آفتاب

هشدار وزیر دفاع پیشین آمریکا درباره رقابت اتمی در جهان

هشدار وزیر دفاع پیشین آمریکا درباره رقابت اتمی در جهان

وزیر دفاع پیشین آمریکا گفت: یک حمله تروریستی با استفاده از بمب اتمی یا ابزار اتمی می‌تواند در هر زمانی رخ دهد خواه در سال آتی یا سال بعد از آن.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، ویلیام پری، وزیر دفاع دوران بیل کلینتون، رییس جمهور پیشین آمریکا پیش از به دست گرفتن این سمت در سال‌های 1994 تا 1997، نقشی ارزنده در ساماندهی و مدرنیزه کردن نیروهای اتمی در سراسر جنگ سرد داشت. حالا هم وی در ماموریتی برای هشدار دادن نسبت به خطر رو به رشد و مداوم هرگونه سلاح اتمی است که ممکن است در هر زمانی رخ دهد.

وی در جریان بحران موشکی کوبا در سال 1962،‌ به صورت مخفیانه به واشنگتن فراخوانده شد تا به تحلیل اطلاعات درباره تسلیحات شوروی در کوبا بپردازد.

وزیر دفاع دوران بیل کلینتون در خاطراتش که به تازگی با عنوان "سفر من به مرزهای اتمی" منتشر شده، آورده است: هر روز که به مرکز تحلیل می‌رفتم در این فکر بودم که امروز می‌تواند روز آخر باشد.

این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا در دوران رییس جمهوری پیشین آمریکا به بیان این مساله پرداخت که هنوز و در آن زمان هم بر این باور بود که جهان با مدیریت خوب و خوش شانسی از "هولوکاست اتمی" در امان مانده است.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه‌ها که اوایل ماه جاری میلادی صورت گرفت، بار دیگر به رخدادهای نوامبر 1979 اشاره کرد و گفت:‌ بعنوان یکی از مقام‌های ارشد پنتاگون در ساعت 3 صبح با زنگ تلفن از خواب بیدار شدم که نسبت به وقوع حمله موشکی هشدار می‌داد. یکی از نیروهای نظارت به من گفت که کامپیوترها نشان می‌دهند 200 موشک مسلح اتمی از شوروی به سمت آمریکا در حال حرکت هستند. البته این هشدار نادرست بود اما یکی از تجربیاتی بود که من داشتم و متوجه شدم که در هر زمان و هر سالی می‌توان دست به حمله اتمی زد.

ویلیام پری ادامه داد: بهتر است هرچه سریعتر از این رقابت اتمی دست برداریم پیش از آنکه دیر شود.

انتهای پیام

کد N1086025

وبگردی