشید، آن را پس می گیرم.

من نمی خواهم لبه انتقاد را متوجه دولت کنم، بلکه می خواهم بگویم که جریان نظارت، تدبیر و مدیریت ما ضعیف بوده است. اين عارضه نيازمند آن است که مسئولان ما جدی تر به این  موارد رسیدگی کنند.

در انتخابات مجلس دهم فکر می کنید اصولگراها به وحدت می رسند که یک لیست مشترک در کلان شهرها بدهند؟

معتقدم که تب جناح و جناح گرایی را خیلی در کشور بالا نبریم و تند نکنیم. بنده در عین حال که اصولگرا هستم و همه هم می دانند که در اصول و اعتقادات خودم، محکم هستم اما معتقد نیستم که با گروههای دیگر تنش داشته باشیم. در کشور ما مردمسالاری دینی حکمفرما است. جناح هایی که اصول نظام یعنی حاکمیت اسلام، ولایت فقیه، خط امام(ره) و استکبار ستیزی را قبول دارند، حتی اگر اصلاح طلب هم باشند، ارزشمند هستند. ما با اصلاح طلبان در مجلس ارتباطات خوبی داشتیم و می دیدیم در بعضی از موضوعات با یکدیگر هم فکر هستیم.

نمی خواهیم تک صدایی در کشور حاکم باشد. طیفی که مبانی را قبول دارد، خواهان نفوذ و زمینه ساز ورود دشمن نیست. حال می خواهد اسمش اصلاح طلب باشد یا اصولگرا و اعتدال گرا، فرقی نمی کند. این گروهها در داخل کشور پذیرفته شده اند.

یکی از مسائلی که من اگر روزی خدمت آقا برسم به خود ایشان و یا دفترشان خواهم گفت این است که این فرمایشاتی که آقا می گویند، چقدر پیگیری می شود؟ و یا نمایندگانی که از طرف ایشان در اموري منصوب می شوند، چقدر به مسئولیت شان عمل می کنند؟

بايد مجلسی تشکیل شود که شهید مدرس و امام راحل (ره) می خواستند و رهبرانقلاب می خواهد. مجلسی که در آن تنش های بی مورد نباشد، مجلسی که اگر درآن گفت و گوي منطقی و استدلالی باشد و همه با هم برادر باشند. گفت و گو و مشورت لازمه نظام و مجلس است، اما نباید مجلس از اصالت استکبار ستیزی خود خارج شود. اگر طیف دیگری هم می آیند، باز به این مبانی وفادار باشند و اگر مردم انتخاب می کنند، کسانی را انتخاب کنند که سابقه بد نداشته و حامی فتنه ها و آتش بیار معرکه ها نبوده باشند.

بايد انتخاباتی برگزار شود که پول و تامين هزینه تبلیغات، در آن حرف اول را نزند. بنده دو دور در مجلس بودم، در مجالس هفتم و هشتم؛ یک نفر بیاید بگوید فلانی، فلان فرد برای تو این قدر خرج کرد یا خودت اینقدر خرج کردی. فقط چهار تا عکس ساده پخش کردیم و کسانی هم که می شناختند رای دادند. اینکه بیاییم هیاهو، کارناوال و سفره بیندازیم، درست نیست. اینکه فلان گروه را بخرند یا فلان نماینده می خواهد بگوید که این مقدار خرج کرده ام، با یک مجلس آزاد و سالم سازگار نیست. اميدواريم نظارت بر هزینه نامزدهای انتخاباتی را مجلس و دولت جدی بگیرند. هیات نظارت واقعا شرایط مقرر شده در قانون را رعایت کند، نامزدها یا یکدیگر تنش نداشته باشند، هر طیفی هم نماینده خودش را به مجلس بفرستد. نبايدتخریب باشد، شب نامه پخش نکنند، به یکدیگر نسبت ناروا ندهند. متاسفانه گه گاهی شاهد رفتارهایی هستیم که با اخلاق انتخاباتی اسلامی سازگار نیست.

