آفتاب
در دانشگاه تهران برگزار شد؛

بررسی مسائل و روندهای داخلی و خارجی گرجستان

بررسی مسائل و روندهای داخلی و خارجی گرجستان

رییس موسسه اوراسیای گرجستان گفت: مردم گرجستان خواهان دستیابی به استقلال و سیاست خارجی مستقل هستند. آن‌ها می‌خواهند تمامیت ارضی‌شان حفظ شود. این در حالی است که مسوولان گرجستان همواره به دنبال پیوستن به ناتو و گرایش به غرب هستند و بر سر همین موضوع نیز طی سالیان گذشته بارها با دولت روسیه به تنش برخورده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عصر امروز (یک‌شنبه) کوزه‌گر کالجی، پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و‌ گولبات رتسخیلادزه، رییس موسسه اوراسیای گرجستان در دانشکده مطالعات دانشگاه تهران حضور یافته و تحولات داخلی و خارجی گرجستان را بررسی کردند.

کالجی با بیان این که گرجستان جزء اولین کشورهایی بود که از روسیه اعلام استقلال کرد، گفت: مشکل اصلی گرجستان از ابتدا تا امروز این است که شکاف‌های متراکمی در گرجستان وجود دارد و اقلیت‌ها هر از چندی در مناطق مختلف به سمت جدایی‌طلبی و جنگ می‌روند.

او ادامه داد: 25 سال تمام این تنش‌ها و درگیری‌ها در میان بود. امروز بحث همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت این کشور مطرح است ولی مشکل اصلی مهاجرت و فرار بسیاری از اقلیت‌ها از گرجستان است. برای مثال در قره‌باغ آذربایجان می‌گوید آذری‌هایی که قبل از جنگ از گرجستان فرار کرده‌اند باید به این کشور بازگشته و در انتخابات شرکت کنند ولی گرجستان می‌گوید گرجی‌های آواره هم باید به کشور بازگشته و پس از آن انتخاب برگزار شود. این در حالی است که به دلیل نابسامانی اوضاع اقتصادی هیچ یک از آوارگان مایل به بازگشت نیستند.

این پژوهشگر مرکز تحقیقات با اشاره به این که در سال 2002 روسیه اقدام به ارائه پاسپورت روسی برای گرجی‌ها کرد، گفت: روسیه حاضر بود به گرجی‌هایی که پاسپورت و شهروندی روسیه را قبول کنند 50 برابر دستمزد آن‌ها در گرجستان را بدهد و همین امر در اوضاع اقتصادی بد این کشور باعث شده بود که مردم گرجستان در صف‌های طولانی برای اخذ پاسپورت روسیه صف بکشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز رسانه‌ها و مراکز بین‌المللی، کوچک‌ترین تحولاتی مربوط به اقلیت‌ها به ویژه در آبخازیا و اوستیا تحت نظر داشته و هرگونه خبر مربوط به آن‌ها را به سرعت بازنشر می‌دهند. بنابراین با توجه به این حساسیت‌ها حفظ وحدت ملی در عین کثرت تنها راه حفظ کشورهایی است که اقلیت‌ها و قومیت‌های بالفعلی در آن‌ها زندگی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، رییس موسسه اوراسیای گرجستان نیز با تأکید بر این که 24 سال از اعلام استقلال گرجستان می‌گذرد ولی هنوز این کشور به استقلال کامل دست نیافته است، گفت: مردم گرجستان خواهان دستیابی به استقلال و سیاست خارجی مستقل هستند. آن‌ها می‌خواهند تمامیت ارضی‌شان حفظ شود. این در حالی است که مسوولان گرجستان همواره به دنبال پیوستن به ناتو و گرایش به غرب هستند و بر سر همین موضوع نیز طی سالیان گذشته بارها با دولت روسیه به تنش برخورده‌اند. این تنش‌ها و درگیری‌ها هم‌چنان ادامه داشته و گاهی شدت می‌یابد.

او با اشاره به وجود بحران قومیت در گرجستان، اظهار کرد: گرجستان همواره با بحران قومیت و مشکلات اقتصادی دست به گریبان بوده است و به همین دلیل حدود 700 تا 800 گرجی در روسیه مشغول به کار بوده و درآمد خود را به گرجستان می‌فرستند.

رتسخیلادزه ادامه داد: در سال 2006 گرجستان تعدادی از شهروندان روس را به جرم جاسوسی بازداشت و به نحو بدی آن‌ها را از کشور اخراج کرد. روسیه هم در مقابل تمام مهاجران غیرقانونی گرجی را بازداشت و آن‌ها را با هواپیمای باری به گرجستان بازگرداند. پس از این بحران تلاش شد روابط دو کشور بهبود یابد ولی به دلیل آن که دولتمردان گرجستان در کلام اولویت گرجستان را حفظ تمامیت ارضی اعلام می‌کردند و در عمل به عضویت ناتو فکر می‌کردند این روابط بارها با چالش روبه‌رو شد.

رییس موسسه اوراسیای گرجستان در پایان با اشاره به نظرسنجی که چندی پیش این موسسه در گرجستان انجام داده بود، خاطرنشان کرد: طبق این نظرسنجی 90 درصد مردم گرجستان تمامیت ارضی را اولویت خود انتخاب کرده‌اند و از نظر آنان گرایش به غرب و عضویت در ناتو به واسطه سیاست‌های رادیکال و غرب گرایانه گرجستان بوده است که همین امر نیز باعث آغاز حملات نظامی روسیه به این کشور شد.

انتهای پیام

کد N1082961

وبگردی