آفتاب
وزارت امور خارجه روسیه؛

آنکارا اختلافات با کُردها را از راه سیاسی حل و فصل کند

آنکارا اختلافات با کُردها را از راه سیاسی حل و فصل کند

وزارت امور خارجه روسیه امروز در بیانیه ای خواستار حل و فصل سیاسی اختلافات دولت ترکیه و کُردهای این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، مسکو از آنکارا خواست تا اختلافات با کُردهای ترکیه را مسالمت آمیز و از طریق گفتگوهای سیاسی حل و فصل کند.

وزارت امور خارجه روسیه امروز در بیانیه ای اعلام کرد: مقامات ترکیه باید اختلافاتشان با کُردهای این کشور را از روش های سیاسی حل و فصل کرده و در این مسیر از زور استفاده نکنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما نگرانی شدید خود را از تشدید درگیری ها در مناطق جنوبی ترکیه که به دلیل عملیات نظامی مکرر ارتش این کشور علیه کُردها به وجود آمده است، اعلام می کنیم.

این بیانیه می افزاید: حل مسائل مرتبط با کردها نیازمند ورود به عرصه سیاسی است. استفاده از خشونت در درگیری های داخلی ممکن است به ایجاد قربانیان بیشتری منجر شده و تنش های موجود را بیشتر کند.

این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهوری ترکیه درخواست «صلاح‌الدین دمیرتاش» رهبر حزب دمکراتیک خلق‌ها برای اعطای خودمختاری به اقلیت کُرد ساکن ترکیه را «خیانت» توصیف کرده است.

دمیرتاش چند روز پیش در  یک سخنرانی گفته بود بزرگ‌ ترین اقلیت قومی کشور باید در مورد کسب خودمختاری و یا «زندگی تحت خودکامگی یک فرد» تصمیم بگیرد. دادستانی ترکیه نیز روز دوشنبه یک پرونده قضایی دیگر علیه صلاح الدین دمیرتاش به اتهام اقدام علیه قانون اساسی و پیشنهاد او برای خودمختاری کردستان گشود.

گفتنی است، ترکیه از جولای امسال و حادثه تروریستی شهر سوروچ در جنوب این کشور، به بهانه مبارزه با تروریست های داعش، عملیات گسترده ای را علیه کُردهای این کشور آغاز کرده که موجب بالا گرفتن تنش ها میان کُردها و نظامیان این کشور شده و تلفات زیادی را نیز از سوی غیرنظامیان به همراه داشته است.

کد N1086614

وبگردی