آفتاب

ادامه اقدامات خصمانه کنگره آمریکا علیه ایران

ادامه اقدامات خصمانه کنگره آمریکا علیه ایران

کنگره آمریکا در ادامه اقدامات خصمانه و ستیزه‌جویانه علیه کشورمان در تلاش است تحریم‌های ایران را تمدید کند، این در حالی است که با نزدیک شدن به روز اجرای توافق هسته‌ای این کار می تواند به منزله نقض این توافق باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری هیل، سناتورهای آمریکا در حال بررسی تمدید قانون تحریم‌های ایران هستند که اعتبار آن اواخر سال 2016 پایان خواهد یافت. 88رنامه هسته‌ای ایران وضع شده‌اند، بخش اقتصادی این کشور و برنامه موشکی بالستیک آن را هدف قرار می‌دهند.

بن کاردین سناتور دموکرات آمریکا با بیان اینکه کنگره به زودی در سال آینده درباره این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد، گفت: قانون‌گذاران در ماه ژانویه یا در نهایت فوریه این موضوع را بررسی می‌کنند و احتمالاً خواهان تمدید تحریم‌های ایران خواهند شد. اما این تاریخ احتمالاً با روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که ایران و گروه 1+5 در ماه ژوئیه بر سر آن به توافق رسیدند همزمان خواهد شد که دولت آمریکا را برای اجرای تعهداتش طبق این توافق مبنی بر لغو تحریم‌های ایران در یک موقعیت ناخوشایند قرار خواهد داد، تحریم‌هایی که قانون‌گذاران به دنبال تمدید آن هستند.

حامیان تمدید تحریم‌های ایران می‌گویند این کار ضروری است چرا که دولت یا دولت‌های بعدی آمریکا از این طریق قادر خواهند بود در صورت نیاز در صورت عدم پایبندی ایران به تعهداتش، تحریم‌ها را به جای خود باز گردانند.

به گزارش هیل، به نظر می‌آید قانون‌گذاران آمریکا به دنبال پاسخگویی به ‌آزمایش موشکی بالستیک اخیر در ایران هستند و به رئیس جمهور اوباما فشار می‌آورند تا این پیام را به ایران بدهد که این کشور مسئول این اقدامش است.

سناتور رابرت منندز در نامه ای خطاب به باراک اوباما ضمن تأکید بر لزوم واکنش آمریکا به آزمایش موشکی ایران از وی خواست تا از پیش‌نویس قانونی که به همراه سناتور مارک کرک آماده کرده است، حمایت کند. به موجب این قانون تحریم‌های ایران به مدت 10 سال تمدید خواهند شد.

پیش‌نویس این قانون تاکنون مورد حمایت مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه از فلوریدا و تد کروز، دیگر سناتور جمهوری‌خواه از تگزاس قرار گرفته است.

سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی نیز گفته است که هیأت وی تمرکز خود را روی ایران و قانون تحریم‌ها قرار خواهد داد و اطمینان دارد که تمدید تحریم‌ها یکی از گام‌های قانونی است که آنها می‌توانند بردارند.

بر اساس این گزارش، اما هر تلاشی برای تمدید قانون تحریم‌های ایران با مخالفت دولت اوباما و متحدانش در کنگره مواجه خواهد شد زیرا اعمال تحریم‌های جدید از سوی ایران به عنوان نقض برجام تلقی خواهد شد.

قانون‌گذاران برای اینکه بتوانند قانون تحریم‌ها را تمدید کنند باید حمایت چهار سناتور دموکرات شامل منندز و کاردین که با برجام مخالفت کرده بودند به علاوه دو سناتور دموکرات دیگر که از این توافق حمایت کردند را جلب کنند تا قادر باشند خواست خود را به سرانجام برسانند.

کریس کونر و گری پیترز، سناتورهای دموکرات آمریکا گفته‌اند که اگرچه از طرح پیشنهادی کرک- منندز پشتیبانی نمی کنند، با تمدید تحریم موافق‌اند. سناتور کاردین نیز در پاسخ به اینکه چطور می‌خواهد موافقت حامیان برجام را با تمدید قانون تحریم‌ها بدست آورد، گفت که این دو مسائلی جداگانه هستند.

به گزارش ایسنا حسین جابرانصاری، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در رابطه با این طرح گفت: در قالب ساختار داخلی آمریکا رقابت جدی بین جریان‌های قدرت وجود دارد و هرچه به سمت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌رویم مسائل سیاست خارجی بیشتر از گذشته خرج بازی قدرت و رقابت‌های درونی آمریکا می‌شود.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: جریان قوی در غرب آسیا و همچنین آمریکا و جهان با سردمداری صهیونیست‌ها به صورت جدی تلاش کرده‌اند که برجام به نتیجه نرسد و در حال حاضر نیز به این تلاش‌ها ادامه می‌دهند. ولی آنچه که مهم است این است که باید تمام تعهدات طرف مقابل در چارچوب برجام محقق شود و اگر انجام تعهدات از سوی طرف مقابل با مشکل روبرو شود طرف ما دولت آمریکاست. آقای کری در نامه اخیر خود به وزیر امور خارجه کشورمان صراحتاً بر انجام تعهدات آمریکا در چارچوب برجام تأکید کرده است.

وی تأکید کرد: در مورد هرگونه اقدامی برخلاف برجام، بر حسب مورد تصمیم‌گیری می‌شود و این اقدامات بی‌پاسخ نمی‌ماند.

انتهای پیام

کد N1083915

وبگردی