آفتاب
از برجام تا انتخابات؛

نگاه‌های نگران به قاب رسانه ملی

نگاه‌های نگران به قاب رسانه ملی

صداوسیما در نخستین سال مدیریت سرافراز با چالش‌های جدی‌ای مواجه شده است. اما شاید بتوان عملکرد این سازمان در رابطه با برجام و انتقادات وارد شده به آن را مهم‌ترین چالش این دوره مدیریتی دانست؛ چالشی که با حاشیه‌های دیگری مثل پخش نشدن مصاحبه ظریف از برنامه "نود" و شکایت نافرجام از دو نماینده مجلس ادامه پیدا کرد و حالا نگاه‌های نگران را به قاب رسانه ملی دوخته تا عملکرد این سازمان در انتخابات پیش رو را ارزیابی کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، انتقادات به صداوسیما از زمانی شروع شد که مذاکرات به پایان رسید و بررسی برجام در کمیسیون ویژه برجام رسما کلید خورد. برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما علی‌رغم دعوت همزمان از بعیدی‌نژاد و زاکانی رئیس کمیسیون ویژه و از منتقدان سرسخت برجام، حمید بعیدی نژاد رییس تیم کارشناسی مذاکره کننده را که در استودیو پخش حاضر شده بود بدون شرکت در برنامه روانه منزل کرد.

این اقدام صداوسیما انتقادات بسیاری را برانگیخت؛ چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس از جمله کسانی بودند که بیشترین انتقادات را به این عملکرد وارد کردند. حتی آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی هم در دیدار با یکی از مدیران صداوسیما گفت که این سازمان در بررسی برجام از خط عدالت خارج شده است.

با این وجود، برخی شخصیت‌های سیاسی نیز از صداوسیما دفاع کردند. بیژن نوباوه، چهره‌ای که از صداوسیما به مجلس راه پیدا کرده از جمله این افراد است. او با تاکید بر این‌که صحبت‌هایش بدون تعصب است می‌گوید: صداوسیمایی که این همه برنامه در زمینه‌های مختلف گذاشته و افراد مختلف در بررسی‌ها حتی با هم مشاجره می‌کردند کجا می‌تواند طرف داشته باشد؟ این‌ها حرفی است که همیشه بوده، ما هم 30 سال شنیده‌ایم.

البته فارغ از همه این مخالفت‌ها و موافقت‌ها، محمد سرافراز صبح روز یکشنبه، دهم آبان‌ماه، در جلسه فراکسیون رهروان ولایت مجلس حاضر شد و به انتقادات تند نمایندگان در مورد بررسی برجام پاسخ داد و از عملکرد رسانه ملی دفاع کرد. اما اظهارات رئیس سازمان صداوسیما در این جلسه نتوانست نمایندگان مخالف را قانع کند تا نگرانی‌ها در مورد عملکرد آتی این سازمان به قوت خود باقی بماند.

سید رمضان شجاعی کیاسری، عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در پاسخ به پرسشی درباره این نگرانی‌ها می‌گوید: این مسأله در شورای نظارت بررسی شد که اگر صداوسیما بخواهد در انتخابات مثل برجام عمل کند، هم انتخابات دچار مشکل می‌شود و هم صداوسیما. عملکرد صداوسیما باید به گونه‌ای باشد که مردم اینطور برداشت نکنند که صداوسیما متعلق به عده‌ای خاص است؛ عده‌ای را در لیست سیاه قرار داده و عده‌ای را هر روز به برنامه‌ها و شبکه‌های مختلف می‌برد.

کمی بعد از این واکنش‌ها در مجلس،‌ خبر رسید که صداوسیما از دو نماینده به دلیل اظهارتشان درباره این سازمان و تشویش اذهان عمومی شکایت کرده؛ شکایتی که البته مسکوت ماند و به گفته شجاعی‌کیاسری هدف از این شکایت این بوده که "نشان دهند از نماینده مجلس هم می‌توان شکایت کرد".

این مسأله در شورای نظارت بررسی شد که اگر صداوسیما بخواهد در انتخابات مثل برجام عمل کند، هم انتخابات دچار مشکل می‌شود و هم صداوسیما.

