آفتاب
اعرافی:

هرگز جنگ میان شیعه و سنی نداریم

هرگز جنگ میان شیعه و سنی نداریم

رئیس جامعة المصطفی العالمیه بر الهام‌گیری طلاب، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها از چهره‌های برجسته در جهان اسلام تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله علیرضا اعرافی صبح امروز (چهارشنبه) در مراسم نکوداشت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم(رهبر شیعیان بحرین) که با حضور علمای جهان اسلام برگزار شد، با تبریک میلاد پیامبر(ص)، امام صادق(ع) و میلاد حضرت عیسی مسیح و گرامیداشت هفته وحدت اظهار کرد: ما در این نشست برای تقدیر و گرامیداشت مجاهدی گردهم آمده‌ایم که همواره در راه خدا گام برداشته است. ما، تمام علما و شخصیت‌های بزرگ در بحرین و به طور خاص آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را ستایش می‌کنیم و برای ایشان آرزوی موفقیت داریم. همچنین به ملت بحرین به خاطر حضورشان در صحنه و مقاومت مشروعی که دارند، تبریک می‌گوییم.

وی ادامه داد: ما در اینجا جمع شده‌ایم تا همزمان با ایام میلاد پیامبر(ص) از سیره پاک ایشان الهام بگیریم. پیامبر گرامی اسلام در عصری بسیار تاریک مبعوث شدند و جهان را به نور اندیشه الهی روشن کردند. اگر به فرازهای نهج‌البلاغه بنگریم می‌بینیم که حضرت علی(ع) در بیش از 40 نقطه از نهج‌البلاغه یک تصویر جامعی از بعثت رسول خدا (ص) ترسیم می‌کند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه یادآور شد: در رابطه با مبعوث شدن پیامبر اکرم محورهای گوناگونی وجود دارد اما یکی از نکاتی که حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه در آن تاکید دارند این است که پیامبر زمانی به این جهان گام نهاد که بشریت در ظلمت و تاریکی بود و تمدن‌های جهان به سمت فروپاشی رفته بودند. تمدن‌هایی همچون ایران، رم، چین و مصر همه از لحاظ فکری، اخلاقی و معرفتی به یک بن‌بست رسیده بودند.

اعرافی تاکید کرد: جهان سراسر ظلمت شده بود و جهالت بر جهان حاکم بود تا خورشید بعثت تجلی یافت و در این ایام حضور پیامبر(ص) و قرآن راهگشای انسانیت شد. پیامبر(ص) در مهمترین پیچ تاریخ تمدن با دست‌های مبارک خود بشر را از ظلمت عبور داد.

وی گفت: حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه بر این امر تاکید کرده‌اند که پیامبر خدا به عنوان یک چهره پاک و مطهر در یک عصر بسیار تاریک قرار گرفته بود عصری که تمدن‌های حاکم به بن‌بست رسیده بودند و داشت رابطه زمین و آسمان از بین می‌رفت و امواج ضد بشریت در جهان حاکم بود. پیامبر(ص) در این پیچ حساس تاریخی مبعوث شد تا انسان‌ها را به سمت ارزش‌های متعالی هدایت کند.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه افزود: ما اکنون در اینجا آمده‌ایم که از عالمی سخن بگوییم که همان راه پیامبر(ص) را پیموده است. بزرگانی همچون شیخ عیسی احمد قاسم، آیت‌الله آصفی و امام راحل چهره‌های بزرگ علم، جهاد و مقاومت هستند که ما طلاب حوزه‌های علمیه باید از این چهره‌ها الهام بگیریم. مهمترین نکته این جلسه الهام‌گیری طلاب، حوزه‌ها و دانشگاه‌ها از این چهره‌های برجسته در جهان اسلام است.

وی گفت: بحرین همواره همچون خورشیدی است که در جهان اسلام درخشیده است و قلب تپنده جهان اسلام است امیدواریم حاکمان بحرین نیز این مساله را بفهمند. حوزه‌های علمیه بحرین همواره شخصیت‌هایی را تربیت کرده است که پیرو اهل بیت (ع) بوده‌اند. حوزه‌های علمیه بحرین همواره پویا و با نشاط بوده است و بحرین یک منبع جوشان برای علمای بزرگ است.

اعرافی در ادامه با اشاره به شخصیت شیخ عیسی احمد قاسم گفت: چهار محور در شخصیت ایشان بسیار برجسته و قابل تجلیل است. محور اول اخلاق نیکوی شیخ احمد قاسم است که در زهد و تقوا همواره پیشقدم بوده‌اند و ایشان یک شخصیت برجسته برای حوزه‌های علمیه است و در اخلاق، تواضع، فروتنی و مهرورزی را همواره با تمام افراد جامعه و به ویژه نسل جوان حفظ کرده‌اند. محور بعدی شخصیت ایشان، جایگاه علمی‌شان است که از ایشان یک فقیه بزرگ ساخته است.

وی گفت: محور بعدی شخصیت برجسته ایشان نقش تبلیغی و مدیریت فرهنگی آیت‌الله شیخ احمد قاسم است که همواره در بین جوانان یک مبلغ برجسته بوده است و حوزه بدون روح تبلیغ، حوزه نیست. محور بعدی شخصیت ایشان نقش سیاسی و اجتماعی شیخ احمد قاسم است که ایشان همواره در مسائل سیاسی تاثیرگذار بوده‌اند و هرگز در برابر سرنوشت ملت خود بی‌تفاوت نبوده است.

وی افزود: مقاومت شیخ عیسی قاسم و جوانان و امت بحرین ستودنی است. امروز امت اسلام در حوادث بسیار سختی قرار گرفته است و دلیل آن رویارویی روح تمدن اسلامی با تمدن مادی‌گرای غرب و استعمارگر است. دشمنان می‌خواهند میدان را به نفع خود تغییر دهند و مسلمانان هم درصدد احیای هویت خود هستند. آنها می‌خواهند جنگ بین شیعه و سنی، عرب و عجم، اسلام و مسیحیت راه بیندازند تا ارزش‌های اصیل را تحت‌الشعاع قرار بدهند. ما به صراحت اعلام می‌کنیم که ما در هیچ یک از این جنگ‌ها وارد نمی‌شویم. میدان ما جنگ با استعمار و طرفداری از ملت‌های مظلوم است.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: دولت غرب و اسرائیل تفکرات سکولاریستی را در جهان اسلام راه انداخته است تا مسلمانان از راه اصلی خود باز بمانند. ما هرگز جنگ میان شیعه و سنی نداریم و در این جنگ‌ها وارد نمی‌شویم. ما به تبعیت از رهبر و امام راحل اعلام می‌کنیم که همواره حامی فلسطین هستیم و از جان و مال خود می‌گذریم تا در برابر ظلم جهانی بایستیم و از همین جا اعلام می‌کنیم که هر کسی در مقابل اسرائیل بایستد از او حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N1085957

وبگردی