آفتاب
از سوی ابوترابی مطرح شد؛

راه‌حل هیات رئیسه مجلس برای لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

راه‌حل هیات رئیسه مجلس برای لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده اردبیل، راه‌حل هیات رئیسه مجلس برای لایحه ایجاد مناطق ویژه و آزاد اقتصادی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتدای جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی منصور حقیقت‌پور نماینده مردم اردبیل با اعلام تذکر آئین‌نامه‌ای، در خصوص عدم تصویب کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد تذکر داد.

وی گفت: در هفته گذشته لایحه مناطق آزاد، اردبیل، مهران در مجلس مطرح شد؛ علی‌رغم صراحت ماده ۱۷۱ قانون برنامه پنجم توسعه، این لایحه نیازمند دو سوم آرای مثبت نمایندگان حاضر در مجلس نبود و با رأی نصف به علاوه یک نمایندگان به تصویب رسید.

حقیقت‌پور گفت: نمایندگان از حوزه‌های مختلف خدمت شما رسیدند و اعتراض خود را نسبت به تضییع حقوق مردم مناطق مختلف اردبیل، مهران، ایلام به اطلاع شما رساندند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه نمایندگان خواستار اتخاذ تصمیم قاطع از سوی هیات رئیسه بودند گفت: حضرتعالی قول دادید این موضوع را در هیات رئیسه بررسی کرده و نتیجه آن را اعلام کنید.

وی گفت: امروز منتظریم شما نتیجه بررسی‌های خود را اعلام کنید.

در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: موضوع همانطور که اشاره شده بود در هیات رئیسه مجلس مطرح شد؛ اولاً تصمیمی که آقای مهندس باهنر اتخاذ کرده بودند در چارچوب آئین‌نامه و برنامه پنجم توسعه بود و مورد تائید هیات رئیسه است.

وی ادامه داد: ثانیاً با توجه به اینکه دولت در ارتباط با شکل‌گیری مناطق آزاد در بعضی از نقاط کشور در چارچوب قانون، لوایحی را به مجلس ارائه کرده‌اند و اخیراً هم لایحه‌ای را برای ایجاد مناطق آزاد سیستان و بانه ارائه کردند، تصمیم هیات رئیسه این است که این لایحه نیز طبق آئین‌نامه داخلی، به کمیسیون ارجاع شود که امروز نیز من این لایحه را به کمیسیون اقتصادی ارجاع کردم.

ابوترابی‌فرد گفت: لوایح گذشته هم که ارائه شده بود در بررسی این لایحه قابل بررسی است و کمیسیون می‌تواند در هنگام بررسی این لایحه، لوایح قبلی را نیز مورد بررسی قرار دهد و به هر تصمیمی که کمیسیون رسید، مصوبه کمیسیون در مجلس بررسی خواهد شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعضی از موارد هم بود که در لوایح دولت ارائه نشده بود و در کمیسیون پیشنهادات نمایندگان، بررسی و تصویب شده بود. این دوستان نیز می‌توانند طرحی را با بیش از ۵۰ امضا تهیه کنند، در صورت تائید این طرح در مجلس، طرح مذکور نیز به کمیسیون اقتصادی ارائه شده و از آنها می‌خواهیم سریعتر بررسی کنند و به مجلس ارائه دهند.

دولت در لایحه ایجاد مناطق آزاد اقتصادی خواستار ایجاد حدود هشت منطقه ویژه و آزاد اقتصادی شده بود که نمایندگان با کمیسیون اقتصاد در هنگام بررسی این لایحه، پیشنهادات متعددی را به تصویب رسانده بودند و گزارش کمیسیون را به صحن ارائه دادند.

بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی از لایحه ایجاد مناطق ویژه و آزاد اقتصادی و در صورت تصویب نهایی آن، حدود ۸۸ منطقه آزاد اقتصادی در کشور ایجاد می‌شد.

منتقدان معتقد بودند که مناطق ویژه و آزاد اقتصادی تنها محلی برای واردات کالا هستند و ایجاد این مناطق، چوب حراج زدن به کشور است.

در صحن علنی مجلس، باهنر این لایحه را مخالف برنامه پنجم توسعه دانسته و اعلام کرد برای تصویب آن باید دو سوم نمایندگان حاضر در مجلس رأی مثبت بدهند که این رای حاصل نشد.

نمایندگان معترض معتقد بودند این لایحه مخالف برنامه پنجم نبوده و با تصویب نصف به علاوه یک نمایندگان حاضر باید تائید می‌شده است که این امر موجب اختلافات زیادی در صحن شد.

کد N1083298

وبگردی