۰
رئیس دانشگاه مذاهب:

ریشه مشکلات اجتماعی جهان اسلام، تعطیل‌شدن "الگوپذیری از پیامبر(ص)" است

  • ۱۵بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه
هفته وحدت,وحدت,احمد مبلغی,دانشگاه مذاهب اسلامی,ضرورت وحدت مذاهب

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان این‌که «بالاترین، درخشان‌ترین و جامع‌ترین تراث پیامبر(ص) اسوه حسنه است» گفت: مهمترین ریشه مشکلات اجتماعی جهان اسلام، تعطیل شدن جریان "تأسی و الگوپذیری از پیامبر (ص)" است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی به مناسبت ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) و هفته وحدت در یادداشتی خاطرنشان کرد: از پیامبر (ص) تراثی درخشان و جامع به جای مانده است که متاسفانه در لابلای کتاب‌های تاریخی و حدیثی شیعه و سنی محبوس مانده و به ساحت های اجتماعی به عنوان الگوی زندگی وارد نشده، و در مقابل چشمان نسل های نو قرار نگرفته است.

وی با اشاره به این که این سیره و تراث آنقدر مهم است که قرآن از آن به اسوه حسنه نام می برد، گفت: وقتی قرآن در معرفی پیامبر (ص) بر واژه "اسوه زیبا" تمرکز می کند، می خواهد الگوی خود را برای این زندگی، الگوی زیبا معرفی، و هماهنگی دین و زیبایی را آشکار و محقق کند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی اظهار کرد: یکی از زمینه های ظهور جریان های تکفیری و سخت گیر در فضای امت اسلامی، معرفی دین در چارچوبی بی اعتنا به حس زیبایی‌خواهی انسان در قبال نسل‌های نو است.

مبلغی با اشاره به اینکه دین در صورت قرار داده شدن در مقابل حس زیبایی خواهی یا خنثی نسبت به آن، قیافه ای خشن به خود می گیرد، گفت: آرایه وصف "زیبا" برای پیامبر (ص) به عنوان الگو پیوند دو مقوله زندگی و زیبایی را در اسلام مورد توجه قرار می دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس افزود: گروه ها و جریان هایی که در جهان اسلام نه در رفتار و اخلاق‌شان و نه در نگاه ها و تصرفاتشان، حسن و زیبایی دیده نمی‌شود و فراتر زندگی را بر دیگران سخت، پُرمرارت و خشن ساخته اند، نفرت نسبت به دین را ایجاد، و دین را به انزوا می کشانند.

وی با برشمردن سرشاخه های مهم سیره اجتماعی پیامبر(ص) گفت: این سرشاخه های مهم عبارت بودند از: "تالیف دل ها" به جای "نفرت دل ها"، "اخوت اسلامی" به جای "رویارویی مذهبی"، "اخلاق اجتماعی" به جای "خشونت اجتماعی"، "امت محوری" به جای "طائفه گرایی"، "حرمت به انسان" به جای "کشتن انسان"، گستردن حالت امن و اطمینان در جامعه" به جای " تروریسم و ایجاد خوف و ترس در جامعه"، "جاذبه بخشی به دین" به جای "نفرت آوری نسبت به دین"و ...

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: رویکرد "سلفی‌اندیشی در دین" از نظر فردی و درونی به سمت تضعیف عواطف انسانی، از بین بردن محبت در انسان و کشتن لطافت در روح است و از نظر اجتماعی به سمت تعمیق تفرقه و خشونت در جامعه است.

انتهای پیام

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.