آفتاب

برگزاری مراسم جشن میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق (ع) در خارج از کشور

برگزاری مراسم جشن میلاد پیامبر(ص) و امام جعفر صادق (ع) در خارج از کشور

مراسم جشن میلاد رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) و گرامیداشت هفته وحدت با حضور مسلمانان و ایرانیان مقیم در خارج از کشور برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مراسم از سوی نمایندگی‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای ذیل برگزار شد:

مالزی

جشن میلاد پیامبر رحمت حضرت محمد (ص) و ششمین امام شیعیان امام صادق (ع) در شامگاه روز دوشنبه هفتم دی ماه در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی برگزار شد.

این برنامه که با حضور مرضیه افخم سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی و علی اکبر ضیائی رایزن فرهنگی ایران در مالزی و جمعی از کارگزاران نظام، دانشجویان، دانش اموزان، اساتید، معلمان، بازرگانان و ایرانیان مقیم برگزار شد، مرضیه افخم اولین بانوی سفیر ایرانی در مالزی از تعیین و نامگذاری هفته وحدت به عنوان یادگار ارزشمند و جاودانه امام راحل برای همه مسلمان ها یاد کرد و گفت: اختلاف بین مذاهب اسلامی بسیار جزئی و ناچیز است.

وی قرآن به عنوان کتاب آسمانی و سیره پیامبر عظیم الشان و دوستی به خاندان اهل بیت (ع) را پایه های محکم مشترکات میان مسلمانان ذکر کرد و گفت که هفته وحدت نمونه و تمرینی برای همه طول عمر یک مسلمان است تا خمیرمایه فکر و اندیشه، گفتمان و عمل وی شود.

وی تاکید کرد: امروز جهان اسلام بیش از هرزمانی به راه و روش پیامبر گرامی اسلام (ص) نیازمند است و ترویج واقعی دین مبین اسلام نیاز امروز است.

افخم، نامه مقام معظم رهبری به جوانان غرب را نمونه ای از شناسایی این نیاز و ابعاد ضروری آن دانست و با انتقاد از گروه هایی که زشت ترین چهره ها را از اسلام نشان می‌دهند، تاکید کرد: دین رحمانی اسلام هیچ قرابتی با خشونت ندارد و مظلومانه هراس آفرین و دهشت افکن معرفی می شود.

وی تاکید کرد: اسلام دین افراط و خشونت نیست، بلکه دین رحمانی، اعتدال و مداراست.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی با اشاره به اینکه جهان اسلام در چند سال گذشته شاهد کشتار، کشمکش، اختلاف و جنگ های غیرقابل باور بوده و لطمات سختی را متحمل شده است، گفت: افراط و خشونت چهره رحمانی اسلام را در نقاط مختلف جهان خدشه دار کرده و تنها تقریب و وحدت کلید گشایش قفل و عبور از این مرحله سخت است.

وی همه مسلمانان را برای روشنگری در زمینه ارزش های متعالی اسلام و تجلی و تحقق وحدت امت اسلامی مسئول دانست و تاکید کرد که مذاهب مختلف اسلامی، همه شاخه های درخت واحد اسلام هستند و دیدگاه تقریب و وحدت توان غلبه بر مشکلات کنونی را فراهم می آورد.

وی از تروریسم، افراطی گری و خشونت به عنوان خطرات مشترکی یاد کرد که اگر به درستی شناسایی و ریشه یابی نشده و برای آن چاره اندیشی نشود به همه آسیب وارد خواهد کرد.

افخم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای با رهبر عظیم الشان خود و تدبیر ریاست جمهوری، مقتدرانه و مصمم در مقابل افراط و خشونت ایستاده است و وحدت امت اسلامی را تعقیب می کند. ایران معتقد است اسلام خشونت فکری ندارد و گفتمان اسلام برادری و محبت است و بر همین اساس رئیس جمهوری کشورمان همه کشورهای اسلامی منطقه و خارج از منطقه را برای گزینه صلح و برادری و کمک به عبور از این مرحله تلخ دعوت کردند.

