آفتاب

سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه: وهابیت ما را هدف قرار داده است

سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه: وهابیت ما را هدف قرار داده است

سخنگوی گروه شیعه جنبش اسلامی نیجریه ضمن تاکید بر اینکه شیخ زکزاکی همچنان در بازداشت قرار دارد، گفت: جنبش اسلامی یک جنبش مسلحانه نیست و وهابیت این جنبش را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم موسی، سخنگوی جنبش اسلامی نیجریه در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان درباره وضعیت ابراهیم زکزاکی، رهبر این جنبش گفت: شیخ زکزاکی همچنان در بازداشت قرار دارد و مقامات نیجریه درخواست ما را برای دیدار با وی رد می‌کنند. چهارشنبه گذشته هیاتی از شورای عالی ملی امور اسلامی خواهان صحبت با شیخ زکزاکی شده بود اما پلیس نیجریه درخواست آنها را رد کرد.

وی درباره اینکه آیا قربانیان حمله ارتش نیجریه به شهر زاریا از 2000 تن تجاوز کرده است، گفت: دشوار است که آمار دقیقی ارائه کنیم چراکه ارتش اعضایی از جنبش اسلامی را که کشته شده بود به طور دسته جمعی دفن کرده است، اما در هر حال تهیه لیست مفقودان هستیم. کسانی که از عملیات ارتش جان سالم به در برده بودند، اعلام کردند که ارتش جسد برخی از زخمی شدگان را سوزاند.

ابراهیم موسی درباره اینکه چه کسی دستور تیراندازی را داده است، گفت: محمدو بهاری، رییس جمهور مسوول این اوضاع است. اگر حمایت دولت نبود ارتش دست به چنین کشتاری نمی‌زد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که اوضاع وخیم‌تر شود چراکه تصمیم محو کردن و از بین بردن جنبش اسلامی نهایی شده و این فرصت آخر آنهاست.

وی درباره نقش کشورهای خارجی در حمله ارتش گفت: پیش از این حمله و از ماه رمضان گذشته روحانیون وهابی که از سوی عربستان حمایت می‌شوند شیعیان و جنبش اسلامی را مورد هجوم قرار دادند و بیشترشان از دولت خواستند تا این جنبش را از بین ببرد برای همین ارتش به ما حمله کرد. همین‌ها مقدمات این کشتار را فراهم آوردند. کسانی که از این کشتار نجات یافته بودند، تاکید کردند که سربازان نیجریه می‌گفتند «خداوند به خاطر کشتار اینها به ما پاداش خواهد داد» این یعنی از سوی وهابی‌ها برای این حمله آماده شده بودند. نباید فراموش کنیم که دستگاه امنیتی از دوره نظام سابق تحت سیطره موساد اسرائیل بوده که می‌داند چقدر شیخ زکزاکی به انتقاد از آمریکا و اسرائیل می‌پرداخت. همانطور که در گزارشات آمده که تعدادی از نیروهای امنیتی اسرائیل در روز وقوع کشتار حضور داشتند.

ابراهیم موسی درباره میزان نفوذ عربستان بر مقامات نیجریه و به ویژه پس از استقبال ریاض از پیوستن ابوجا به ائتلاف اسلامی گفت: به عقیده من آنها دولت را به سمت پایان دادن به آن چیزی کشاندند که آغاز کرده بودند.

وی درباره اینکه سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان خواهان آزادی شیخ زکزاکی شده بود، گفت: ما از این مساله خوشحال و خرسندیم. ما همواره به خاطر مساله فلسطین همبستگی داشته‌ایم و توجه و اهتمام ویژه سیدحسن نصرالله را ارج می‌نهیم.

وی ضمن اشاره به اینکه برخی آمارها نشان می‌دهد که اعضای جنبش اسلامی در منطقه به 25 میلیون تن می‌رسد، گفت: ما یک جنبش مسلحانه نیستیم و تنها ساختار مقاومتی هستیم که شعله مبارزه ما همچنان زبانه خواهد کشید و چنین کشتارهایی ما را متوقف نخواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1083919

وبگردی