آفتاب

افشای جزئیات جدیدی از ارتباط داعش با ترکیه در تلفن همراه یک فرمانده تروریست‌ها

افشای جزئیات جدیدی از ارتباط داعش با ترکیه در تلفن همراه یک فرمانده تروریست‌ها

مشاور ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا گفت: نقش ترکیه دیگر مبهم نیست و آنها علنا از داعش حمایت می‌کنند و پشتیبانی لجستیکی، مالی، تسلیحاتی، ارتباطاتی و پزشکی برای مجروحان آنها فراهم می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری مینت پرس نیوز، یکی از فرماندهان داعش در استان صلاح‌الدین عراق کشته شد و جسدش مورد تفتیش قرار گرفت. تلفن همراه او نشان می‌دهد که پیام‌هایی با سرویس اطلاعاتی ترکیه رد و بدل شده و همین امر بیانگر آن است که این کشور عضو ناتو تدابیر امنیتی برای شبه‌نظامیان داعش در زمان تردد آنها میان ترکیه و عراق فراهم می‌کند.

این فرمانده داعش به دست نیروهای داوطلب مردمی عراق موسوم به حشد الشعبی کشته شد. جابر المعموری، از رهبران این گروه خبر مذکور را اعلام کرد و گفت: تلفن همراه او شامل اطلاعات مهم دیگری هم هست که الان نمی‌توان آنها را فاش کرد و برای بررسی‌های بیشتر به دست گروه‌های امنیتی ویژه سپرده شده است.

ترکیه و داعش دو دشمن مشترک دارند؛ بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و کردها. این حادثه در شرایطی انجام می‌شود که ترکیه اخیرا یک جنگنده روسی را که حملاتی ضد داعش انجام می‌داد، سرنگون کرد. 10 روز پیش هم ترکیه به صورت مختصر وارد عراق شد و نیروهایی را به چند صد مایلی مکانی فرستاد که این تلفن به دست آمده است.

دیوید فیلیپس، مشاور ارشد سابق وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید: نقش ترکیه دیگر مبهم نیست و آنها علنا از داعش حمایت می‌کنند و پشتیبانی لجستیکی، مالی، تسلیحاتی، ارتباطاتی و پزشکی برای مجروحان آنها فراهم می‌کنند.

وی افزود: بشار اسد علنا ماجراجویی کشورهای غربی در سوریه را به باد انتقاد می‌گیرد و اختیارات ناتو را مانعی بر سر راه صلح می‌داند. تنها چند کشور هستند که آماده چنین مساله‌ای هستند. تا زمانی که این مساله در دستور کار آمریکا قرار نگرفته، هیچ کشوری جرات نمی‌کند که برای حل این بحران با دولت سوریه ارتباط برقرار کند.

انتهای پیام

کد N1085042

وبگردی