آفتاب
نیویورک تایمز گزارش داد

مصوبه جدید آمریکا چالش جدید پیش روی توافق هسته‌ای

مصوبه جدید آمریکا چالش جدید پیش روی توافق هسته‌ای

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به تغییرات جدید قانون لغو روادید در این کشور نوشت: این قانون در حالی ایران را هدف قرار می‌دهد که از عربستان و پاکستان که خانه گروه‌های افراط‌گرا از جلمه داعش هستند، صرف نظر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، رسانه‌های ایران اخیرا گزارشات متعددی را از هجوم خارجی‌هایی که برای بررسی و بحث درباره‌ فرصت‌های اقتصادی ایران پس از رفع تحریم‌ها به این کشور سفر می‌کنند منتشر کرده‌اند، تحریم‌هایی که انتظار می‌رود ابتدای سال 2016 لغو شوند.

اما کنگره آمریکا با تصویب تغییرات در قانون لغو روادید که واشنگتن با 38 کشور دنیا امضا کرده است، این خوش بینی را تحت تاثیر قرار داد. زیرا مصوبه جدید آمریکا ورود بازرگانان و سرمایه گذاران خارجی به این کشور را که پیش از این به ایران سفر کرده‌اند،با مشکل مواجه می‌کند.

بر اساس قانون جدید آمریکا، اتباع 38 کشور دنیا که عمدتا اروپایی هستند و قانون لغو روادید با آمریکا دارند، در صورتیکه در پنج سال گذشته به سودان، عراق، سوریه و ایران سفر کرده باشند برای ورود به آمریکا باید ویزا بگیرند. مقامات ایرانی تاکید دارند که این محدودیت‌های جدید به طور قطع تجارت با ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد چرا که سبب می‌شود افراد برای سفر به ایران احتیاط کنند که این امر نقض توافق هسته‌ای است.

توافق هسته‌ای که ایران و گروه 1+5 در ماه ژوئیه به آن دست یافتند، آمریکا و اتحادیه اروپا را از هر اقدام و سیاستی که به عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران لطمه بزند منع می‌کند.

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: محدود کردن ورودی افرادی که به سوریه و عراق سفر می‌کنند به آمریکا منطقی است زیرا هر دو کشور اکنون محل حضور نیروهای داعش است. سودان نیز مسیر ترانزیت افراط گرایانی محسوب می‌شود که قصد رفتن به سوریه و عراق را دارند. اما سخت است بتوان تصور کرد که هدف قرار دادن ایران در این قانون، تلاشی از سوی کنگره آمریکا برای نابود کردن توافق هسته‌ای نباشد که اغلب قانونگذاران با آن مخالفت کردند.

این در حالی است که ایران در حال حاضر با گروه داعش در عراق و سوریه مبارزه می‌کند، اما عربستان که خانه 15 تن از 19 هواپیماربایی است که در حادثه 11 سپتامبر محسوب می‌شود شامل قانون جدید آمریکا برای محدودیت ورود به این کشور نمی‌شود. پاکستان نیز که مامن گروههای افراط گرا است و ترکیه که یک مسیر ترانزیت اصلی برای بسیاری از اعضای این گروهها شامل داعش به شمار می‌آید در قانون جدید آمریکا گنجانده نشده‌اند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا و دیگر قدرت های جهانی طبق توافق هسته‌ای متعهد به لغو تحریم‌های ایران شده‌اند، نوشت: احمقانه است که آمریکا و دیگر اعضای گروه 1+5 بخواهند از رفع تحریم‌ها علیه ایران سرباز زنند، هدفی که 36 سناتور جمهوری خواه آمریکا خواهان آن هستند این کار توافق هسته‌ای را نابود خواهد کرد چرا که از سوی ایران به عنوان نقض توافق قلمداد خواهد شد.

انتهای پیام

کد N1084177

وبگردی