سفیر ایران در پایان راه حل پیش روی مسلمانان برای ایجاد جهان عاری از ظلم و خشونت و سعادت وعده داده شده از سوی پیامبر اسلام (ص) را برپایه معرفی اسلام راستین و وحدت مسلمانان دانست.

پس از این قطعاتی از آیات قرآن و ادعیه توسط گروه تواشیح رایزنی فرهنگی ایران در مالزی به مناسبت میلاد پیامبر رحمت اجرا شد. سپس صادقیان نیز با ذکر احادیثی به توصیف خصوصیات پیامبر اکرم (ص) پرداخت و گفت که رفتار رسول خدا (ص) آکنده از زیبایی هاست.

اجرای مسابقه فرهنگی و قرائت اشعاری متناسب با ایام جشن ولادت از برنامه های دیگر این ویژه برنامه بود.

در پایان این مراسم همچنین از ایرانیان فعال در بخش های فرهنگی و هنری توسط افخم سفیرجمهوری اسلامی ایران، علی اکبر ضیائی رایزن فرهنگی کشورمان و خانم مزرجی مسئول بخش خانواده رایزنی فرهنگی ایران در مالزی تقدیر و تشکر شد.

ایتالیا

به مناسبت ایام ربیع الاول و سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق(ع)، مراسمی در محل مجتمع شهید باهنر رم با حضور خانواده های ارگان‌های ایرانی مستقر در رم و برخی از ایرانیان مقیم این شهر برگزار شد.

در این مراسم ابتدا آیاتی از کلام الله مجید قرائت شد و سپس پورمرجان رایزن فرهنگی کشورمان در رم در خصوص مکارم اخلاقی پیامبر اکرم(ص) و امام صادق(ع) گفت: پیامبر اکرم در طول 23 سال اسلام را بنا نهاد و امام صادق هم در بیش از 30 سال اسلام را احیاء کرد بنابر این اسلام محصول تلاش آن دو بزرگوار است و با توجه به تعداد زیاد روایات و احادیث از امام صادق و تلاش‌های علمی فراوان آن حضرت است که مکتب و فقه ما را مکتب و فقه جعفری نامیده اند و اگر تلاش‌های او نبود از فقه جعفری هم امروز خبری نبود.

رایزن فرهنگی کشورمان در رم در ادامه به توصیف یک ویژگی خاص در وجود مبارک پیامبر پرداخت و آن رفق و مدارا بود.

پورمرجان، تاسی جستن همه افراد مسلمان به اخلاق نبوی را لازم شمرد و آن را در یک جامعه اسلامی در حوزه فردی و اجتماعی بسیار ضروری دانست که متاسفانه بداخلاقی های موجود در جامعه امروزی نشان دهنده دور شدن جامعه از اسلام راستین است و بر بزرگان و مبلغان است که با ذکر و توصیف مبانی اخلاقی پیامبر(ص) و ائمه اطهار، جامعه و بالاخص نسل جوان کشورمان را که با دنیای مجازی درگیر بوده و در کوران اطلاعات درست و غلط دست و پنجه نرم می کنند بسوی مبانی اخلاق اسلامی رهنمون شوند.

در پایان این مراسم یکی از مداحان و دانشجویان کشورمان اشعاری را در مدح و نعت رسول الله قرائت کرده و به مولودی خوانی پرداخت.

مجالس دیگری به همین مناسبت در مرکز شیعیان شهر رم، مرکز امام علی در میلان، مرکز التوحید در تورینو و مرکز اسلامی در شهر برشا برگزار شد و حجج اسلام فائزنیا و ابوالفضل امامی در آنها سخنرانی کردند.

