آفتاب
فواد ایزدی:

مسئولان صحبت‌های وزیر امورخارجه آمریکا علیه ایران راتوجیه می‌کنند

مسئولان صحبت‌های وزیر امورخارجه آمریکا علیه ایران راتوجیه می‌کنند

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: مسئولان وزارت خارجه صحبت‌های وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران را توجیه می‌کنند و ترجمه غلطی نیز از نامه اخیر کری به ظریف به مردم و رسانه ها ارائه می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فواد ایزدی در مصاحبه با رادیو گفتگو در مورد اقدامات اخیر دولت و کنگره آمریکا علیه ایران و دیپلماسی انفعالی وزارت امور خارجه در این ارتباط، گفت: اقدام وزارت امور خارجه در مورد این اقدامات حتی در حد محکوم کردن نیز نبوده و به اندازه کافی این اقدامات را محکوم نکرده است.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها تصوری نسبت به وضعیت سیاسی کشورمان دارند، تصریح کرد: آنها این تصور را دارند که دولت یازدهم در بحث مذاکره با آمریکا و موضوع هسته‌ای سرمایه‌گذاری زیادی در موضوع سیاسی انجام داده و در همین راستا به این نتیجه رسیده اند که اکنون فرصت مناسبی است که پرونده‌های مربوط به سال‌های گذشته را رو کنند.

ایزدی با تأکید بر اینکه در اقدامات اخیر آمریکا علیه ایران اختلافی بین کنگره و دولت آمریکا وجود ندارد و حتی در مواردی دولت آمریکا از خود کنگره نیز جلوتر بوده است، ادامه داد: در برخی از موارد طرف دعوای ما کنگره نیست بلکه خود دولت آمریکا است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دوستان در دولت علاقه‌مند هستند که با آمریکایی‌ها به تعامل برسند و از ابتدای دولت یازدهم نیز حرکت‌ها وسیاست‌ها در این چارچوب نبوده است، ‌ تصریح کرد: مشکل این است که این تعامل یکطرفه است و از طرف مقابل چنین میلی وجود ندارد وگرنه آنها چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اقدام به مطرح کردن این پرونده‌ها که مربوط به گذشته است، نمی‌کردند.

ایزدی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که اهرم‌های قدرت را از ایران بگیرند، خاطرنشان کرد: ما باید متوجه شویم که دولت آمریکا در موضوع هسته‌ای دغدغه‌ای داشته و ما در این راستا برجام را امضا کرده‌ایم. حال دغدغه آنها برطرف شده و این به معنای تعامل آنها با ما نیست. چرا که در طی هفته‌های اخیر شاهد این هستیم که آمریکایی‌ها هر هفته یک قانون ضدایرانی در کنگره مطرح کردند.

وی همچنین با بیان اینکه مقامات وزارت امور خارجه با توجه به این سیاست صحبت‌های جان کری  علیه ایران را توجیه می‌کنند و ترجمه غلطی نیز از نامه  اخیرجان کری به ظریف به مردم و رسانه ها ارائه دادند، ادامه داد: اقداماتی که آمریکایی‌ها انجام داده‌اند نقض برجام است و دولت بر اساس مصوبه مجلس موظف به توقف اجرای آن است و این به معنای این نیست که برجام از بین می‌رود بلکه در این راستاست که ایران قدم جدی برای اجرای آن برندارد تا آمریکایی‌ها این موضوع را حل کنند.

 

 

کد N1085679

وبگردی