آفتاب

دیدار دیپلمات‌های ارشد ژاپن و کره جنوبی

دیدار دیپلمات‌های ارشد ژاپن و کره جنوبی

دیپلمات‌های ارشد کره جنوبی و ژاپن امروز (یکشنبه) با نزدیک شدن به برگزاری مذاکرات وزرای امور خارجه دو کشور بر سر مساله زنان برده جنسی کره جنوبی در زمان جنگ جهانی دوم با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، مساله زنان کره جنوبی که در زمان جنگ جهانی دوم توسط نظامیان ژاپنی به بردگی جنسی گرفته شدند همچنان یکی از موانع برقراری روابط بهتر میان ژاپن و کره جنوبی است.

دو کشور از زمان دیدار شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن با پارک گئون های، رییس‌جمهور کره جنوبی در ماه گذشته میلادی تلاش خود برای بهبود روابط را تشدید کرده‌اند.

این دیدار تا حدی به سبب فشارهای وارد شده از سوی واشنگتن که تمایل به برقراری روابط بهتر میان ژاپن و کره جنوبی دارد، انجام شد.

کیمیهیرو ایشیکانه، مدیرکل دفتر امور آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ژاپن امروز با لی سانگ دئوک همتای کره جنوبی خود دیدار کرد.

این دو مقام از ماه آوریل سال گذشته میلادی تاکنون بیش از 10 دور مذاکرات برگزار کردند تا زمینه مشترکی برای حل و فصل مساله بردگان جنسی کره جنوبی پیدا کنند.

این نشست به نوعی تدارک برای سفر فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن به کره جنوبی به منظور دیدار با یون بیونگ سل، وزیر امور خارجه کره جنوبی در روز دوشنبه تلقی می‌شود.

وزیر خارجه کره جنوبی امروز گفت: سفر کیشیدا به لحاظ زمان‌بندی با توجه به اینکه پس از مذاکرات بلندپایه به هدف حل و فصل مساله بردگان جنسی طی بیش از یک سال و نیم گذشته انجام می‌شود حائز اهمیت بسیاری است.

در ماه نوامبر گئون های و آبه وعده دادند که در سریع‌ترین زمان ممکن این مساله را حل و فصل کنند و خاطرنشان کردند که آنها در پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک خود قرار دارند.

ژاپن اعلام کرده که موضعش درباره اینکه معاهده دوجانبه سال 1965 مساله پرداخت غرامت را حل و فصل کرده تغییر نیافته است.

با این حال روزنامه نیکی ژاپن گزارش داد که دولت این کشور قصد پیشنهاد ایجاد یک صندوق برای کمک به زنانی که به بردگی جنسی برده شده‌اند در راستای توافق احتمالی را دارد.

انتهای پیام

کد N1082483

وبگردی