آفتاب

داووداوغلو: هرگز به کردهای سوریه اجازه ورود به غرب فرات را نمی‌دهیم

داووداوغلو: هرگز به کردهای سوریه اجازه ورود به غرب فرات را نمی‌دهیم

نخست وزیر ترکیه بار دیگر تاکید کرد که آنکارا هرگز به نیروهای کرد سوری اجازه عبور از غرب رودخانه فرات را نمی‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، احمد داووداوغلو، نخست وزیر ترکیه این سخنان را پس از آن ایراد می‌شود که ائتلافی کردی-عربی تحت حمایت آمریکا کنترل سد تشرین بر رودخانه فرات را از دست داعش درآوردند. ترکیه نگاه مثبتی به نیروهای کرد سوری ندارد و آنها را همپیمان پ.ک.ک می‌داند که دشمن شماره یک آنکارا محسوب می‌شود.

داوود اوغلو در کنفرانس مطبوعاتی در بلگراد که با الکساندر ووچیچ، همتای صربستانی خود داشت، تاکید کرد: طبق اطلاعات فعلی دولت آنکارا گروه‌هایی که ابتدای هفته جاری از رودخانه فرات عبور کردند، گروه‌های عرب بوده‌اند نه نیروهای کرد. ما با ورود نیروهای عرد به غرب رودخانه فرات مخالفیم.

ترکیه مدت‌هاست با پیشروی نیروهای کرد سوریه از ترس اینکه این پیشروی به تشکیل دولتی کرد در مرزهایش منجر شود، مخالفت می‌کند و معتقد این مساله اقلیت کرد ترکیه را برای استقلال تشویق می‌کند.

نیروهای مسلح موسوم به "یگان‌های مدافع خلق" (شاخه نظامی حزب دموکراتیک سوریه) که کنترل شهر کوبانی (عین العرب) در شمال سوریه را در دست دارند، تلاش می‌کنند با پوشش هوایی جنگنده‌های روسیه در غرب رودخانه فرات پیش‌روی کرده و کنترل شهر جرابلس واقع در شمال حلب را که تحت کنترل داعش است به دست بگیرند.

جرابلس و اطراف آن تقریبا تنها منطقه‌ای در مرز سوریه و ترکیه است که کرد‌ها بر آن کنترل ندارند و در دست داعش باقی مانده است. آنکارا تلاش دارد در این منطقه که نزدیک به 50 کیلومتر از مرز‌های مشترک ترکیه و سوریه را تشکیل می‌دهد "منطقه امن" ایجاد کند و نیروهای ترکمان و عرب وفادار به خود را در آنجا مستقر کند.

انتهای پیام

کد N1084689

وبگردی