البته انتقادات به سازمان صداوسیما منحصر به برجام باقی نماند؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیز اخیرا به خیل منتقدان رسانه ملی پیوسته؛ در بیانیه‌ای که دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در روز چهارشنبه بیستم آبان‌ماه منتشر کرده، تاکید شده که اقدامات صداوسیما "به ضرر نظام تمام می‌شود".

صداوسیما در هفته‌های گذشته در مواجهه با توهین گروه عموهای فیتیله‌ای به آذری‌زبان‌ها و همچنین ماجرای سیدعلی ضیاء و شعار استادیومی او علیه پرویز مظلومی، واکنش‌های قاطعی نشان داد که منجر به اعلام رسمی ممنوع التصویری ضیاء و برکناری یکی از مدیران شبکه دوم سیما شد اما به نظر نمی‌رسد در مدیریت جدید هم تغییر چندانی در رویکرد سیاسی صداوسیما رخ داده باشد.

این مساله، نمود بارزی در اتفاقات شب یلدا و ماجرای مصاحبه عادل فردوسی‌پور با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، داشت. علی‌رغم انتظار مردم برای دیدن این مصاحبه از برنامه "نود"، صداوسیما از پخش آن جلوگیری کرد و بدون توجه افکار عمومی، بیانیه‌ای درباره عدم هماهنگی تهیه‌کننده منتشر کرد. این اقدام با واکنش تند دولت مواجه شد و نوبخت،‌ صداوسیما را متهم کرد که به یک رسانه حزبی تنزل پیدا کرده است.

نگرانی‌ها،‌ حتی در سطح کاندیداهای انتخابات مجلس هم پیش رفت و چند تن از داوطلبان،‌ صداوسیما را به دلیل رفتارهای حزبی مورد انتقاد قرار دادند و از رسانه ملی خواستند در رفتارهای خود تجدید نظر کند.

محمد هاشمی،‌ یکی از روسای سابق صداوسیما هم از عملکرد رسانه ملی انتقاد و این سوال را مطرح می‌کند که آیا "صداوسیما توانسته با رویکرد یک‌سویه خود به هدف‌هایش دست یابد یا نه؟"؛ او تاکید می‌کند: به گواه "نظرسنجی‌های" متعدد و معتبر، صدا و سیما نه تنها نتوانسته مخاطبان خود را حفظ کند، بلکه در دفاع از یک جناح خاص نیز موفق عمل نکرد؛ چراکه به دفعات دیده شده تبلیغات صدا و سیما به نفع یک فرد یا جناح خاص نتیجه برعکس داده است.

این نکته‌ای‌ست که عباسعلی منصوری آرانی،‌ عضو کمیسیون امنیت ملی هم به آن اشاره می‌کند: وقتی صداوسیما جناحی می‌شود،‌ نتیجه عکس می‌گیرد یعنی مردم در نقطه مقابل آن قرار می‌گیرند. اگرچه ممکن است ساعاتی که صداوسیما (برای یک جریان) می‌گذارد دو برابر باشد، مردم چهار برابر مخالفت می‌کنند. مردم ما کاملا تشخیص می‌دهند که الان (صداوسیما) دارد حقوقشان را ضایع می‌کند، به همین دلیل مخالفت می کنند. حتما هم نتیجه عکس می‌گیرند و تا به حال، نتیجه‌ای را که خواسته‌اند نگرفته‌اند.

حالا صداوسیما و مدیران ارشد آن می‌دانند عملکردشان در انتخابات پیش‌ رو - با توجه به آنچه در بررسی برجام و حاشیه‌های دیگر گذشت - از همین حالا زیر ذره‌بین قرار گرفته؛ اما این‌که رسانه ملی تصمیم می‌گیرد چگونه به این مساله واکنش نشان دهد و چه سیاستی اتخاذ کند، مساله‌ای است که در روزهای آتی می‌توان نتیجه آن را روی آنتن رادیو و تلویزیون مشاهده کرد.

گزارش از رضوان اناری خبرنگار پارلمانی ایسنا

انتهای پیام

کد N1087522

وبگردی