آفتاب
رییس کل دادگستری لرستان:

فرهنگ تنظیم سند رسمی در بین مردم افزایش یابد

فرهنگ تنظیم سند رسمی در بین مردم افزایش یابد

رییس کل دادگستری لرستان گفت: فرهنگ تنظیم سند رسمی در بین مردم افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه لرستان، جعفر بدری در همایش نقش و جایگاه سند رسمی در نظم حقوقی، اظهار کرد: فرهنگ تنظیم سند رسمی باید در بین مردم افزایش یابد و مردم به‌جای اینکه برای تنظیم یک قرارداد به بنگاه‌ها مراجعه کنند باید این آگاهی در آنها ایجاد شود که برای انجام معاملات مهم باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

وی اظهار کرد: بسیاری از اختلافات بر اثر زمین‌های زراعی که در برخی روستاها رخ می‌دهد ناشی از نبود اسناد مطمئن است، در صورتی‌ که با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی این اختلاف‌ها نیز به حداقل می‌رسد.

رییس کل دادگستری لرستان تصریح کرد: باید سیستمی طراحی شود که با شفافیت مراحل مختلف تنظیم سند در آن صورت گیرد تا با این شفافیت علاوه بر جلب اعتماد مردم، امنیت شغلی دفاتر اسناد رسمی را محقق کرد.

بدری اضافه کرد: با جلب اعتماد مردم به دفاتر رسمی ثبت سند، میزان مراجعات آنها به دفاتر ثبت رسمی بیشتر می‌شود و مردم به این آگاهی می‌رسند که با تنظیم یک سند رسمی به‌طور قانونی و رسمی تحت حمایت قانون قرار می‌گیرند و همین قانون دارای ضمانت و قدرت اجرایی است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف هر حکومتی اجرای عدالت، رفاه و امنیت است گفت: یکی از مقدمات اجرای عدالت تنظیم اسناد به‎گونه‌ای است که کمترین اختلاف بر اثر آنها شکل گیرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از مجموع حجم بالای پرونده‌های مختلف در دادگستری‌ها یک درصد آنها مربوط به نحوه تنظیم اسناد است، بیان کرد: این امر نشان‎دهنده این است که معاملات و نیازمندی‌های جدید مرتبط با ثبت قراردادها دچار تحولات روز دنیا شده که پا به پای آن نیز باید در عرصه تنظیم سند تحولاتی ایجاد شود.

بدری با تاکید بر اینکه باید مفاد قراردادها به‌صورتی انجام شود که قابلیت تفسیرهای متعدد را نداشته باشند، خاطرنشان کرد: در کنار پیشرفت‌های سخت‌افزاری که به‌منظور تنظیم قراردادها و ثبت اسناد توسط اداره ثبت اسناد و املاک کشور صورت گرفته است باید در بخش نرم‌افزاری نیز اختلافات بر اثر تفسیرهای مختلف نیز به حداقل خود برسد.

وی اظهار کرد: گاهی اوقات در دفاتر، اقرارنامه‌هایی تنظیم می‌شود که خیلی‌ها بی‌اثر است و اثر قانونی و حقوقی ندارد، زیرا اقرار باید در نزد محاکم صورت گیرد.

رییس کل دادگستری لرستان با اشاره به اینکه فراهم کردن پیشرفت علمی دفاتر از وظایف کانون سردفتران است، تصریح کرد: به منظور ایجاد وحدت رویه بین دفاتر در تنظیم سندها تاکنون کارهای خوبی انجام شده است.

بدری افزود: بهتر است کانون سردفتران تمام عقود و قراردادها را بعد از بازبینی حقوقدانان برجسته به‌صورت مجموعه‌ای جمع‌بندی و چاپ کرده و در اختیار سردفتران و دفاتر ثبت اسناد رسمی قرار دهد.

انتهای پیام

کد N1083791

وبگردی