آفتاب

انتخابات ریاست جمهوری آفریقای مرکزی فردا برگزار می‌شود

انتخابات ریاست جمهوری آفریقای مرکزی فردا برگزار می‌شود

مردم جمهوری آفریقای مرکزی فردا (چهارشنبه) برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به پای صندوق‌های رای می‌روند؛ انتخاباتی که تمام نامزدهای آن برای متحد کردن دوباره این کشور تکه‌تکه و هراسان از اختلافات بی‌سابقه قومی وعده داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این انتخابات بارها به دلیل خشونت و مشکلات لجستیکی به تعویق افتاده و اولین دور آن هم قرار بود روز یکشنبه برگزار شود اما سه بار رای‌گیری به تعویق افتاد که بخشی از علت آن انتشار گزارش‌های از وقوع درگیری در مناطقی است که باندهای مسلح هنوز در آن قدرت دارند.

این انتخابات همچنین شامل رای‌گیری مجلس قانونگذاری آفریقای مرکزی هم می‌شود. اخیرا رفراندومی برای تغییر قانون اساسی برگزار شد که از سوی 93 درصد از رای‌دهندگان حمایت شد و این امر نشان داد که مردم این کشور تا چه اندازه خواستار برقراری صلح و بازگشت به زندگی عادی هستند.

در میان سی نامزد انتخابات ریاست جمهوری، سه تن پیشتاز هستند. تمامی آنها سابقه سیاسی دارند و در دولت‌های پیشین سمت‌های ارشدی را در اختیار داشتند و یکی از نامزدها هم از جامعه مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی است است.

خشونت‌ها در این کشور غنی از مواد معدنی اما فقیر، پس از عزل فرانسوا بوزیزه، رئیس‌جمهوری آفریقای مرکزی در مارس 2013 به دست ائتلاف عمدتا مسلمان سلکا رخ داد و پس از آن میشل دجوتودیا، اولین رئیس کشور مسلمان یک کشور عمدتا مسیحی‌نشین انتخاب شد.

دجوتودیا پس از منحل کردن سلکاها در ژانویه 2014 برکنار شد اما حملات علیه مسیحیان منجر به اقدامات تلافی‌جویانه وحشیانه علیه مناطق مسلمان‌نشین شد که مسوول آنها شبه‌نظامیان آنتی بالاکای مسیحی بودند.

انتهای پیام

کد N1084726

وبگردی