آفتاب

ساخت اولین مسجد دوستدار محیط‌ زیست اروپا در شهر کمبریج

ساخت اولین مسجد دوستدار محیط‌ زیست اروپا در شهر کمبریج

شهر تاریخی کمبریج در انگلستان به زودی صاحب مسجدی می‌شود که عوامل محیط زیستی در آن کاملا رعایت شده است.

شهر تاریخی کمبریج در انگلستان به زودی صاحب مسجدی می‌شود که عوامل محیط زیستی در آن کاملا رعایت شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ورلد بولتن، پس از آنکه جامعه مسلمانان رو به رشد انگلیس در سال‌های گذشته شاهد ازدحام جمعیت در مساجد کوچک در سراسر این شهر بودند، نهایتا تصمیم گرفتند تا اقدامی انجام دهند. تابستان 2008 یک تکه زمین و یک انبار قدیمی خریداری شد و طرح‌ریزی برای ساخت مسجد جدید در دستور کار قرار گرفت. به جای ساخت تنها یک مسجد، آنها از همان ابتدا تصمیم گرفتند که مسجدی بسازند که اصول پایداری محیط زیستی را رعایت کند.

تیم وینتر، سرپرست پروژه ساخت مسجد گفت: آموزه‌های اسلامی اتلاف منابع را مغایر اراده خداوند و هدر دادن برکت و رحمت خداوند می‌داند. بنابراین ما تصمیم گرفتیم که در ساخت این مسجد جدید در کمبریج از جدیدترین پمپ‌های حرارتی، فناوری نگهداری و پشت‌بام‌های سبز استفاده کنیم تا میزان کربن تولیدی را به صفر برسانیم.

به گفته وینتر، آنها تلاش دارند تا اولین مسجد دوستدار محیط زیست را در اروپا بسازند و مسلمانان سراسر جهان را ترغیب کنند تا مسوولیت‌های محیط زیستی خود را به صورت کامل انجام دهند. وی افزود: طراح این ساختمان مارکز بارفیلد است که برنده جایزه طراحی معماری است و ساختمانی امن، ایمن، پایدار و مطابق قوانین محله خواهد بود. این طراحی همچنین فضای سبز کنونی را گسترش می‌دهد و حریم اطراف مسجد با درخت پوشیده می‌شود و علاوه بر این، شامل جایگاه پارک دوچرخه و خودرو خواهد بود. این پروژه 13 میلیون پوندی که ظرفیت 1000 زن و مرد نمازگذار را دارد، شامل رستوران، فضای آموزشی و اتاق‌های گفتگو برای مسلمانان محلی و جوامع غیر مسلمان است.

انتهای پیام

کد N1084707

وبگردی