سوئد

همزمان با بزرگداشت هفته وحدت، مراسم میلاد با سعادت پیامبر رحمت و مهربانی، حضرت محمد مصطفی (ص ) و نیز طلوع خورشید پر فروغ آسمان علم الهی و بنیان گذار مذهب تشیع، حضرت امام جعفر صادق (ع )، در جمع هموطنان ایرانی و جمعی از مسلمانان مقیم شهر استکهلم سوئد، برگزار شد.

این مراسم که به میزبانی مرکز اسلامی امام علی(ع) برگزار شد، شامل بخش‌های مختلفی از جمله قرائت قرآن کریم، پخش کلیپ مناسبتی، مولودی خوانی و مداحی، سخنرانی، مسابقه فرهنگی و برنامه‌ای مفرح برای حاضران، بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حکیم الهی، رئیس مرکز اسلامی امام علی(ع) در سخنانی با بیان گوشه هایی از فضائل و سجایای اخلاقی حضرت ختمی مرتبت، حاضران در مجلس را به پیروی از راه آن بزرگان و حفظ وحدت و یکپارچگی امت اسلامی، دعوت کرد.

چین

مراسم جشن میلاد رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) و امام جعفر صادق (ع) ایران با حضور ایرانیان مقیم شهر پکندر سالن اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و حجت الاسلام «صدرالدین شریعتی» در سخنانی این عید بزرگ را برای تمام مسلمانان جهان دارای اهمیت ویژه دانست.

وی همچنین در ادامه سخنان خود با استناد به آیات قرآن به تشریح ابعاد شخصیتی و وجودی پیامبر گرامی اسلام پرداخت و برخی از فضائل و مناقب آخرین فرستاده الهی را یادآور شد.

شریعتی با اشاره به مقام والای معنوی و الهی پیامبر (ص) تاکید کرد: مقام نبی مکرم اسلام نزد خداوند به قدری بالاست که در آیات متعدد قرآن کریم نام خداوند ده‌ها بار در کنار نام رسول خدا قرار گرفته است.

این مراسم همچنین با اجرای دف نوازی و همخوانی دو تن از ایرانیان مقیم چین همراه بود که در وصف و منقبت پیامبر اکرم(ص) اجرا کردند.

بخش پایانی مراسم جشن میلاد به اهدای جوایز به 48 نفر از برگزیدگان مسابقه "آشنایی با قران " اختصاص داشت.

ترکمنستان

به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفرصادق (ع) و گرامیداشت میلاد حضرت مسیح (ع) و سال جدید میلادی با دعوت و برنامه ریزی مدیر و معلمان زبان فارسی، جشن با شکوهی با حضور دانش آموزان و دانشجویان زبان فارسی و خانواده های آنان برگزار شد.

در این برنامه که با قرائت قرآن یکی از دانش آموزان زبان فارسی آغاز شد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی رایزن فرهنگی در ترکمنستان با قرائت شعری از حافظ بر جایگاه عرفانی و معنوی پیامبر اکرم (ص) و اهمیّت وحدت و هم دلی تاکید کرد.

در این برنامه بیش از 12 مقاله و سرود و شعر و موسیقی و.. به زبان ترکمنی و عمدتا فارسی ارایه شد.

برگزاری جشن وحدت در مسجد فاطمه الزهرا(س)

به مناسبت هفته وحدت و میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام جعفرصادق (ع) و گرامیداشت میلاد حضرت مسیح (ع) و سال جدید میلادی با دعوت و برنامه ریزی رایزنی فرهنگی و مشارکت سفارت جموری اسلامی ایران در نرکمنستان و مدرسه ایرانی، مجلس جشنی با حضور کارکنان دوایر دولتی ایرانی، ایرانیان مقیم، برخی از محبان اهل البیت (ع) همراه با خانواده ایشان در مسجد الزهراء برگزار شد.

در این مراسم پس از قرائت قرآن و مدیحه سرایی به ترتیب حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسمی رایزن فرهنگی و هاشمی سفیر ایران در ترکمنستان سخنرانی کردند و ضمن تبریک و شادباش این ایام خجسته، به فلسفه بعثت پیامبران و نقش و جایگاه پیامبر اکرم (ص) به عنوان آخرین پیامبر الهی و جایگاه امامت و نقش امام جعفر صادق (ع) بحث و گفت‌وگو شد.

