آفتاب

آغاز اجرای توافق آتش‌بس در زبدانی، کفریا و الفوعه سوریه با نظارت سازمان ملل

آغاز اجرای توافق آتش‌بس در زبدانی، کفریا و الفوعه سوریه با نظارت سازمان ملل

خبرنگار النشره در البقاع اعلام کرد که هیات سازمان صلیب سرخ لبنان به منظور انتقال زخمی‌ها از زبدانی به سمت سوریه به راه‌ افتاده‌اند؛ این اقدام در چارچوب توافق آتش‌بسی است که بین نظام سوریه و افراد مسلح تحت نظارت سازمان ملل امروز (دوشنبه) صورت گرفت.

خبرنگار النشره در البقاع اعلام کرد که هیات سازمان صلیب سرخ لبنان به منظور انتقال زخمی‌ها از زبدانی از گذرگاه المصنع لبنان راهی زبدانی در سوریه شدند؛ این اقدام در چارچوب توافق آتش‌بسی است که بین نظام سوریه و افراد مسلح تحت نظارت سازمان ملل امروز (دوشنبه) صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت النشره گزارش داد که بر اساس این توافق آتش‌بس لبنان گذرگاهی برای دو طرف در چارچوب اجرای این توافقنامه چه برای افراد مسلح و خانواده‌هایشان جهت رفتن به ترکیه یا خانواده‌های دو شهرک شیعه نشین الفوعه و کفریا جهت رفتن به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه در خاک این کشور خواهد بود.

منابع نزدیک در مذاکرات بین دو طرف در سوریه پیشتر پیش‌بینی کردند که خانواده‌ها و افراد زخمی از زبدانی در حومه دمشق و دو منطقه کفریا و الفوعه در استان ادلب با نظارت سازمان ملل امروز خارج شوند و این امر ماه‌ها پس از تعویق اجرای مرحله دوم توافقی صورت می‌گیرد که طرفین درگیر پیشتر به آن دست یافته بودند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع ایمان داشتند این توافق به ده‌ها تن از افراد مسلح که از ماه‌ها قبل در شهر زبدانی در نزدیکی مرزهای لبنان مستقر هستند، یک گذرگاه امنی را برای رفتن به فرودگاه بیروت می‌دهد که مقصد نهایی‌شان ترکیه با نظارت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ خواهد بود.

حدود 300 خانواده در دو منطقه شیعه نشین محاصره شده کفریا و الفوعه در استان ادلب نیز با کاروانی زمینی به مرزهای ترکیه خواهند رفت.

اواخر سپتامبر گذشته توافقی با نظارت سازمان ملل جهت برقراری آتش‌بس شش ماهه در زبدانی در حومه دمشق و الفوعه و کفریا حاصل شد و همچنین براساس این توافق 10 هزار تن از کفریا و الفوعه خارج می‌شدند و در مقابل نیز افراد مسلح و خانواده‌هایشان از زبدانی بیرون می‌رفتند.

منابع آگاه گفته بودند که حضور نظامی روسیه در سوریه، باعث لغو توافق آتش‌بس در مناطق زبدانی و کفریا و الفوعه شده است.

از سوی دیگر، طلال البرازی استاندار حمص در مصاحبه با خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) عنوان داشت که مرحله دوم از توافق منطقه الوعر هفته آتی آغاز خواهد شد و افراد مسلح نیمی از سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین خود را به مسوولان تحویل می‌دهند و نیروهای امنیتی در پایان توافق به این منطقه بازمی‌گردند.

وی افزود: مرحله نخست از توافق که اجرای آن در نهم ماه میلادی جاری آغاز شد، به صورت عادی و مناسب در جریان است. وضعیت کنونی برای آغاز اجرای مرحله دوم مثبت ارزیابی می‌شود.

قرار است مرحله دوم توافق ظرف چند روزهای آینده آغاز شود که در جریان آن 50 درصد از سلاح‌های سنگین و نیمه‌سنگین موجود در این منطقه که در اختیار افراد مسلح است، تحویل داده می‌شود و همزمان نشست‌های کمیته‌های افراد مفقو‌د‌الاثر و بازداشتی ادامه می‌یابد و گروه‌های مخالف در منطقه الوعر در ماه جاری به توافقی با نظارت سازمان ملل دست یافتند که بر خروج افراد مسلح مخالف طی مراحلی از این منطقه تاکید داشت که اجرای این توافق از نهم ماه دسامبر با ورود اولین کاروان‌های کمک‌های امدادرسانی آغاز شد و پس از آن نیروهای مخالف مسلح و خانواده‌هایشان از این منطقه به استان ادلب رفتند.

البرازی تاکید کرد: منطقه الوعر به صورت کامل امن خواهد بود و هیچ سلاحی جز سلاح‌های نیروهای دولتی در آن وجود نخواهد داشت و تمامی نهادهای دولت از جمله پلیس و دستگاه‌های امنیتی به این منطقه بازخواهند گشت و این پلیس و نیروهای امنیتی هستند که در پایان اجرای این توافق مسوولیت حفظ امنیت را برعهده خواهند داشت.

منطقه الوعر آخرین مقر نیروهای مخالف در شهر حمص به شمار می‌آید و طبق گفته‌های پیشین استاندار حمص در منطقه الوعر حدود 75 هزار تن ساکن هستند و این در حالی بود که تا قبل از آغاز درگیری‌ها در سوریه در مارس ماه سال 2011 حدود 300 هزار تن در آن ساکن بودند، بدین ترتیب نیروهای نظامی سوریه استان حمص را به صورت کامل تحت کنترل خود درآوردند به استثنای برخی مناطق در حومه شمالی آن از جمله دو شهر الرستن و تلبیسه که تحت تصرف گروه‌های مخالف هستند و همچنین شهر باستانی پالمیرا که از 21 مه گذشته تحت تصرف گروه تروریستی داعش است.

انتهای پیام

کد N1083406

وبگردی