برخي با توجه به آنچه در مجلس نهم گذشت و اظهارات و رفتارهاي برخي نمايندگان تندرو در اين مجلس معتقدند که مجلس نهم از نظر اخلاقي عقب تر از مجلس هشتم بود. نظر شما چيست؟

ما هم مثل همه مردم شاهد قضایا و اتفاقات مجلس هستیم. از همان جنبه رفتار عمومی که می گویید، این گونه حس می شد اما اگر اين مساله را عنوان کنیم، تنش درست می شود که علیه مجلس موضع گرفته اند. ولی اصولا در آن دوره اخلاقی تر عمل می شد. در اين مجلس مسائل هسته ای و برجام، حاشیه ساز شد.

زماني در مجلس شخصیت هایی بودند که در راه انقلاب شهيد شدند. هر چه زمان می گذرد، مسائل کمرنگ می شود و این کمرنگ شدن مسائل، خطر استحاله تدریجی فرهنگ را بدنبال دارد که یکی از خطرهای جدی است و جدا باید از آن هراسید. می گویند دو چیز برای انسان ناخودآگاه اتفاق می افتد یکی خواب، دیگری انحطاط برای یک ملت.

نمونه آن را می توان در عادی شدن موسیقی، اختلاط و بی حجابی مشاهده کرد که آرام آرام جلوی آن را گرفتن کار سختی است. لذا فقط بحث مجلس نیست، بحث فرهنگ، اقتصاد و جامعه هم هست. نگرانی ما این است که آرام آرام در همان چاله ای بیفتیم که نفوذ بیگانه برای ما طراحی می کند.

به نظر شما چه اتفاقی افتاده است؟ ما که یک حکومت مذهبی داریم. شاید راهکارمان اشتباه بوده که الان استفاده از ماهواره زیاد شده است.

مقداری ازآن دیگر از دست ما خارج است. مثل همین مسئله فضای مجازی و رسانه های جدید و شبکه های اجتماعی که الان هر بچه ای در هر خانه ای یک گوشی دارد و از آن ها استفاده می کند.

شما خودتان ندارید؟

 خیر! همین گوشی تلفن همراه قدیمی برای من کافی است. اما الان آمار می گوید که 100 میلیون گوشی در دست ایرانی هاست! یعنی حتی بیشتر از هر ایرانی، ما باید با این موضوع چه کار کنیم؟

در برخی شهرها نماینده ای داشته ایم که در دوره هشت ساله عضويت در خبرگان، یک بار هم مردم، او را ندیده اند! مردم می گویند پس شما که رابط بین ولی فقیه و مردم هستید، چرا در دسترس نیستید؟!

 یک زمانی بعضی از مسئولین، گفتند که دغدغه ماهواره دارند و قانونی برای جمع کردن ماهواره ها نوشتند. اما این قانون عملي نشد. البته معتقدم که اجرایی شدن آن هم مشکل است، چون باید پلیس با هر خانه ای درگیر شود.

اخیرا هم گفته اند که شبکه های پربیننده را فیلتر نکنید. نگاه برخی مسئولین ارتباطی ما این است که مردم خودشان انتخاب کنند و این مردم هستند که با عقلانیت دست به انتخاب مي زنند. پاسخ ما این است که پس شراب فروشی و قمارخانه ها را هم آزاد بگذارید تا مردم خودشان انتخاب کنند!

بايد راههای فساد بسته شود اما مقداری ازآن، دست ما نیست. از سوی دیگر، آنجایی که باید با این فرهنگ بیگانه مقابله مي کرديم، نکردیم. گفتیم که دانشگاه ما اسلامی شود اما آنطور که باید و شاید اسلامی نشد و آموزش و پرورش ما آنطور که باید و شاید مطلوب مردم نیست و خانواده ها فرزندانشان را در مراکز خاص و غیر انتفاعی ثبت نام می کنند. چون می گویند آنجا خصوصی و مطمئن است! رسانه ها و مطبوعات ما هم کم کاری کرده اند.

الان هم نا امید نیستیم، الان فضای مردمی و اجتماعی ما خیلی بالاست. اعتقادات مردم را با حضورشان در راهپیمایی اربعین و مراسمات مذهبی نگاه کنید. اما مسئولین کوتاهی کرده اند و هنوز هم می کنند. در حالیکه باید بدانند که کشور و نظام ما سکولار نیست و آزادی غرب به آن معنا در کشور ما وجود ندارد.