پاکستان (کراچی)

مراسم باشکوه بزرگداشت ولادت باسعادت پیامبرعظیم الشان اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)و ششمین اختر تابناک امامت و ولایت حضرت امام جعفرصادق علیه السلام و هفته مبارک وحدت همانند سال‌های گذشته با حضور آیت‌الله بهاءالدینی نماینده مقام معظم رهبری، ایرانیان مقیم، روحانیون شیعه و اهل تسنن و طلاب ارجمند حوزه های علمیه و تعدادی از مسلمانان پاکستان در محل نمایندگی فرهنگی ایران در کراچی پاکستان برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن شریف توسط منظرالحق تهانوی یکی از علمای معروف اهل تسنن آغاز شد، مهدی خطیب مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در سخنانی اظهار کرد: اقبال لاهوری با الهام از آیات قرآن و سنت نبوی، وحدت مسلمین را امری ضروری و غیر قابل انکار می داند، به نظر وی بنیاد اصلی اسلام نیز بر پایه وحدت گذاشته شده است.

وی افزود: از نظر وی ضرورت وحدت بین مسلمانان از این جهت نیز اهمیت دارد چون به تنهایی و جدای از ملت نمی توان به اهداف والا دست یافت و از شر شیاطین جن و انس و قدرت های استعماری و استکباری در امن ماند و از این رو رابطه فرد و قوم را با یکدیگر امری ضروری و جدایی ناپذیر می داند که تنها به صورت وحدت می تواند به عرصه عملی برسد.

خطیب گفت: مقام معظم رهبری، مبانی فلسفی وحدت را این گونه بیان فرموده است: «بنای توحید که مبنای فکری و اعتقادی و اجتماعی و عملی ماست در وحدت است...در جامعه ای که بر مبنای شرک بنا شده باشد، طبقات انسان هم جدا و بیگانه از یکدیگر است. در جامعه توحیدی، که وقتی مبدأ و صاحب هستی و سلطان عالم وجود و حی و قیوم و قاهری که همه حرکات و پدیده های عالم، مرهون اراده و قدرت او می باشد، یکی است، انسان ها با یکدیگر خویشاوندند؛ چون به آن خدا وصل اند، به یک جا متصل اند و از یک جا مدد و کمک می گیرند. ولایت هم معنایش همین است. ولایت، یعنی پیوند و ارتباط تنگاتنگ و مستحکم و غیرقابل انفصال و انفکاک. جامعه اسلامی که دارای ولایت است؛ یعنی وحدت در جهت و هدف.

وابسته فرهنگی کشورمان افزود: یکی از راه کارهای گسترش وحدت اسلامی در میان مسلمانان، جلوگیری از نشر آثار تفرقه انگیز در محیط اسلامی است. مقام معظم رهبری، در این باره می‌فرماید: «یکی از کارهایی که باید انجام بگیرد، جلوگیری از نشر آثار تفرقه انگیز است؛ چه در محیط شیعی و چه در محیط سنی. الان برای ایجاد بغض و کینه، آثاری نوشته می شود و پول هایی هم خرج می شود. اگر بتوانیم، باید جلو این ها را بگیریم. برای من کتاب های متعددی از نقاط مختلف عالم می رسد که پیداست اصلاً سعی افرادی بر این بوده که این کتاب ها، برای ایجاد کینه و کدورت و بغض و نگرانی نوشته شود».

