آفتاب

«سارک» نیروی واکنش سریع مقابله با بلایای طبیعی تشکیل می‌دهد

«سارک» نیروی واکنش سریع مقابله با بلایای طبیعی تشکیل می‌دهد

کشورهای عضو اتحادیه «سارک» برای مقابله با بلایای طبیعی و انسانی نیروی واکنش سریع تشکیل می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه «پاکستان»، کشورهای عضو اتحادیه «سارک»  برای مبارزه با بلایای طبیعی و انسانی تصمیم به تشکیل نیروی واکنش سریع گرفته اند. هند حاضر شده است دو گردان نیروی واکنش سریع برای مبارزه با بلایای طبیعی اختصاص دهد.  

این نیروهای واکنش سریع مبارزه با بلایای طبیعی و انسانی طبق قوانین ارتش حافظ صلح سازمان ملل عمل خواهد کرد. ۸ عضو اتحادیه کشورهای «سارک» تفاهم نامه ای در این خصوص با هم به امضا رسانده اند. کشورهای مالدیو، نپال، بنگلادش و بوتان برای آموزش نیروهای خود با هند تماس گرفته اند.  

«پی کی میشرا» از مشاوران «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای عضو اتحادیه سارک و تشکیل این نیروی واکنش سریع نقش اساسی دارد.  

پی کی میشرا گفته است: بلایای طبیعی حد و مرز خاصی ندارند و برای مبارزه با این بلایای طبیعی باید با هم همکاری کنیم.

 لازم به ذکر است در اواخر دهه ۱۹۷۰ ضیاء الرحمن رئیس جمهور بنگلادش پیشنهاد ایجاد یک بلوک تجاری متشکل از کشور‌های جنوب آسیا را مطرح کرد.

 برای اولین بار در آوریل ۱۹۸۱ وزرای امور خارجه هفت کشور حنوب آسیا به منظور تاسیس یک اتحادیه تجاری در کلمبو پایتخت سریلانکا گرد هم آمدند. در اوت ۱۹۸۱ نیز کمیته‌ اتحادیه همکاری‌های کشور‌های جنوب آسیا تاسیس شد.

سارک در سال ۱۹۸۵ توسط کشور‌های هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، نپال، مالدیو و بوتان تاسیس شد. در آوریل ۲۰۰۷ و در اجلاس چهاردهم این اتحادیه افغانستان نیز به عنوان هشتمین عضو سارک پذیرفته شد.

کد N1083503

وبگردی