آفتاب
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد

ضرورت حمایت از ظرفیتهای مردمی در زمینه مد و لباس

ضرورت حمایت از ظرفیتهای مردمی در زمینه مد و لباس

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: لازم است به منظور گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، اقدامات ترویجی را جایگزین اقدامات سلبی کنیم و با انجام اقدامات حمایتی از ظرفیت‌های مردمی در زمینه مد و لباس بهره ببریم.

به گزارش خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهیندخت مولاوردی در اختتامیه نخستین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس افزود: اگر از ظرفیت‌ها استفاده مطلوب نکنیم روز به روز بیشتر شاهد گسترش مظاهر دینی در حوزه مد و لباس خواهیم بود، آن‌هم در شرایطی که فناوریهای ارتباطی روز به روز در حال گسترش است.

وی در ادامه گفت: در حوزه فرهنگ باید جهت گیری ما از باید به باور تبلیغ به تعمیق و فعالیت محوری به اثر بخشی برسد.

مولاوردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نخستین جشنواره ملی دانشجویی مد و لباس اظهار کرد: امیدواریم این جشنواره به یک جشنواره بین المللی به ویژه در جهان اسلام تبدیل شود چرا که مقوله لباس و پوشش و به تبع آن سبک پوشش یکی از مهمترین عناصر فرهنگ و هویت هر کشوری و پوشش در ایران پیش از اسلام نیز سابقه داشته است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: در دهه دوم انقلاب اسلامی چگونگی نوع پوشش به عنوان یک معضل خود را نشان داد و درباره علت پوشش نامناسب نظرهای مختلفی داده شد اما در طی این مدت سیاست‌های فرهنگی غلط و برخی کج سلیقه‌گی‌ها در این حوزه رخ داده است اما باید توجه داشته باشیم که پوشش نامناسب پدیده‌ای چند وجهی است که باید هنگام بررسی و چاره جویی درباره آن به وجوه مختلف آن توجه کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز به دغدغه سیاست گذاران در حوزه پوشش پاسخ داده نشده است گفت: قانون راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در سال 84 تصویب شد و بر اساس آن 26 دستگاه و نهاد فرهنگی در این حوزه وظایفی دارند. در سال 85 نیز قانون ساماندهی مدل و لباس به تصویب رسید اما با وجود تصویب قوانین هنوز فاصله زیادی بین وضع موجود و مطلوب وجود دارد.

مولاوردی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در زمینه عفاف و حجاب گفت: دولت تدبیر و امید اقدام به آسیب شناسی وضعیت موجود کرده است و به دستور رئیس جمهور در کمیسیون فرهنگی دولت جلسات متعددی به آسیب شناسی وضع کنونی عفاف و حجاب اختصاص داده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده بی توجهی به پوشش قومیت‌های ایرانی یکی از آسیب‌هاست علاوه بر آن شاهد اجبار در زمینه پوشش به ویژه در مدارس بدون آنکه خاستگاه قومی داشته باشد از دیگر آسیب‌های مطرح شده است.

وی اضافه کرد: ما اقدام به بازنگری قانون راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب کرده‌ایم و در این زمینه با وزارتخانه‌ها به مکاتبه پرداختیم تا دیدگاه‌های آنان را درباره علت اجرا نشدن این قانون 326 بندی اخذ کنیم. دیدگاه‌های مثبت و مفیدی را دریافت کرده‌ایم؛ به عنوان نمونه وزارت ارشاد ایجاد فضای رقابتی در زمینه پوشش‌های اسلامی و پوشاک کم هزینه برای پوشش اجتماعی را پیشنهاد داد و گزارش‌هایی نیز در هیئت دولت ارائه شد و رئیس جمهور دستور داد تا به منظور گسترش فرهنگ عفاف و حجاب وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با کمک اتحادیه صنفی اقداماتی را انجام دهد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه گفت: در این جهت جلساتی را با این دو دستگاه تشکیل دادیم و انجام اقداماتی را آغاز کرده‌ایم تا با درس گرفتن از گذشته بتوانیم با اقدامات ایجابی قدم‌هایی را برای بهبود روند موجود برداریم.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس نیز پس از تدوین دو قانون راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و ساماندهی مد و لباس اقدام به انجام آسیب شناسی کرده است اظهار کرد: بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش یکی از ایرادات این قوانین بی توجهی به لباس به عنوان یک صنعت است. نبود ضمانت اجرایی، فقدان بودجه برای پیشبرد اهداف کارگروه مد و لباس از جمله آسیب‌های موجود بوده است.

مولاوردی در پایان گفت: لازمه رفع این موانع اصلاح قانون و توجه به زیرساخت‌های اقتصادی، تقویت صنعت نساجی و ارائه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی و توجه به ابعاد اقتصادی مد و لباس در کنار توجه به زوایای فرهنگی آن است.

انتهای پیام

کد N1084980

وبگردی