انتظار الحق تهانوی از علمای برجسته و متبحر اهل سنت طی سخنان خود ضمن تبریک گفتن اعیاد سعید و هفته وحدت به همه حضار و قدردانی از زحمات گرانقدر خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در فراهم نمودن فرصت هایی پر ارزش و قابل ستایش در راستای ایجاد وحدت و هبستگی اسلامی اظهار کرد: این ماه، ماه مبارک ربیع الاول، ماه ولادت باسعادت رسول اسلام(ص)است و ما خوشوقتیم که در این ماه پر برکت جهت برگزاری این عید سعید در مرکز فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دور هم جمع شده ایم. این ایام به ما یاد می دهد که پیامبراکرم(ص) متعلق به یک گروه و یک مسلک نیست بلکه وجود مبارک ایشان نقطه وحدت و رمز انسجام تمام ملت اسلامی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران این سعادت را دارد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایام ولادت رسول گرامی اسلام(ص) از 12ربیع الاول الی 17ربیع الاول را هفته وحدت نام گذاشت و اولین بار در ملت اسلامی برای از بین بردن اختلافات مسلکی و فرقه ای اقدام بسیار مهمی را آغاز نمود.

انتظار الحق تهانوی گفت: من چندین بار از کشور جمهوری اسلامی بازدید نمودم و وحدت واقعی را با چشم خود آنجا مشاهده نمودم. در ایران اسلامی شیعه و اهل تسنن هیچ مشکلی ندارند. و همین وحدت باعث شد که ملت ایران در برپا نمودن انقلاب بزرگ اسلامی موفق شد.

در ادامه آیت الله بهاء الدینی نماینده مقام معظم رهبری نیز در سخنانی گفت: در قرآن کریم خطاب به پیامبرگرامی اسلام(ص) خدای متعال می‌فرماید: و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین (ما تو را بعنوان رحمت برای عالمین فرستادیم)و در آیه دوم گفته شد: بالمومنین رءوف الرحیم.

وی گفت: شما می بینید امروزه بعضی ها بنام اسلام، بنام پیغمبراکرم(ص) و بنام دین سر می برند، انسانها را آتش می زنند و جنایت می کنند و عده ای هم هستند که در بین این دو جریان افراطی و تفریطی قرار دارند. سه صفت را خداوند برای خودش قرار داد. رحمت عامه و مطلقه برای همگان؛ چنانچه فرموده است: رحمتی وسعت کل شیء. و در دعای کمیل هم آمده است برحمتک التی وسعت کل شیء. این رحمت، رحمت عامه است. و در مقابل این رحمت، یک رحمت خاص است که درآیه دیگری از قرآن کریم خدای متعال این چنین می فرماید: وَکَانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیمًا، این رحمت خاص است.

نماینده مقام معظم رهبری اظهار کرد: در مقابل رحمت عمومی و مطلقه هیچ چیزی قرار داده نشد اما در مقابل رحمت خاص غضب قرار داده شده است. و این نوع غضب در مقابل کفار و منافقان است.

وی افزود: آیات زیادی بیانگر این مفهوم است. انسان‌های طغیانگر مشمول عذاب الهی هستند. و هرکس غضب خدا او را گرفت سقوط کرد. پس در مقابل رحمت خاصه غضب قرار داده شده است. و همین سه معنی در وجود مقدس رسول اکرم(ص)متبلور است. و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین، رحمت عامه است. و این قابلیت تام می خواهد. و قرآن هم همین طور است. ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین.

وی در بخشی از سخنان خود افزود: اسلام هیچ‌وقت راضی نیست که آمریکا بر افغانستان تسلط پیدا کند. اسلام راضی نیست که آمریکا بر عراق مسلط باشد. اسلام راضی نیست که آمریکا بر عربستان مسلط باشد. این نگاه فقهی ماست در این مسئله. این نگاه عقیدتی ماست در این مسئله. فرق نمی کند کشور ها چه مسلکی دارند.

پاکستان ( اسلام آباد)

همزمان با میلاد فرخنده حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) مراسم جشن باشکوهی در مسجد امام حسین(ع) واقع در منطقه مسکونی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد برگزار شد.

در این مراسم که مسئولین نهادها، کارکنان و خانواده های ایرانی حضور داشتند پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، زیارت حضرت رسول(ص) از راه دور توسط معاون رایزنی فرهنگی قرائت شد.

