آفتاب

"عملیات تبادل" میان دولت سوریه و مخالفان در ادلب و زبدانی پایان یافت

"عملیات تبادل" میان دولت سوریه و مخالفان در ادلب و زبدانی پایان یافت

عملیات تبادل و خروج غیرنظامیان و نظامیان محاصره شده در شهرک‌های شیعه نشین جنوب ادلب در مقابل شبه نظامیان محاصره شده در زبدانی با نظارت سازمان ملل پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، روز گذشته یک هواپیمای وابسته به سازمان ملل 330 شبه نظامی،‌ نظامی و غیرنظامی سوری را از شهرک‌های شیعه نشین فوعه و کفریا در شمال سوریه به فرودگاه بیروت منتقل کرد.

در مقابل هواپیمای دیگری 126 شبه نظامی مخالف سوری را که در شهر زبدانی در نزدیکی مرزهای لبنان مدت‌هاست توسط ارتش ترکیه محاصره شده‌اند به فرودگاه هاتای در ترکیه منتقل کرد.

این اقدام پس از توافق چند ماه پیش میان دولت سوریه و گروه‌های شبه نظامی مخالف این کشور انجام شد که براساس آن قرار شد تا شهرک زبدانی در نزدیکی دمشق و در مرزهای لبنان به طور کامل از وجود شبه نظامیان مخالف و خانواده‌های آن‌ها خالی شود و در مقابل شهرک‌های شیعه نشین استان ادلب که مدت‌هاست در محاصره مخالفان مسلح قرار دارند نیز تخلیه شده و اداره آن به مخالفان سوری واگذار شود.

این توافق بانظارت سازمان ملل و برخی طرف‌های بین المللی محقق شد و امیدها به انجام چنین توافق‌هایی در دیگر مناطق سوریه را بیشتر کرده است. اقدامی که می‌تواند از خونریزی‌ها در این کشور جنگ‌زده را که بیش از 250 هزار تن از شهروندان خود را در جنگ از دست داده، کاهش دهد.

روز گذشته بیش از 20 خودروی امدادی به همراه هفت اتوبوس وارد شهرک ارسال شدند تا کسانی را که امکان انتقال آن‌ها به صورت زمینی وجود دارد را از این شهر خارج کنند.

سازمان ملل تلاش دارد چنین توافق‌هایی را در شهرهای دیگر سوریه از جمله درعا و جنوب دمشقنیز اجرا کند. پیشتر شهر حمص به همین طریق در اختیار نیروهای دولتی سوریه قرار گرفت و شبه نظامیان مخالف با توافقی که حاصل شده بود این شهر را ترک کردند.

انتهای پیام

کد N1084528

وبگردی