آفتاب

سفیر ایران در یمن: قدرت انصارالله برای عربستانی‌ها گران تمام شده است

سفیر ایران در یمن: قدرت انصارالله برای عربستانی‌ها گران تمام شده است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن با اشاره به اینکه عربستان یمن را حیاط خلوت خود می‌داند،‌ تصریح کرد: عربستان سه استان یمن را تحت اشغال خود دارد و در حال حاضر «انصارالله» نیروی سیاسی که در این منطقه اکثریت را بر عهده دارد از نظر فکر، تفکر و اندیشه مخالف عربستان است و این برای عربستانی‌ها گران تمام شده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ششمین نشست از سلسله نشست‌های ایران شناسی با موضوع «ایران از نگاه مردم یمن» با سخنرانی حسین نیکنام سفیر ایران در یمن از سوی سازمان مطالعه و تدوین (سمت) برگزار شد.

در ابتدای این برنامه نیکنام با اشاره به بخش تاریخی روابط ایران و یمن در دوران قبل از اسلام و بعد از اسلام، اظهار کرد: در مقطعی یمن به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد و یمن جنوبی توسط انگلیسی‌ها در سال 1839 به مرکزیت عدن اشغال شد و این اشغال حدود 130 سال ادامه پیدا کرد. در قسمت شمالی یمن حکومت در دست امامی‌ها بود و البته گاهی اوقات عثمانی‌ها این منطقه را تصرف می‌کردند و بعد یمنی‌ها انقلاب کرده و آن را از دست عثمانی‌ها خارج می‌کردند. یمنی‌های شمال در آن مقطع زمانی تلاش داشتند که با هیچ کشوری ارتباط نداشته باشند.

وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ارتباط دیپلماتیک ایران و یمن از سال 1970 آغاز شد، تصریح کرد: در آن مقطع نماینده ایران در جده به عنوان سفیر آکرودیته در این منطقه مشغول به فعالیت می‌شود و اولین سفیر ایران در سال 1352 وارد صنعا می‌شود و ارتباط نزدیک‌تری بین ایران و یمن به وجود می‌آید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن با اشاره به اینکه از سال 1962 مداخلات نظامی و سیاسی عربستان در یمن تشدید می‌شود، ادامه داد: در هنگامی که روابط دیپلماتیک ایران با یمن شمالی آغاز می‌شود شاهد این هستیم که در یمن شمالی حکومت جمهوری اعلام شده و یک حکومت ائتلافی با حضور عربستان شکل گرفته و در یمن جنوبی نیز سوسیالیست‌ها حاکم هستند و ما هیچ ارتباطی با یمن جنوبی نداشتیم.

وی به نفوذ حزب بعث در یمن در آن مقطع زمانی اشاره کرد و افزود: حزب بعث در سال 1963 حرکت خود را در سوریه و عراق شروع کرد و در ادامه و طی سال‌های بعدی فعالیت خود در یمن را نیز گسترش داد.

نیکنام با بیان اینکه در سال 1978 در یمن شمالی جریان حکومت در اختیار علی عبدالله صالح قرار می‌گیرد، تصریح کرد: علی عبدالله صالح با حمایت بعثی‌ها و وهابیون یک حکومت مقتدر نظامی شکل می‌دهد چنانکه در جریان جنگ تحمیلی نیز همراه با صدام بود. در سال 1980 آقای امینیان سفیر ایران از یمن اخراج می‌شود و ما در همان سال اولین ارتباط خود را با یمن جنوبی برقرار می‌کنیم و آقای امینیان به عنوان سفیر ایران به آن منطقه اعزام می‌شود.

این دیپلمات ایرانی با اشاره به اینکه روابط ایران با یمن جنوبی تا سال 1990 ادامه پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در سال 1990 دو یمن جنوبی و شمالی با هم متحد می‌شوند و علی عبدالله صالح به عنوان رئیس جمهور کل یمن معرفی می‌شود. حکومت تشکیل شده به بعثی‌ها نزدیک است، بعثی‌هایی که همواره ایران را مخالف اعراب و عربستان می‌دانستند و با آن دشمنی داشتند.

سفیر ایران در یمن با بیان اینکه مشخصه حکومت علی عبدالله صالح با توجه به نفوذ عربستان و حزب بعث یک حکومت سکولار بوده، تصریح کرد: در آن مقطع علی عبدالله صالح با کمک عربستان و روسای برخی از قبایل حزب اصلاح را ایجاد می‌کند که به نوعی ادامه تفکر وهابیت است. او در همین راستا تلاش می‌کند که تمام جریانات سیاسی و فرهنگی یمن را جزء این حزب دولتی کند.