در ادامه دارایی رایزن فرهنگی کشورمان به عنوان سخنران این مراسم ضمن تبریک ولادت باسعادت ‌حضرت ختمی مرتبت(ص) و امام جعفر صادق(ع) و گرامی داشت هفته وحدت، طی سخنانی به فضائل، مناقب و سیره و سنت پیامبر عظیم الشان اسلام اشاره کرد.

وی با بیان نمونه هایی از اوصاف پیامبر اکرم(ص) از دیدگاه قرآن به ابعاد معنوی آن پیامبر در ارتباط با جامعه و خانواده پرداخت و از خانواده های حاضر در این مراسم خواست تا با الگو قرار دادن سیره و سنت پیامبر گرامی اسلام(ص) تلاش کنند تا زندگی سرشار با عشق و محبت براساس آموزه های اسلامی داشته باشند.

پاکستان (کویته)

با حمایت خانه فرهنگ کویته، مراسم جشن باشکوهی به مناسبت ولادت باسعادت حضرت محمد(ص) و امام جعفرصادق (ع) در کنسولگری ایران برگزار شد.

در این مراسم که با حضور یحیوی سرکنسول، سید ابوالفضل حسینی مسئول خانه فرهنگ کشورمان و ایرانیان مقیم برگزار شد، پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید، مولودی خوانی در خصوص میلاد حضرت محمد (ص) و امام صادق(ع) توسط حسینی انجام و توسط طاهریان قطعات شعری در خصوص حضرت محمد (ص)به همراه نواختن سنتور اجرا شد.

برگزاری مراسم انس با قرآن کریم در میلاد النبی (ص)

با حمایت خانه فرهنگ کویته، در هفته مبارک وحدت مراسم انس با قرآن و جشن باشکوهی به مناسبت ولادت باسعادت حضرت محمد(ص) و امام جعفرصادق (ع) در کتابخانه شهید منظری کویته برگزار شد.

این مراسم با حضور علمای بزرگ کویته از جمله جمعه اسدی، سیدابوالفضل حسینی نماینده فرهنگی، حجت الاسلام اخلاقی رئیس کتابخانه شهیدمنتظری، حجت الاسلام محمدی، حجت الاسلام موسوی و معلمین، اساتید حوزه، شاگردان مدارس علمیه و قرآنی و مکاتب مختلف برگزار شد.

در ادامه محمدی و اسدی در سخنرانی‌های خود با استفاده از آیات قرآنی و روایات ضمن بازگو نمودن وقایع زمان تولد حضرت محمد (ص) به سیره آن حضرت اشاره و از همگان خواستند که با وحدت و همدلی به قرآن بیشتر توجه داشته و تفرقه را کنار گذاشته و به اشاعه وحدت و فرهنگ قرآنی کمک کنند.

برگزاری مراسم جشن میلاد النبی (ص)درهتل سرینای کویته

با همکاری خانه فرهنگ کویته، در هفته مبارک وحدت سمینار باشکوهی تحت عنوان وحدت امت اسلام به مناسبت ولادت باسعادت حضرت محمد(ص) و امام جعفرصادق (ع) با حضور یحیوی سرکنسول، سید ابوالفضل حسینی مسئول خانه فرهنگ کشورمان، مولانا شیرانی مهمان خصوصی، حافظ حمد الله، مولانا هاشمی امیر جماعت اسلامی کویته، مولانا اچکزئی استاد دانشگاه بلوچستان، قاری عبد الرحمن رئیس امور اسلامی کویته، قاری عطاء الرحمان امام جمعه اهل تسنن کویته، حجت الاسلام جمعه اسدی رئیس جامعه امام صادق و امام جمعه شیعیان علمدار و جمعی از علما، اندیشمندان، اصحاب رسانه تعدادی از دوستداران اهل بیت (ع) در محل سالن سرینا هتل کویته برگزار شد.

