آفتاب

الاخبار: عربستان و امارات برای حل اختلافاتشان درباره جنوب یمن تلاش می‌کنند

الاخبار: عربستان و امارات برای حل اختلافاتشان درباره جنوب یمن تلاش می‌کنند

پس از سلسله گام‌هایی که در عدن برداشته شد و سوال‌هایی را پیرامون نقش امارات در حمایت از جدایی‌طلبان جنوب یمن برانگیخت، روزنامه الاخبار لبنان اطلاعاتی درباره تلاش عربستان و امارات برای حل اختلافات در زمینه جنوب یمن منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه الاخبار نوشت که حل و فصل این اختلافات میان عربستان و امارات از این طریق صورت می‌گیرد که مساله جنوب یمن تحت لوای عربستان و نظارت آن قرار می‌گیرد و در عین حال دغدغه‌های امارات به ویژه دغدغه‌هایش مبنی بر رابطه با حزب اصلاح، اخوان‌المسلمین نادیده گرفته نمی‌شود.

الاخبار نوشت: براساس تفاهمی که میان عربستان و امارات حاصل شده است، نقش امارات در صحنه یمن به ویژه در جنوب این کشور افزایش می‌یابد و در مقابل امارات از حمایت جدایی‌طلبان جنوب یمن و یا تشویق آنها منصرف می‌شود و فقط می‌تواند به صورت تلویحی این مساله را بیان کند، چراکه این امر تنها کلید برای تماس با جدایی‌طلبان جنوب یمن است.

این اطلاعات حکایت از این دارد که تفاهم میان دو طرف بر این امر تاکید می‌کند که عربستان به این امر کمک می‌کند که حزب اصلاح به حاشیه رانده و از جبهه‌های اصلی دور شود و به آن اجازه سیطره بر مناطق مسکونی و جغرافیایی را ندهد که احتمالا این امکان را به حزب اصلاح در آینده می‌داد که شریکی با ائتلاف تحت امر عربستان در هرگونه سازش سیاسی یا حتی برای تحمیل اوضاع واقع باشد.

براساس این توافق، به امارات اجازه داده می‌شود که در چارچوب یکپارچه با ائتلاف تحت امر عربستان و تحت نظام آنچه که نظام «قانونی عبد ربه منصور هادی» رییس جمهور مستعفی یمن خوانده می‌شود، فعالیت کند، این در حالی است که امارات در گذشته خودش به تنهایی با رهبران جنوب یمن به ویژه با جدایی‌طلبان جنوب یمن در ارتباط بود.

همچنین اعلام شده است این تفاهم در اوایل ماه جاری اجرا شود و اطلاعات حکایت از این دارد که تلاش‌های بسیاری برای موفقیت‌آمیز بودن این تفاهم صورت می‌گیرد. از نشانه‌های اجرای این توافق این است که در هفته گذشته محمود مخلافی فرمانده «مقاومت» که حامی حزب اصلاح وابسته به اخوان‌المسلمین است، به همراه تعدادی از معاونانش، به شهر عدن انتقال داده شد.

تاکنون مقصد آتی مخلافی تعیین نشده است اما اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که گزینه‌های مطرح، ریاض یا قاهره است و اگر وی تصمیم بگیرد، به تعز برگردد، در چارچوب نظام عبد منصور هادی فعالیت خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1083753

وبگردی