آفتاب

مذاکرات صلح اولیه گروه‌های رقیب در بروندی به میزبانی اوگاندا

مذاکرات صلح اولیه گروه‌های رقیب در بروندی به میزبانی اوگاندا

نمایندگان دولت بروندی و اپوزیسیون مذاکرات صلح با هدف پایان دادن به خشونت سیاسی در این کشور کوچک و فقیر آفریقا را در اوگاندا آغاز کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پی‌یر انکورونزیزا، رئیس‌جمهوری بروندی که شرکت وی برای سومین بار در انتخابات آتش خشونت‌ها را روشن کرد، به این مذاکرات دعوت شد اما حضور نیافت. مذاکرات اصلی در ماه ژانویه آغاز می‌شود. نمایندگان طرفین روز دوشنبه تحت عنوان "جامعه شرق آفریقا" که بلوکی منطقه‌ای است در مراسمی در کاخ ریاست جمهوری اوگاندا گرد هم آمدند.

یووری موسونی، رئیس‌جمهوری اوگاندا به عنوان میانجی از طرفین خواست تا با جدیت و بدون هیچ پیش‌شرطی مذاکره کنند. اما حتی پیش از آغاز مذاکرات که قرار است ششم ژانویه در تانزانیا برگزار شود، دولت بروندی شروطی را اعلام کرد.

صدها تن از مردم بروندی از ماه آوریل کشته شدند و حامیان و مخالفان دولت یکدیگر را با سلاح، حملات خمپاره‌ای و موشکی عمدتا در بوجومبورا، پایتخت بروندی هدف گرفتند. نمایندگان گروه‌های مدنی بروندی امید دارند که مذاکرات مذکور به استعفای انکورونزیزا بینجامد. پی‌یر انکورونزیزا امسال برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و همین به آتش خشونت‌ها دامن زد. بیش از 100 هزار تن از مردم بروندی از ترس خشونت‌ها و تشدید کشتارها از کشورشان گریخته‌اند.

انتهای پیام

کد N1084663

وبگردی