این سمینار با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز سپس مولانا لطیف الرحمان امام جماعت اهل تسنن در خصوص بیداری اسلامی با الهام از آیات قرآن و وحدت پیامبر(ص) مقاله ای قرائت کرد.

در ادامه، سخنرانان آقایان سلطان مراد، حافظ حمد الله، حجت الاسلام اسدی، یحیوی و عطاءالرحمان با استفاده از آیات و روایات قرآنی در خصوص وحدت امت اسلامی و دوری از تفرقه بین شیعه و سنی، اتحاد بین مسلمین و مسائل تفرقه برانگیز کنونی از جمله حمله عربستان به یمن و حمایت این کشور از داعش به تفضیل سخن گفتند و خواستار وحدت جهان اسلام علیه استکبار جهانی و صهیونیسم شدند که مورد توجه شرکت کنندگان قرار گرفت.

قرقیزستان

مراسم میلاد با سعادت خاتم الانبیاء، پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی و (ص) و امام جعفر صادق(ع) با حضور عاشقان پیامبر اسلام و دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت در مسجد امام علی علیه‌السلام در بیشکک برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله آغاز شد. حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی امام جماعت مسجد امام علی(ع) با خواندن روایاتی به توضیح آیات و روایات درباره اخلاق و رفتار و کردار حضرت محمد(ص) پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود گفت آیات زیادی درباره نبی مکرم اسلام نازل شده است، برخی از آیات ما را امر می کند که مطیع امر خدواند باشیم. این قبیل آیات در قرآن کریم زیاد است.

در ادامه، سه نفر از مداحان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت، مولودی خوانی کردند.

قزاقستان (آستانه)

ایرانیان مقیم به همراه کارکنان نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در آستانه، میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق علیه السلام را گرامی داشتند.

در این مراسم که پس از اقامه نماز جماعت و قرائت قرآن و با حضور سجادپور دستیار ویژه وزیر امور خارجه ایران برگزار شد، ابتدا دمیرچی سفیر ایران در خصوص نعمت های بیشماری که خداوند در قرآن کریم از آنها یاد نموده من جمله وجود پیامبر اکرم (ص) که بزرگترین نعمت خداوند به بشریت بود، مطالبی را بیان کرد.

در ادامه دانش آموزان مدرسه جمهوری اسلامی نیز به خواندن شعر، دکلمه، سرود گروهی و مقاله پرداختند.

افغانستان (کابل)

برگزاری مراسم در مسجد سید زیور الدین

به‌مناسبت ولادت باسعادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و هفته وحدت به همت نهاد اجتماعی راهیان پویا مراسمی در مسجد سید زیور الدین با حضور عالمای شیعه، سنی و مردم مومن ناحیه پانزهم شهر کابل برگزار شد.

این برنامه با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز سپس مولوی نظر حنفی در سخنانی وحدت امت اسلامی را یکی راه های پیروزی اسلام ناب محمدی خواند.

در ادامه صدیق افغان بر انسجام کشورهای اسلامی در مقابل دشمنان اسلام به خصوص آمریکا و اسرائیل تاکید و خواهان مبارزه قاطعانه با آنان شد.

برگزاری مراسم در مسجد جعفریه ناحیه دهم شهر کابل

به مناسبت فرارسیدن میلاد نبی اکرم(ص) و هفته وحدت مراسمی با شکوه با حضور جمعی از اهالی منطقه چهارقلعه وزیر آباد از سوی مرکز فرهنگی و اجتماعی افلاح و شورای فرهنگی نخبگان صحی در مسجد جعفریه ناحیه دهم شهرکابل برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز، سپس سخنران وحدت را مهمترین عنصر در جامعه امروزی و شرایط کنونی برشمرد و بر اتحاد مسلمین تاکید و راه نجات امت اسلامی را همبستگی اعلام کرد.

در ادامه گروه سرود افلاح سروده زیبای خویش را در وصف رسول اکرم (ص) تقدیم حضار کرد.

