آفتاب

تدبیر مجلس برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی/ 88 منطقه آزاد جدید در راه است

تدبیر مجلس برای ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی/ 88 منطقه آزاد جدید در راه است

ماجرای عدم تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد در هفته گذشته مجلس و اعتراض نمایندگان مناطق مرزی، بالاخره امروز به پایان رسید.

به گزارش خبرآنلاين، روز يکشنبه هفته گذشته که محمدرضا باهنر رياست جلسه را بر عهده داشت، اعلام کرد که تصويب اين لايحه به دليل مغايرتش با قانون برنامه پنجم، نيازمند دو سوم آراي نمايندگان است. از آنجا که راي لازم اخذ نشد، اين لايحه نيز به تصويب نرسيد. اما نمايندگان مناطق مرزي که قرار بود مناطق آزاد و ويژه در حوزه انتخابيه آنها باشد، به اين تصميم اعتراض کردند. اعتراضي که در جلسه بعدي مجلس تا مرز تهديد آنها به آبستراکسيون و تنش در جلسه علني ادامه يافت. اين نمايندگان با تجمع در هيات رئيسه، با حجت الاسلام ابوترابي فرد که رياست جلسه را بر عهده داشت، وارد مذاکره شدند. اعتراض آنها به اين بود که ايجاد مناطق آزاد، مغايرتي با قانون برنامه ندارد که تصويبش نيازمند دو سوم آراي نمايندگان باشد.

محمدحسن ابوترابي فرد که رياست جلسه روز سه شنبه هفته گذشته مجلس را بر عهده داشت، براي حفظ آرامش صحن علني، وعده داد تا اين موضوع در نشست آتی هیات رئیسه بررسی و تعیین تکلیف شود.

او در جلسه امروز در واکنش به تذکر حقيقت پور نماينده اردبيل، ابتدا تصميم باهنر را در چارچوب آئین‌نامه و برنامه پنجم توسعه خواند که مورد تائید هیات رئیسه بوده و بعد هم گفت: البته تصمیم هیات رئیسه این است که این لایحه طبق آئین‌نامه داخلی، به کمیسیون اقتصادی ارجاع شود. کمیسیون می‌تواند در هنگام بررسی این لایحه، لوایح قبلی مرتبط را هم مورد بررسی قرار دهد. نمايندگان هم اگر پيشنهادي دارند می‌توانند طرحی را با بیش از ۵۰ امضا تهیه کنند، تا در صورت تائید این طرح در مجلس، آن هم به کمیسیون اقتصادی ارائه شود.

گفتني است دولت در لایحه ایجاد مناطق آزاد اقتصادی خواستار ایجاد حدود هشت منطقه ویژه و آزاد اقتصادی شده بود که نمایندگان با کمیسیون اقتصاد در هنگام بررسی این لایحه، پیشنهادات متعددی را به تصویب رسانده بودند و گزارش کمیسیون را به صحن ارائه دادند. بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی از لایحه ایجاد مناطق ویژه و آزاد اقتصادی و در صورت تصویب نهایی آن، حدود ۸۸ منطقه آزاد اقتصادی در کشور ایجاد می‌شود.

البته منتقدان ايجاد اين مناطق معتقدند که مناطق ویژه و آزاد اقتصادی تنها محلی برای واردات کالا هستند.

2727

 

 

 

کد N1083367

وبگردی