 الان روز گاری است که رهبر ما برای اروپایی ها نامه می دهند که بیایند، اسلام را بشناسند. ما که می خواهیم اسلام را به دنیا نشان دهیم، بیاییم خانواده، جامعه، اقتصاد، پاکی ها و خوبی ها را نشان بدهیم.

به نظر شما با فیلتر کردن شبکه های اجتماعی جدید همچون تلگرام می شود جلوی موج فضای مجازی را گرفت؟

همانطور که گفتم مقداری از آن از دست ما خارج است. ولی از سوی دیگر باید ببینیم چگونه می توانیم جلوی آن را سد کنیم؟ چگونه می توانیم به اجتماع مصونیت دهیم؟ این همان راهی است که بیگانه می خواهد از آن نفوذ کند، امروز آمریکا برای ما  لشکر کشی نمی کند، چون نمی تواند؛ اما از این طرف، اسلام را تخریب می کند. باید در برابر تهاجم فرهنگی بیگانه که رهبری فرمودند از تهاجم نظامی هم سهمگین تر است، بایستیم و با آن مقابله کنیم. چون اگر مبانی فرهنگی ما تخریب شد، همه چیز تخریب شده است. حتی اگر رفاه و زندگی هم داشته باشیم.

ضریب نفوذ رسانه های جدید را خودتان به عینه چقدر دیده اید، مثلا در بین آشنایان کسی از ماهواره و یا شبکه های اجتماعی استفاده مي کند؟

 کمتر خانه ای را شما پیدا می کنید که این ها نباشد. ما در همه خانه ها که نرفته ایم، برخي گوشی هاي موبايلي دارند که به سیستم هاي جدید مجهز است و ابزارهای جدید روی آن نصب می کنند، آنها دیگر به گوشی من راضی نمي شوند.

نظرتان درباره تخریب چهره های سیاسی کشور همچون آقایان ناطق نوری و لاریجانی از سوی تندروها چیست؟

چندی قبل یکی از رسانه ها راجع به آقای ناطق نوری مصاحبه ای با من انجام داد و گفتم که آقای ناطق، فردی است که سال ها در این کشور زحمت کشیده، در حوزه بوده، رئیس مجلس بوده، وزیر کشور بوده و الان هم در دفتر رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام است. این چه معنایی دارد که ما مدام بیاییم افراد را بدون دلیل مورد تهاجم قرار دهیم. این همان چیزی است که دشمن می خواهد. الان هم همین را می گویم.آقای لاریجانی هم فردی نیست که امروز آمده باشد، بلکه سال هاست که در این نظام بوده، در صداو سیما، شورای عالی امنیت ملی و مجلس بوده است.

نگاه برخی مسئولین ارتباطی ما این است که مردم خودشان انتخاب کنند و این مردم هستند که با عقلانیت دست به انتخاب مي زنند. پاسخ ما این است که پس شراب فروشی و قمارخانه ها را هم آزاد بگذارید تا مردم خودشان انتخاب کنند!

بالاخره هر کسی یک مشی ای دارد. مشی آقای لاریجانی هم این است که تفاهم برقرار شود و تنش ها کم شود.اگر این طور باشد که من فلانی را تخریب کنم و او من را تخریب کند، غلط است. ما باید بنا را بگذاریم برآنچه از افراد می بینیم و خوب ببینیم. اگر بدی باشد،  تشخیص آن با شخص ما نیست. بالاخره هر کسی نمی تواند بد و خوب را تعریف کند. این آقایان بزرگوار یا دیگران هر کدام برای کشور در دوران خودشان زحماتی کشیده اند. دیدگاهها متفاوت است، انسان ها که قالب ریزی نشده اند، یک نفر تندتر است و یک نفر کند تر و یک نفر اعتدالی تر است. مهم این است که همه با هم در یک کاروان هستیم. کسانی که در یک کاروان حرکت می کنند و دلسوز نظامند و زحمت کشیده اند به هیچ عنوان نباید تخریب بشوند.این تخریب ها اشتباه است و روش پسندیده ای نیست و درست همان چیزی است که دشمن می خواهد.

عکس ها از محمد محب زندي

27220

کد N1087574

وبگردی