برگزاری مراسم در سالن اجتماعات بنیاد صدای هم وطن

به‌مناسبت ولادت پیامبر گرامی (ص) وهفته وحدت مراسمی با حضور اساتید دانشگاه ، فرهنگیان و دانشجویان در سالن اجتماعات بنیاد صدای هم وطن برگزار شد.

این برنامه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز، سپس رییس موسسه تحصیلات عالی ابوریحان در سخانی اظهار کرد: ما با تمسک به سخن پیامبر گرامی اسلام که گفت: (علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد) باید در راستای فراگیری علم و فنون جدید بکوشیم زیرا تنها در سایه علم دانش است که می توانیم به توسعه وصلح دست پیدا کنیم.

این برنامه با اجرای گروه های سرورد و شعر خوانی پایان یافت.

برگزاری همایش وحدت امت اسلامی در کابل

در ایام سالروز ولادت با سعادت آخرین سفیر وحی الهی، حضرت محمد بن عبد الله(ص) و هفته وحدت از سوی شورای اخوت اسلامی افغانستان همایش وحدت در هتل شهزاده شهر کابل، با حضور علما، روحانیون، شخصیت های سیاسی فرهنگی، اراکین بلند پایه دولتی و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

در این همایش سخنرانان پیرامون اوصاف و ویژگی‌های بی نظیر ختمی مرتبت، فخر آدم و عالم حضرت محمد(ص) سخن گفته و از مسلمانان جهان به خصوص مردم افغانستان خواستند که زندگی فردی و اجتماعی خویش را بر اساس اصول و روش وحیانی آن حضرت تنظیم کنند.

در ادامه مولوی حق پرست یکتن از اعضای شورای اخوت اسلامی افغانستان، ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت حضرت پیامبر(ص) از رسانه ها خواست که برای تحکیم هرچه بیشتر وحدت و اخوت اسلامی، هفته وحدت را به عنوان نقطه وصل و تفاهم بنیادی میان مسلمانان جهان به خصوص مردم افغانستان برجسته بسازند.

فیض محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف دولت جمهوری اسلامی افغانستان، از دیگر سخنرانان این همایش بود که به رهبری داهیانه و روش های نظامی حضرت پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: آن حضرت با وجود اینکه رییس عقلای عالم بود و همه چیز را می‌دانست، اما در مسایل سیاسی، اجتماعی و نظامی همواره با یاران صدیق خود مشاوره می کرد و در برابر مخالفین سیاست منظمی را اتخاذ می‌کرد.

وی گفت: یکی از دستورات اسلام و سنت پیامبر اکرم(ص) در تمام ادوار تاریخ برای مسلمانان این است که دستور می دهد که ای مسلمانان همیشه خود را در برابر دشمن قوی سازید.

افغانستان (مزار شریف)

مراسم میلاد پیامبر اسلام از سوی نمایندگی فرهنگی کنسولگری جمهوری اسلامی ایران توسط دانشجویان بلخ در کتابخانه فردوسی با حضور اساتید و دانشجویان برگزار شد.

این مراسم با تلاوت قرآن کریم آغاز و سپس حجت الااسلام سید محمد موسوی مسئول دفتراجتماعی، فرهنگی تبیان در مزارشریف، ضمن گرامیداشت هفته وحدت و تبریک میلاد پیامبر اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) به مسلمانان و دانشجویان در مجلس گفت: مسلمانان باید وحدت و یگانگی و اخوت داشته باشند و احساس هم دلی کنند.

در ادامه غلامی وابسته فرهنگی کشورمان پیرامون ولادت پیامبر اسلام گفت: پیامبر اکرم ص رحمه للعالمین بود یعنی انسان را برای همیشه از ضلالت نجات داد و الگوی اخلاق بشر شد و زن را از اشیا بودن به اوج انسانیت رساند.

انتهای پیام

کد N1085887

وبگردی