آفتاب
با وجود تداوم مناقشات ارضی؛

ضرورت اقتصادی فیلیپین را به مصالحه با چین واداشت

ضرورت اقتصادی فیلیپین را به مصالحه با چین واداشت

فیلیپین امروز چهارشنبه اعلام کرد که با وجود اختلاف با پکن بر سر مالکیت دریای چین جنوبی به عضویت بانک «سرمایه گذاری زیرساخت آسیا» که از ابتکارات چین است، در خواهد آمد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، فیلیپین در حالی به عضویت بانک چینی «زیرساخت آسیا» درآمد که همچنان با پکن بر سر مالکیت دریای چین جنوبی سر ناسازگاری دارد. 

انتظار می رود این نهاد مالی که به عقیده برخی ها رقیب بانک جهانی و بانک توسعه آسیا است کار خود را از اوایل سال میلادی آینده (۲۰۱۶) آغاز کند و مراسم افتتاحیه آن هم برای روزهای ۱۶ تا ۱۸ ژانویه در نظر گرفته شده است.

تا به اینجای امر ایالات متحده آمریکا و ژاپن که در مقایسه با چین به ترتیب اولین و سومین اقتصادهای بزرگ دنیا را تشکیل می دهند، تا به امروز از پیوستن به این پروژه سرباز زده اند حال آنکه قوی ترین متحدان اروپایی و آسیایی واشنگتن یعنی انگلستان، آلمان، کره جنوبی و استرالیا با وجود رقابت تنگاتنگ واشنگتن-پکن نفع خود را در پیوستن به بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا دیدند.   

تصمیم فیلیپین –یکی از نزدیک ترین متحدان آسیایی آمریکا- برای پیوستن به پروژه بانکداری دولت پکن در حالی اعلام شد که این کشور چندی پیش دعوی حق مالکیت در دریای چین جنوبی را به یکی از مراجع قضایی سازمان ملل ارجاع داد.  

وزارت امور خارجه فیلیپین در توضیح چرایی اتخاذ این تصمیم اعلام کرد: عضویت در بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا و مناقشات ارضی دریای چین جنوبی دو موضوع کاملا مجزا هستند.

سخنگوی ریاست جمهوری فیلیپین نیز در اظهاراتی تاکید کرد: تصمیم فیلیپینی ها برای عضویت در بانک چینی زیرساخت آسیا بر مبنای ضروریات توسعه اقتصادی کشور اتخاذ شده است و هیچ ارتباطی بین این موضوع و مناقشات دریای چین جنوبی وجود ندارد.

کد N1086179

وبگردی