آفتاب

گوسفند و بز مهمترین عامل تب مالت انسانی

گوسفند و بز مهمترین عامل تب مالت انسانی

‌معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، گفت: مهمترین عامل تب مالت انسانی، بروسلا ملیتنسیس بوده که مخزن آن گوسفند و خصوصاً بزها هستند.

محمد اصغرزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، با اشاره به را‌ه‌های کنترل و درمان تب مالت در حیوانات، اظهار کرد: تب مالت یا بروسلوز یک بیماری عفونی، باکتریایی است.

وی با بیان اینکه مخزن بیماری در طبیعت حیوانات هستند، افزود: مهمترین عامل تب مالت انسانی، بروسلا ملیتنسیس بوده که مخزن آن گوسفند و خصوصاً بزها هستند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه دام آلوده یا بیمار معمولاً علامت ظاهری ندارد، گفت: به طور مداوم یا متناوب عامل بیماری را در سطح بسیار وسیعی، از طریق ترشحات خود به محیط وارد نموده و باعث گسترش بیماری و آلوده شدن دام‌های سالم حساس و غیر ایمن می‌شود.

اصغر‌زاده، ادامه داد: برای بروسلوز در حیوانات به هیچ عنوان توصیه درمانی ارایه نمی‌شود و دام مبتلا بلافاصله پس از شناسایی باید کشتار یا معدوم گردد‌ تا از این طریق انتشار عامل بیماری در جمعیت دامی و نهایتاً جامعه انسانی به حداقل برسد.

وی تصریح کرد: مهمترین راه‌های کنترل بیماری تب مالت در دام‌ها واکسیناسیون دام‌های حساس با واکسن اختصاصی موجود و در زمان خاص است تا از طریق ایجاد ایمنی در برابر این بیماری، طی مدت چند سال عملا بیماری از جمعیت دامی منطقه پاک گردد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه از اقدامات بسیار مهم در کنترل بروسلوز، شناسایی و حذف دام‌های آلوده می‌باشد، یادآورشد: شناسایی دام‌های آلوده از طریق نمونه برداری و آزمایشات تخصصی دامپزشکی امکان پذیر بوده و حذف این دام‌ها در اولین فرصت پس از شناسایی آلوده بودن آنها منوط به همکاری دامداران است.

اصغرزاده خاطر‌نشان کرد: از اقدامات کنترلی بروسلوز، رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای، عدم خرید و فروش دام‌های آلوده یا دام‌های فاقد سوابق بهداشتی، طراحی و ساخت جایگاه‌های اصولی جهت نگهداری دام‌ها، انجام ضدعفونی‌های دوره‌ای جایگاه نگهداری دام‌ها بویژه زایشگاه و ... است.

انتهای پیام

کد N1082683

وبگردی