آفتاب
تحولات امنیتی عراق پس از آزادی رمادی؛

فلوجه مقصد بعدی ارتش عراق/داعش خیابان‌ها و پل‌های اصلی موصل را بمبگذاری کرده است

فلوجه مقصد بعدی ارتش عراق/داعش خیابان‌ها و پل‌های اصلی موصل را بمبگذاری کرده است

ارتش عراق که به تازگی شهر رمادی را از چنگال داعش بیرون آورد اکنون تلاش می‌کند تا شهر فلوجه و مناطق مجاور رود فرات را نیز به طور کامل پاکسازی کند تا راه برای آغاز عملیات موصل هموار شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نیروهای عراقی که اخیرا موفق شدند شهر رمادی، مرکز استان الانبار را آزاد کنند اکنون برای پاکسازی این شهر از بمب‌ها و مین‌هایی تلاش می‌کنند که داعش برای ممانعت از پیشروی این نیروها کار گذاشته بود.

یاسر الدلیمی، سخنگوی پلیس الانبار اعلام کرد: ارتش اعضای داعش را پس از شکستش در رمادی در تمامی مناطق تعقیب و عملیات پاکسازی شهر و انتقال عملیات به مناطق دیگر را آغاز خواهد کرد.

به گفته الدلیمی، بیشتر اعضای داعش احتمالا به فلوجه، دومین شهر بزرگ استان الانبار فرار کرده‌اند.

در پی آزادسازی رمادی، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از این شهر بازدید کرد و شجاعت نیروهای عراقی را در این عملیات ستود.

نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب نیز به دولت عراق به دلیل آزادسازی رمادی تبریک گفته و حمایت خود را از تلاش‌های دولت برای برقراری امنیت و ثبات در این کشور اعلام کرد.

وی گفت: آزادسازی رمادی دستاورد مهمی برای ارتش عراق محسوب می‌شود که شایسته تقدیر و حمایت است. ما امیدواریم که سال 2016 سال پیروزی نهایی بر داعش و پایان حضور این گروه در عراق باشد.

در همین حال وزارت دفاع عراق اعلام کرد که نیروهای عراقی با حمایت هوایی پیشروی به سمت شهر فلوجه را نیز آغاز کرده‌اند تا بتوانند مناطق مجاور رود فرات و اطراف این شهر را از چنگال داعش آزاد کنند.

به گفته مسئولان نظامی عراقی، مساله‌ای که مانع پیشروی ارتش می‌شود بمب‌ها و مین‌هایی است که داعش کار گذاشته است.

به گفته وزارت دفاع عراق، در صورت تکمیل کنترل بر این مناطق راه‌های امدادرسانی به داعش در فلوجه به طور کامل بسته می‌شود.

منابع عراقی اعلام کردند که نیروهای مسلح عراق پیشروی از محور پل عامریه الفلوجه به سمت بستان التکریتی تا پل التفاحه را آغاز کرده‌اند.

به گفته وزارت دفاع عراق، تمامی یگان‌ها و نیروها در محورهای مختلف مستقر شده‌اند و به پیشروی در این مناطق ادامه می‌دهند و در حال حاضر تنها صدها متر تا شکست داعش در این مناطق باقی مانده است.

از سوی دیگر ارتش عراق یک کارگاه بمب و مین سازی در منطقه القیاره در استان نینوا را بمباران و آن را به طور کامل منهدم کرد.

همچنین منبعی در پلیس استان نینوا از کشف یک گور دسته جمعی در یکی از روستاهای شمال غرب موصل خبر داد که شامل جسد 120 عراقی از جمله چندین نظامی بوده است.

در همین راستا منابع اعلام کردند که داعش تمامی خیابان‌ها و پل‌های اصلی در موصل را بمبگذاری کرده است.

وی گفت که این اماکن پل الرابع، طریق الغابات، خیابان الهرمات و ورودی موصل از سمت محله العربی هستند.

همچنین داعشی‌ها به برخی مناطق در موصل حمله کرده و تعدادی از جوانان را بازداشت کرده‌اند.

به گفته یکی از مسئولان استان نینوا، آمریکا سلاح و تجهیزاتی را به مقر فرماندهی عملیات نینوا در منطقه مخمور فرستاده است.

به گفته منابع نظامی، جنگنده‌ها و پهپادهایی روز سه شنبه 9 حمله را علیه پایگاه‌های داعش در تاسیسات المندی در شمال شهر موصل انجام دادند.

از سوی دیگر هوشیار زیباری، وزیر دارایی عراق در مصاحبه با رویترز اعلام کرد: بازپس گیری موصل پایان خلافت داعش در مناطق مجاور در سوریه و عراق خواهد بود با این حال این جنگ نیاز به برنامه ریزی خوب، فراهم آوردن مقدمات و پایبندی از سوی طرف‌های اصلی دارد.

وی گفت: پیشمرگ‌ها نیروی اصلی در جنگ علیه داعش هستند و بدون آن‌ها آزادسازی موصل امکان پذیر نیست.

زیباری گفت: ارتش احتمالا نیاز به کمک گروه‌های سنی محلی و چه بسا نیروهای مردمی برای این عملیات داشته باشد.

همچنین سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان به طور مفصل درباره عملیات موصل و مقدمات لازم برای آغاز این عملیات بحث و گفتگو کرد.

با وجود آمادگی ارتش عراق اثیل النجیفی، استاندار سابق عراق اعلام کرد: اگر ارتش در عملیات موصل تاخیر داشته باشد ما گزینه‌های دیگری را با همکاری ائتلاف ضد داعش و ائتلاف اسلامی عملی خواهیم کرد اما امیدواریم که ارتش سریعتر عملیات را آغاز کند.

در همین حال منابع محلی اعلام کردند که داعش حفر خندق‌هایی را میان مناطق تحت سیطره خود در امتداد مناطقی آغاز کرده که در ورودی‌های ارتفاعات حمرین واقع است.

به گفته این منابع، داعش با هدف ممانعت از عبور خودروها و نیروها در صورت ورود نیروهای عراقی در ارتفاعات حمرین و الفتحه سه گذرگاه را در نزدیکی روستای الاصفر و الذربان و مناطق مجاور ارتفاعات حمرین ایجاد کرده است.

انتهای پیام

کد N1085699

وبگردی