نیکنام با اشاره به اینکه عربستان از سال 1970 نفوذ فرهنگی خود در یمن را گسترش می‌دهد و اقدام به تشکیل مدارس و حوزه‌هایی بر اساس تفکر وهابیت در این کشور می‌کند، ادامه داد: در سال 1990 به واسطه اتحاد دو یمن شمالی و جنوبی فضای باز سیاسی در این کشور شکل می‌گیرد و زیدی‌ها اولین حزب سیاسی خود را به وجود می‌آورند و بارها تعهد خود را به امام (ره) و انقلاب بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این مدت علی عبدالله صالح به صورت کج دار و مریز رابطه سیاسی و اقتصادی خود را حفظ می‌کند در بخشی دیگر از صحبت‌های خود‌ ادامه داد: وقتی که با مردم جامعه یمن برخورد می‌کنیم می‌بینیم که آنها به خصوص جنوبی‌ها ایران را دوست دارند چرا که از سال 1980 تا 1990 بیشترین کمک‌ها به جنوب یمن از طریق ایران صورت گرفته و حکومتی که در آن مقطع در یمن جنوبی حاکم بود بهترین رابطه را با ما داشت.

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: در شمال یمن نیز با توجه به اینکه تفکر زیدیه حاکم بود، زیدی‌ها نسبت به ایران تفکر خوبی دارند و در حال حاضر آنها تفکر اثنی عشری را می‌شناسند. برخلاف تلاش عربستان که در این سال‌ها تلاش کرده که تفکر زیدیه و اثنی و عشری به هم نزدیک نشوند.

وی همچنین به حضور تفکر اسماعیلیه و صوفیه در یمن اشاره کرد و گفت: این دو تفکر نیز به ما نزدیکند و هر سه تفکر صوفیه، اسماعیلیه و زیدیه دشمن مشترک خود را وهابیت می‌دانند.

نیکنام با بیان اینکه آن مجموعه‌ای که با حکومت علی عبدالله صالح مرتبط هستند ایران را دشمن می‌دانند، گفت: یکی از مجموعه‌های زیدیه که اکنون به نام حوثی‌ها مطرح است در سال 1990 از درون حزب حق شکل گرفته و تاکنون 6 مبارزه با علی عبدالله صالح داشته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن با اشاره به تحولات چند سال اخیر در یمن که منجر به کناره‌گیری علی عبدالله صالح و بر عهده گرفتن مسئولیت توسط منصور هادی معاون وی شد، به مذاکرات سیاسی بین گروه‌های یمنی اشاره کرد و گفت: انصارالله به عنوان یک واقعیت سیاسی در یمن پذیرفته شده و در سال 2014 این موضوع شکل نظامی به خود گرفت و در این مدت تلاش‌ها و مبارزاتی را برای بیرون کردن وهابیت در چند نقطه یمن انجام داده و توانسته به پیروزی‌هایی دست پیدا کند.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به اینکه عربستان، آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا مخالف حرکت سیاسی انصارالله هستند و توافقاتی که بین احزاب یمنی در حال شکل‌گیری بود را نپذیرفتند، ادامه داد: در حال حاضر حدود 9 ماه و یک هفته است که عربستان به یمن حمله نظامی کرده چرا که نمی‌خواهد انصارالله و زیدیه در قدرت باشند.

نیکنام به حضور 400 قبیله در شمال یمن و 28 قبیله در جنوب یمن اشاره کرد و افزود: یمن دارای منابعی چون نفت، گاز و اورانیوم است و از موقعیت استراتژیک خاصی برخوردار است. با آنکه مردم در آن منطقه از نظر اقتصادی و فرهنگی فقیر هستند ولی برخی از مناطق در این کشور دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی جهت کشاورزی هستند.

وی با بیان اینکه یمن محیط ‌آزمایشگاه خوبی برای امتحان کردن سیاست‌های مختلف بوده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه یمن تحت فصل هفت منشور سازمان ملل قرار دارد و به نوعی سازمان ملل متولی یمن است، ادامه داد: نماینده سازمان ملل در امور یمن در سال 2011 فعالیت خود را آغاز کرد و به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالی در ارتباط با نوع تعامل علی عبدالله صالح رئیس جمهور پیشین یمن و انصارالله، گفت: اولین دشمن موجود علی عبدالله صالح،‌ عربستان و حزب اصلاح هستند که او را از حکومت برکنار کردند. او 31 سال حکومت در یمن را در اختیار داشت. نسلی را تربیت کرده بود و اکنون می‌خواهد آن نسل را ادامه دهد.

وی با بیان اینکه علی عبدالله صالح، حوثی‌ها را همچنان دشمن خود می‌داند، ادامه داد: این دو دشمن هم هستند ولی در حال حاضر یک دشمن مشترک به نام عربستان دارند.

انتهای پیام

کد N1082524

وبگردی