آفتاب

استقبال آمریکا از توافق "تاریخی" ژاپن و کره جنوبی

استقبال آمریکا از توافق "تاریخی" ژاپن و کره جنوبی

مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد،‌ دولت واشنگتن از توافق "تاریخی" ژاپن و کره جنوبی بر سر مساله "برده‌های جنسی" استقبال می‌کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از این توافق میان سئول و توکیو و تحقق کامل آن استقبال می‌کنیم و براین باوریم که راه حلی قاطعانه درباره این مساله، راهکاری مهم در بهبود وضعیت دو کشور و سازش است که باید مورد استقبال جامعه بین‌الملل قرار گیرد.

فومیو کیشیدا، وزیر خارجه ژاپن اعلام کرد، شینزو آبه، نخست وزیر دولت کشورش پیشنهاد عذرخواهی از جانب توکیو و اختصاص صندوق یک میلیارد ینی از سوی ژاپن برای پرداخت کمک به زنان کره‌ای به بردگی جنسی برده شده را که اکنون سالمند هستند، داده است.

مساله برده‌کشی جنسی از زنان کره‌ای توسط نظامیان ژاپنی در زمان جنگ دوم جهانی بزرگترین مانع بر سر بهبود روابط سئول و توکیو بوده است. به رغم آن که توکیو و سئول دو شریک تجاری و از همپیمانان مهم آمریکا هستند اختلاف میان دو کشور از زمان رسیدن شینزو آبه به نخست وزیری ژاپن در سال 2012 رو به افزایش بوده است.

از سوی دیگر یک خبرگزاری ژاپنی نیز گزارش داد به دنبال برقراری این توافق تاریخی، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن امروز قصد دارد در تماسی تلفنی با پارک گئون های، رئیس جمهور کره جنوبی گفت‌وگو کند.

انتهای پیام

کد N1084858

وبگردی