آفتاب

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: حمله به عراق راه را برای قدرت گیری داعش هموار کرد

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل: حمله به عراق راه را برای قدرت گیری داعش هموار کرد

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل ضمن اشتباه خواندن تجاوز آمریکا به عراق در سال 2003 این اقدام را عامل ایجاد دشمنی عقیدتی و هموار کردن مسیر حضور داعش خواند.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل ضمن اشتباه خواندن تجاوز آمریکا به عراق در سال 2003 این اقدام را عامل ایجاد دشمنی عقیدتی و هموار کردن مسیر حضور داعش خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) موگنز لیکتوفت، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس در باره تجاوز آمریکا به عراق گفت: ما نمی‌توانیم نادیده بگیریم که حمله به عراق در سال 2003 بنا به بسیاری از دلایل تصمیم اشتباهی بود اما وحشتناک تر از اشتباه بودن این است که کسانی که این تصمیم را گرفته‌اند حتی تصویر مشخصی از میزان توانایی‌های خود نداشته و حتی نمی‌دانستند چگونه از ایجاد درگیری‌های بیشتر داخلی در عراق جلوگیری کنند.

لیکتوفت ادامه داد: چنین اقدامی تنها مسیر را برای قدرت گیری داعش در عراق فراهم کرد.

به گفته رئیس مجمع عمومی سازمان ملل پیش از همه ضروری است تا فرایندی دموکراتیک و جامع همزمان با توافقی بین تمام گروه‌ها در عراق شکل گیرد. توافقی که بتواند منافع اقلیت‌ها را نیز تامین کند.

لیکتوفت خاطر نشان کرد: تجارب ناموفق عراق باید در حل بحران سوریه در نظر گرفته شود. این در حالی است که بر اساس برنامه تصویب شده شورای امنیت سازمان ملل دمشق و گروه‌های اپوزیسیون قرار است طی ماه ژانویه با یکدیگر مذاکره کنند و پس از این مذاکرات با تشکیل دولت انتقالی قانون اساسی جدید شکل گرفته و انتخابات برگزار شود.

وی ادامه داد: بله درست است قطعا انتخاباتی برگزار خواهد شد اما پیش از این باید چارچوب قانونی برای تامین منافع مسیحیان،‌ علویان، ‌دروزها، کردها و سایر اقلیت‌ها تامین و مشخص شود که در هر انتخاباتی اکثریت،‌اقلیت را سرکوب نخواهد کرد.

وی با بسط شرایط اقلیت‌ها خاطر نشان کرد: چنین مسئله‌ای باید بخشی از تغییرات عراق باشد چرا که افزایش درگیری‌ها و شرایط امروز عراق ناشی از نادیده گرفته شدن حقوق اقلیت‌هاست.

لیتکوفت در بخش دیگری از سخنانش به وظیفه سازمان ملل در حمایت از اقلیت‌ها اشاره و عنوان کرد: ما باید به توافقی برای آینده نقش سازمان ملل در ایجاد صلح دست یابیم در غیر این صورت شاهد تداوم جنگ‌های داخلی کنونی برای مدتهای مدیدی خواهیم بود.

وی ابراز اطمینان کرد که بازیگران بین المللی بیش از همه به ضرورت پایان دادن به درگیری‌های سوریه آگاه هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که قطعنامه 18 دسامبر شورای امنیت با پایان یافتن جنگ آغاز روند سیاسی و تمرکز بر دخالت خارجی در نابودی داعش ادامه یابد.

رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرگزاری ایتارتاس بر شفافیت لازم در انتخاب دبیر کل آتی سازمان ملل تاکید و درباره روند جدید انتخاب این مقام گفت: تصمیم گیری درباره انتخاب دبیرکل جدید این دوره تغییر کرده و هر یک از کشورها می‌توانند با معرفی کاندیدای خود در انتخاب دبیرکل آتی نقش داشته باشند.

پیش از این دبیرکل سازمان ملل به صورت غیر علنی و از سوی اعضای اصلی شورای امنیت این سازمان انتخاب می‌شد. بر اساس قانون جدید هر یک از کشورها اجازه دارند کاندیدای خود را معرفی کرده و پس از حضور در جلسات پرسش و پاسخ بنا به رای به عنوان دبیر کل جدید انتخاب شوند.

تاکنون تنها وزیر خارجه کرواسی و وزیر خارجه سابق مقدونیه برای سمت دبیرکلی اعلام کاندیداتوری کرده‌اند.

انتهای پیام

کد N1087004

وبگردی