آفتاب
رییس کانون سردفتران و دفتریاران عنوان کرد

حرفه سردفتری باید یار خاطر نظام باشد نه بار خاطر

حرفه سردفتری باید یار خاطر نظام باشد نه بار خاطر

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: منصب سردفتری یکی از منصب‌های دائما نوشونده و پویاست و اگر بگوییم که مانند دانش پزشکی است بیراهه نگفته‌ایم.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: منصب سردفتری یکی از منصب‌های دائما نوشونده و پویاست و اگر بگوییم که مانند دانش پزشکی است بیراهه نگفته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا دشتی‌اردکانی در گردهمایی سراسری سردفتران و دفتریاران که شب گذشته در برج میلاد برگزار شد، گفت: برخلاف تصور اولیه و رایج منصب سردفتری یکی از منصب‌های دائما نوشونده و پویا است.

وی ادامه داد: اگر بگوییم همچون دانش پزشکی است بیراهه نگفته‌ایم. اگر سیر آن را طی سی چهل سال اخیر در نظر بگیریم متوجه این ویژگی می‌شویم. فنون و تکنولوژی جدید بر آن تاثیر گذاشته، تحولات زندگی موجب رویش جوانه‌ها و شاخه های مختلف حقوقی جدید در آن شده است.

دشتی‌اردکانی خاطرنشان کرد: گواهی امضای الکترونیک، تجارت الکترونیک، مالکیت معنوی، ثبت الکترونیک اسناد، فناوری اطلاعات جدید و طرح کاداستر و آمایش سرزمینی، زمین خواری، کوه خواری، دریا خواری، قانون پیش فروش ساختمان، پیوستن به اتحادیه جهانی سردفتران، همه این موارد تا چند سال پیش نبودند.

به گفته دشتی‌اردکانی، حرکت‌های موازی و سوءبرداشت از نصوص قانونی، به دلایل روشنِ منفعت طلبانه به وجود آماده و همه اینها امروزه ضروری می‌نماید که محکم‌تر از گذشته و آگاه‌تر از قبل گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: امروز حرفه سردفتری باید در مسیری گام بردارد که یار خاطر نظام مقدس جمهوری اسلامی باشد نه بار خاطر آن. این حرفه شاخص و نشانگر کیفیت حرکت دستگاه‌های مختلف علمی و اجرایی در کشور است. چون محل درآمیخته شدن علوم و فنون و حاصل پیوند تکنولوژی و حقوق و اقتصاد و آمار و غیره است.

رییس کانون سردفتران و دفتریاران اظهار کرد: بند ٦٦ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی معظم له مرتبط با امور حقوقی و قضایی موید همین معناست. «حمایت قضایی موثر در تضمین حقوق مالکیت و استحکام قراردادها به منظور توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی»

وی گفت: روشن‌تر و جامع‌تر از این نمی‌توان بیانی داشت و نیز آنجا که می‌فرماید « توسعه ثبت رسمی اسناد و املاک و مالکیت‌های معنوی و ثبت رسمی مالکیت های دولت و مردم بر املاک و اراضی کشور در نظام کاداستر و گسترش فناوری های نوین در ارائه خدمات ثبتی»؛ بنابراین همه شئون زندگی بر هم تاثیرگذار است. دانش حقوق هم باید همزمان با هر تحول جدیدی همگام باشد. عقب ماندن از تحولات، ناکارآمدی و مرگ و نیستی حقیقی این شاخه از علم را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مهمترین نیازهای ما شناخت دقیق توانایی های همکاران در گوشه و کنار کشور است، عنوان کرد: توانایی‌های علمی و تجربی فراوانی در این کشور یافت می‌شود که تاکنون به طور منسجم به آن پرداخته نشده است. در صورت بکارگیری و استفاده از این پتانسیل عظیم حرکتی ماندگار و پرکیفت و متوازن در همه شئون شغلی و صنفی دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام

کد N1083428

وبگردی