آفتاب

آغاز مذاکرات صلح بروندی در اوگاندا/ دور بعدی در تانزانیا

آغاز مذاکرات صلح بروندی در اوگاندا/ دور بعدی در تانزانیا

نمایندگانی از دولت بروندی و مخالفان این کشور در اوگاندا با نظارت کشورهای خارجی بر سر یک میز به مذاکره پرداختند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، روز دوشنبه نمایندگانی از دولت بروندی و مخالفان این کشور بر سر میز مذاکرات صلح گرد آمدند تا درباره آینده سیاسی این کشور بحث و گفتگو کنند.

مذاکرات صلح طرفهای درگیر بروندی در کشور اوگاندا برگزار شده است. دولت تهدید کرده است که در صورت شرکت کودتاچیان، مذاکرات را لغو می کند.

درگیری های کشور بروندی در ماه آوریل بعد از اعلام نامزدی مجدد رئیس جمهور پیر کورونزیزا برای سومین بار شروع شد که تا کنون ادامه داشته است. ویکتور بوریکاکی یکی عضو ارشد دولت بروندی در آغاز مذاکرات تهدید کرد در صورت حضور کودتاچی ها مذاکرات را لغو می کند.

وی گفت: کسانی که در این کشور نقشه کودتا می کشند نمی توانند در روند سیاسی این کشور شرکت داشته باشند.

اوایل ماه جاری اتحادیه آفریقا برای اعزام ۵ هزار نیروی صلح بان خود برای حمایت و محافظت از شهروندان به بروندی اعلام آمادگی کرده بود. در جریان مذاکرات، صدها نفر از طرفداران حزب حاکم به رهبری رئیس جمهور در مقابل سفارت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا در بروندی تظاهرات کردند.

در نشست اوگاندا نمایندگانی از اتحادیه اروپا و سازمان ملل و همچنین دیپلمات هایی از کشورهای غربی حضور داشتند. قرار است دور بعدی مذاکرات با حضور جمعیت شرق آفریقا در تانزانیا برگزار شود.

گفتنی است در درگیری های بین نظامیان دولتی و مخالفان در بروندی ۴۰۰ نفر کشته شده اند. به گفته سازمان ملل بیش از ۲۲۰ هزار نفر به خاطر جنگ داخلی در بروندی آواره شده اند.

کد N1084391

وبگردی