آفتاب
مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک:

سهم صنعت الکترونیک از تولیدات صنعتی کشور تنها سه درصد است

سهم صنعت الکترونیک از تولیدات صنعتی کشور تنها سه درصد است

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک از حمایت صندوق از سفارش نیازهای تحقیقاتی شرکت های صنعت الکترونیک کشور به دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی خبر داد.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک از حمایت صندوق از سفارش نیازهای تحقیقاتی شرکت های صنعت الکترونیک کشور به دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکترعلی وحدت که در جمع فعالان صنعتی و دانشگاهی حوزه صنعت الکترونیک استان آذربایجان غربی در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سخن می‌گفت با اشاره به تاکید اسناد بالادستی کشور از جمله سند چشم انداز، سیاست های کلی علم وفناوری و اقتصاد مقاومتی مبنی بر دستیابی به اقتصاد اول منطقه گفت: محور اصلی اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش بنیان است که رویکردی درون زا و برون نگر دارد و دانش به عنوان داشته اصلی آن محسوب شده که با فکر و اندیشه نیروهای جوان کشور به دست می آید.

وی افزود: برای رسیدن به اقتصاد مبتنی بر دانش، پارک های علم و فناوری در تمامی استان ها راه اندازی شده و اخیرا نیز شرکت های دانش بنیان در حال توسعه هستند اما زمین بازی در بخش صنعت است و نقش اصلی را شرکت های صنعتی بر عهده دارند.

وحدت با اشاره به گزارش های بین المللی مبنی بر وضعیت مناسب ایران در داشتن بازار کار و زمینه سرمایه گذاری منحصر به فرد در منطقه گفت: بر اساس گزارش شرکت رولند برگر (Roland Berger) به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های مشاوره مدیریت در سطح جهان، 41 درصد ایرانیان زیر 25 سال سن دارند که این موضوع زیربنای مهمی برای رشد اقتصادی محسوب می‌شود.

وی افزود: بر اساس این گزارش، ایران با نرخ سواد 98 درصدی جمعیت جوان که 58 درصد آنان دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، از این حیث با کشورهای پیشرفته جهان قابل مقایسه است. همچنین تیم پژوهشی رولند برگر، بازار ایران را فرصتی برای شرکت‌های بین‌المللی دانسته است که نادیده انگاشتن آن ممکن نخواهد بود.

مدیرعامل صحا ادامه داد: در همین زمینه بلومبرگ - روزنامه معتبر آلمانی - ایران را جزو 50 کشور دارای ظرفیت نوآوری در جهان نام برده و تاکید کرده که ایران ۸۰ میلیون نفری با بازار سهام ۹۰ میلیارد دلاری و ۵۰۰ شرکت بورسی، برای سرمایه گذاران خارجی یک فرصت تازه به شمار آید؛بنابراین دنیا ایران را محل مناسبی جهت سرمایه گذاری معرفی می کند که باید از این فرصت با تکیه بر ظرفیت های دانشی در شرکت های صنعتی ثروت تولید کرد.

وی با تاکید بر اینکه شرکت های صنعتی، محور اصلی فعالیت های اقتصادی کشور هستند، افزود: به عنوان مثال حدود 90 درصد گردش مالی شرکت هایی که اخیرا موفق به کسب تاییدیه های دانش بنیان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده اند، مربوط به شرکت های صنعتی است که نشان می دهد زمین بازی در اختیار شرکت هایی است که تولید کننده اصلی ثروت در بخش صنعت هستند.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک(صحا) با بیان اینکه سهم صنعت الکترونیک از تولیدات صنعتی کشور تنها 3 درصد است، گفت: این رقم در مقابل زیرساخت‌های خوب حوزه الکترونیک مانند بیش از 600 هزار فارغ التحصیل رشته های مرتبط با این بخش، رقم ناچیزی است.

وی ادامه داد: پیش بینی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای سال جاری ٧٠٠ هزار میلیارد تومان حجم تولیدات صنعتی کشور است که باید با توجه به تحصیل بهترین نیروهای انسانی کشور در رشته های برق و الکترونیک و ارزش افزوده و ظرفیت صادراتی بالای این حوزه، سهم صنایع الکترونیک در اقتصاد کشور به طور مشخص افزایش یابد.

وحدت با اشاره به زمینه های همکاری مناسب با خارجی ها در پساتحریم گفت: با برنامه ریزی مناسب و دقیق باید از فرصت همکاری با شرکت های خارجی در پساتحریم بیشترین بهره را برد تا منجر به جذب سرمایه گذاری در کشور شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک با اشاره به مهم‌ترین مأموریت‌های صحا گفت: صدور ضمانت‌نامه و حمایت مالی و اعتباری از شرکت های فعال در صنایع الکترونیک از مهم‌ترین خدمات صندوق است که تسهیلات اعطایی صندوق با نرخ سود ٦ تا ١٨ درصد تا سقف ٣٠ میلیارد ریال ارائه می‌شود که با توجه به سطح فناوری متغییر است.

وحدت درباره ویژگی های ضمانت نامه های صحا تصریح کرد: صدور ضمانت نامه به عنوان یکی از خدمات صحا با دید حمایتی از شرکت های صنایع الکترونیک، بدون سپرده اولیه برای شرکت در مناقصه، پیش پرداخت و حسن انجام تعهدات صورت می گیرد و بر اساس مصوبه دولت، ضمانت نامه های صحا برای شرکت های دولتی معادل ضمانت نامه های بانکی است.

وی درباره تسهیلات آموزش صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک گفت: شرکت های حوزه صنعت الکترونیک چنانچه نیاز به آموزش های تخصصی نیروهای فنی خود داشته باشد، صندوق، هزینه برگزاری این دوره ها(داخلی و خارجی) و دعوت از کارشناسان خارجی جهت آموزش آخرین فناوری ها را به صورت تسهیلات تقبل می کند.

مدیر عامل صحا حمایت از تحقیقات مورد نیاز صنایع را محور دیگر فعالیت های صندوق عنوان کرد و گفت: در این زمینه شرکت هایی که برای رفع نیازهای تحقیق و توسعه خود به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور سفارش پژوهش های کاربردی دهند، هزینه های آنها به شکل تسهیلات از سوی صحا اعطا می شود.

وی افزود: همچنین در راستای «قانون رفع موانع تولید»، تخفیفی 10 درصدی در مالیات ابرازی شرکت هایی که نیازهای واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) خود را به دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی بدهند در نظر گرفته است. آیین نامه این بند تدوین و ابلاغ شده و قابل اجراست.

انتهای پیام

کد N1087176

وبگردی