آفتاب

بشار جعفری: ترکیه از داعش حمایت می‌کند و خواهان احیای امپراتوری عثمانی است

بشار جعفری: ترکیه از داعش حمایت می‌کند و خواهان احیای امپراتوری عثمانی است

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل ضمن متهم کردن ترکیه به حمایت از گروه‌های تروریستی و پوشش دادن تهاجمات آن‌ها در سوریه از سازمان ملل خواست تا به جنایت‌ها و نقص‌های آنکارا پایان دهد و هشدار داد، هدف رئیس جمهوری ترکیه زنده کردن امپراتوری عثمانی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی راشاتودی، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در نامه‌ای به این سازمان جهانی گفت: از سال 2011 میلادی جنگ تروریستی بی‌سابقه‌ای توسط گروه‌های تروریستی مسلح که اعضای آن از بیش از 100 کشور جهان می‌آیند، سوریه را گرفتار کرده است. کشورها و حکومت‌های منطقه و فرامنطقه بودجه، تسلیحات، لوازم و حمایت لجستیک را برای این گروه‌ها فراهم کرده‌اند.

بشار جعفری ضمن اشاره به دیگر بازیکنانی که در گسترش تروریسم افراط گرایی نقش دارند، ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور را به ایفای فعال‌ترین نقش در این خصوص متهم کرد.

وی در این نامه خطاب به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس شورای امنیت نوشت: در جریان این بحران، مداخله ترکیه در امور داخلی سوریه به اشکال مختلف از جمله مداخله مستقیم دولت اردوغان، نیروهای مسلح ترکیه در عملیات نظامی گسترده با هدف حمایت از تروریست‌ها صورت گرفته است.

در ادامه این نامه آمده است: نیروهای ترکیه همچنین برای جنبش‌های تروریستی در داخل خاک سوریه یا در مرز سوریه ‌ترکیه آتش پوششی فراهم کرده تا نفوذ مزدوران تروریست از خاک ترکیه به سوریه را تسهیل کند.

بشار جعفری در این نامه به ساقط کردن جنگنده سوخوی 24 روسیه به عنوان نمونه دیگری از تلاش‌های اردوغان برای مشارکت دولتش در قاچاق نفت دزدیده شده سوریه توسط داعش به ترکیه و قاچاق تسلیحات و تجهیزات از ترکیه برای تروریست‌ها در سوریه اشاره کرد.

وی افزود: اتهامات اردوغان مبنی بر اینکه نیروی هوایی روسیه در جریان حمایت از عملیات‌های ارتش سوریه علیه گروه‌های تروریستی مسلح حریم هوایی ترکیه را نقض کرده و پافشاری او برای انتشار این اتهامات چیزی جز یک تلاش بیهوده برای ایجاد اغتشاش، تحریف‌ حقایق و مخفی نگه داشتن مداخله دولت آنکارا در قاچاق نفت دزدیده شده سوریه توسط داعش به ترکیه و قاچاق تسلیحات و تجهیزات از ترکیه به تروریست‌ها در سوریه نیست.

بشار جعفری همچنین ترکیه را به جنایت علیه آوارگان سوری که از ستمگری و تروریسم سازمان‌هایی همچون داعش،‌ جبهه النصره، جیش الفتح و جبهه اسلامی فرار کرده‌اند و دولت ترکیه میزبان آن‌ها در خاک کشورش است، متهم کرد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل گفت: این آوارگان سوری مجبورند با ستمگری و تروریسم ظالمتر گروه‌های تبهکاری که با اطلاع و مشارکت مستقیم نهادها و آژانس‌های دولت اردوغان در قاچاق انسان دست دارند، مبارزه کنند.

بشار جعفری افزود: اردوغان قصد دارد تا امپراتوری عثمانی را زنده کند سوریه از سازمان ملل می‌خواهد تا به این جنایت‌ها و نقض‌های آنکارا پایان دهد.

این نامه بشار جعفری تازه‌ترین اقدام برای جلب توجه جامعه بین‌الملل به حمایت ترکیه از افراط گرایان از جمله داعش است.

انتهای پیام

کد N1086059

وبگردی