آفتاب

کنترل ارتش عراق بر دروازه شهر رمادی/عملیات ضربتی نیروهای کرد و آمریکا علیه داعش در حویجه

کنترل ارتش عراق بر دروازه شهر رمادی/عملیات ضربتی نیروهای کرد و آمریکا علیه داعش در حویجه

ایسنا نوشت: نیروهای عراقی در ادامه پیشروی خود در شهر رمادی به دروازه این شهر رسیده و کنترل مناطق اطراف آن را در دست گرفتند.

همزمان در عملیات مشترک نیروهای کرد و نیروهای ویژه آمریکایی در حویجه چند رهبر ارشد داعش کشته و چند تن دیگر اسیر شدند.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، مرکز اطلاع رسانی مربوط به عملیات علیه داعش در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای عراقی علاوه بر کنترل دروازه شهر رمادی، مرکز استان الانبار و مناطق اطراف آن، مسیر بین پل البوفراج و رود فرات را نیز آزاد کردند.

اسماعیل المحلاوی، فرمانده عملیات الانبار اعلام کرد که ارتش عراق در محور شمالی مرکز شهر رمادی در حال پیشروی است و کنترل دروزاره این شهر را که بین جاده بین‌المللی و رود فرات واقع است، در دست گرفت.

المحلاوی اعلام کرد که کنترل بر دروازه رمادی به معنای پیشروی نیروهای عراقی به سمت مرکز شهر است.

یاسر الدلیمی، سخنگوی فرماندهی پلیس الانبار نیز اعلام کرد که 20 تن از اعضای داعش از جمله رهبران ارشد این گروه پس از درگیری‌هایی کشته شدند که به آزادسازی منطقه البوفراج انجامید.

همچنین در حمله هوایی ارتش عراق به بیمارستان آموزشی رمادی عمر سامی بدیوی العیساوی، مسئول امنیتی داعش در فلوجه کشته شد.

نیروهای امنیتی عراق در حال حاضر منطقه فلوجه را تحت محاصره کامل خود دارند.

وی گفت: نیروهای عراقی مشغول پاکسازی منطقه از بمب‌های کارگذاشته شده در مسیرها و منازل هستند تا گذرگاه‌های امنی را برای بقیه نیروها جهت پیشروی به شمال رمادی ایجاد کنند.

نیروهای عراقی روز شنبه به تقاطع الحوز که یک تقاطع استراتژیک به سمت مجتمع دولتی در مرکز شهر رمادی است، رسیدند.

صباح النعمان، سخنگوی سازمان مبارزه با تروریسم نیز اعلام کرد که این نیروها منطقه الحوز را به طور کامل پاکسازی کردند و به نزدیکی مجتمع دولتی رسیدند.

به گفته مسئولان عراقی، بازپس گیری رمادی از داعش زمان و تلاش وافر می‌خواهد چراکه داعش دست به حملات انتحاری علیه نیروهای عراقی می‌زند، منازل و مسیرها را بمبگذاری کرده و به سمت این نیروها خمپاره شلیک می‌کند.

حاتم کریم الفلاحی، کارشناس نظامی و امور استراتژیک عراق نیز تاکید کرد که نیروهای عراقی با حمایت هوایی و توپخانه‌ای شدید در میان مقاومت بیرحمانه داعش پیش می‌روند و این نیروها مهارت وارد شدن به جنگ چریکی را ندارند.

وی گفت: نیروهای عراقی زمانی که تلاش می‌کنند به منطقه مجتمع دولتی وارد شوند با موانعی از جمله منازل بمبگذاری شده و بمب‌ها و مین‌های کار گذاشته شده مواجه می‌شوند.

نیروهای عراقی در پنجمین روز عملیات رمادی موفق شدند مناطق استراتژیکی را در مرکز و اطراف این شهر پس بگیرند اما پیشروی آنها به سمت مجتمع دولتی همچنان کند است.

از سوی دیگر، در عملیات ویژه مشترک نیروهای کرد و آمریکایی در شهرک الریاض از توابع شهرستان حویجه در استان کرکوک تعدادی از رهبران داعش کشته و اسیر شدند.

به گفته منابع، چند بالگرد در این عملیات مشترک که شبیه عملیات مشترک نیروهای آمریکایی و کرد در اکتبر گذشته در حویجه بود، شرکت داشتند.

به گفته مسئولان امنیتی عراق، این عملیات در شب و در شهرک ریاض در شرق حویجه انجام شد که مخفیگاه‌های داعش را هدف قرار داده بود.

طی این عملیات درگیری‌هایی میان دو طرف رخ داد که به کشته و بازداشت تعدادی از رهبران داعش انجامید.

مسئولان امنیتی عراقی اعلام کردند که این عملیات دادگاه شرعی ریاض وابسته به داعش و مناطق کشاورزی در این منطقه را هدف قرار داده بود که حسین عمر العسافی، از رهبران محلی داعش و ابراهیم سلاب البطوشی عامل جذب تروریست‌های خارجی و عربی از پای درآمدند و اسناد مهمی به دست نیروهای کرد افتاد. آمریا نیز در این عملیات اقدام به بمباران مقرهای داعش کرد.

خبرنگار العربیه گزارش داد که سازمان مبارزه با تروریسم در اقلیم کردستان عراق مبادرت به این عملیات نمود و حمایت‌هایی را نیز از سوی آمریکا دریافت کرد.

ابراهیم الجبیری، مسئول دفتر شهرداری الحویجه گفت داعش از یک سال پیش شهرک ریاض را در دست داشت در حالی که جنوب غرب کرکوک نیز دست کردهاست.

با اینکه منابع تاکید کرده‌اند که این عملیات با مشارکت نیروهای آمریکایی انجام شده اما استیو وارن، سخنگوی ائتلاف آمریکا مشارکت این کشور را در این عملیات تکذیب کرد.

به گفته مسئولانی در پلیس حویجه، 9 تن از اعضای داعش در این عملیات بازداشت و 12 تن کشته شدند.

اکتبر گذشته نیروهای مبارزه با تروریسم کرد و نیروهای ویژه آمریکایی به منزلی که داعشی‌ها در آنجا تجمع کرده بودند یورش بردند و 70 گروگان را آزاد کردند.

52261

کد N1082394

وبگردی